Sunday, May 2, 2010

SELASA 04 MEI 2010

Kelas : 6C / Masa : 7.45-8.15 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Pegangan peluru
a. Pegang peluru menggunakan tiga jari di tengah-tengah.
b. Ibu jari dan jari kelingking di sisi peluru.
c. Rapatkan peluru pada leher dan di bahagian bawah dagu.
3. Lontar peluru gaya berdiri
a. Berdiri sisi, buka kaki seluas bahu.
b. Bahu kiri menghadap arah lontaran, fleksi badan secara mengiring, bawa tubuh ke hadapan dan lepaskan.
c. Bongkokkan badan serendah mungkin dan gerakkan kaki kiri ke kayu penghadang.
d. Ayun lengan kiri ke belakang semasa memutar pinggang dan bahu ke hadapan.
e. Gerakkan siku serta tangan ke atas. Lepaskan peluru.
f. Berat badan dipindahkan daripada kaki kiri ke kanan.
4. Gerak kendur.
Impak :

Kelas : 6B / Masa : 8.45-9.15 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Pegangan peluru
a. Pegang peluru menggunakan tiga jari di tengah-tengah.
b. Ibu jari dan jari kelingking di sisi peluru.
c. Rapatkan peluru pada leher dan di bahagian bawah dagu.
3. Lontar peluru gaya berdiri
a. Berdiri sisi, buka kaki seluas bahu.
b. Bahu kiri menghadap arah lontaran, fleksi badan secara mengiring, bawa tubuh ke hadapan dan lepaskan.
c. Bongkokkan badan serendah mungkin dan gerakkan kaki kiri ke kayu penghadang.
d. Ayun lengan kiri ke belakang semasa memutar pinggang dan bahu ke hadapan.
e. Gerakkan siku serta tangan ke atas. Lepaskan peluru.
f. Berat badan dipindahkan daripada kaki kiri ke kanan.
4. Gerak kendur.
Impak :

Kelas : 6C / Masa : 9.15-10.15 / SN
Theme : Machines
Topic : Complex Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Identify simples machines in a complex machine.
• Conclude that a complex machine is made up of more than one simples machines.
• Give an examples of complex machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify simple machines in a complex machine.
2) Present the examples of complex machine in their scrapbook.
3) Make conclusions that a complex machine is made up of several simple machines

Kelas : 6C / 11.45-12.15 / KT
Tajuk : Implikasi Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar
Sub-Tajuk : Kegiatan Ekonomi Dan Pencemaran
• Kepupusan Flora dan Fauna
Objektif : Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menghuraikan aktiviti ekonomi yang menyebabkan kepupusan flora dan fauna.
• Meramalkan akibat daripada kepupusan sumber terhadap kegiatan ekonomi.
ABM : Gambar flora dan fauna, Borang TOC (Sebab dan Akibat), Buku teks
Aktiviti :
1. Berbincang tentang kegiatan ekonomi yang mungkin dijalankan di kawasan gambar flora dan fauna yang ditunjukkan.
2. Mencari maklumat tentang bagaimana kegiatan ekonomi boleh menjejaskan alam sekitar. (BT. Hlm. 50)
3. Menyatakan jenis-jenis pencemaran.
4. Mengkaji punca pencemaran (BT. Hlm. 45-48)
5. Melengkapkan borang pengurusan grafik – TOC (Sebab dan Akibat).
6. Menyanyikan lagu ’Bunyi Haiwan’ beramai-ramai.
Impak :

Kelas : 6A /Masa: 12.45-1.15 / KT
Tajuk : Implikasi Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar
Sub-Tajuk : Kegiatan Ekonomi Dan Pencemaran
• Kepupusan Flora dan Fauna
Objektif : Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menghuraikan aktiviti ekonomi yang menyebabkan kepupusan flora dan fauna.
• Meramalkan akibat daripada kepupusan sumber terhadap kegiatan ekonomi.
ABM : Gambar flora dan fauna, Borang TOC (Sebab dan Akibat), Buku teks
Aktiviti :
1. Berbincang tentang kegiatan ekonomi yang mungkin dijalankan di kawasan gambar flora dan fauna yang ditunjukkan.
2. Mencari maklumat tentang bagaimana kegiatan ekonomi boleh menjejaskan alam sekitar. (BT. Hlm. 50)
3. Menyatakan jenis-jenis pencemaran.
4. Mengkaji punca pencemaran (BT. Hlm. 45-48)
5. Melengkapkan borang pengurusan grafik – TOC (Sebab dan Akibat).
6. Menyanyikan lagu ’Bunyi Haiwan’ beramai-ramai.
Impak :

No comments:

Post a Comment