Kelas : 6A / Masa : 7.45-8.15 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Pegangan peluru
a. Pegang peluru menggunakan tiga jari di tengah-tengah.
b. Ibu jari dan jari kelingking di sisi peluru.
c. Rapatkan peluru pada leher dan di bahagian bawah dagu.
3. Lontar peluru gaya berdiri
a. Berdiri sisi, buka kaki seluas bahu.
b. Bahu kiri menghadap arah lontaran, fleksi badan secara mengiring, bawa tubuh ke hadapan dan lepaskan.
c. Bongkokkan badan serendah mungkin dan gerakkan kaki kiri ke kayu penghadang.
d. Ayun lengan kiri ke belakang semasa memutar pinggang dan bahu ke hadapan.
e. Gerakkan siku serta tangan ke atas. Lepaskan peluru.
f. Berat badan dipindahkan daripada kaki kiri ke kanan.
4. Gerak kendur.
Impak :
Kelas : 6C / 8.45-9.45 / SN
Theme : Machines
Topic : Simple Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Explain what simples machines is.
• State the type of simples machines.
• Give an examples for each type of simple machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify types of simple machines.
2) Explain what simples machine is and discuss about each type of simple machine.
3) Appreciative of the importance of machines in their daily life
Kelas : 6A / 10.45-11.15 / KT
Tajuk : Implikasi Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar
Sub-Tajuk : Kegiatan Ekonomi Dan Pencemaran
• Kepupusan Flora dan Fauna
Objektif : Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menghuraikan aktiviti ekonomi yang menyebabkan kepupusan flora dan fauna.
• Meramalkan akibat daripada kepupusan sumber terhadap kegiatan ekonomi.
ABM : Gambar flora dan fauna, Borang TOC (Sebab dan Akibat), Buku teks
Aktiviti :
1. Berbincang tentang kegiatan ekonomi yang mungkin dijalankan di kawasan gambar flora dan fauna yang ditunjukkan.
2. Mencari maklumat tentang bagaimana kegiatan ekonomi boleh menjejaskan alam sekitar. (BT. Hlm. 50)
3. Menyatakan jenis-jenis pencemaran.
4. Mengkaji punca pencemaran (BT. Hlm. 45-48)
5. Melengkapkan borang pengurusan grafik – TOC (Sebab dan Akibat).
6. Menyanyikan lagu ’Bunyi Haiwan’ beramai-ramai.
Impak :
Kelas : 6A / 12.15-1.15 / SN
Theme : Machines
Topic : Simple Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Explain what simples machines is.
• State the type of simples machines.
• Give an examples for each type of simple machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify types of simple machines.
2) Explain what simples machine is and discuss about each type of simple machine.
3) Appreciative of the importance of machines in their daily life
Wednesday, April 28, 2010
RABU 28 APRIL 2010
Kelas : 6D / Masa : 7.45-8.15 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Pegangan peluru
a. Pegang peluru menggunakan tiga jari di tengah-tengah.
b. Ibu jari dan jari kelingking di sisi peluru.
c. Rapatkan peluru pada leher dan di bahagian bawah dagu.
3. Lontar peluru gaya berdiri
a. Berdiri sisi, buka kaki seluas bahu.
b. Bahu kiri menghadap arah lontaran, fleksi badan secara mengiring, bawa tubuh ke hadapan dan lepaskan.
c. Bongkokkan badan serendah mungkin dan gerakkan kaki kiri ke kayu penghadang.
d. Ayun lengan kiri ke belakang semasa memutar pinggang dan bahu ke hadapan.
e. Gerakkan siku serta tangan ke atas. Lepaskan peluru.
f. Berat badan dipindahkan daripada kaki kiri ke kanan.
4. Gerak kendur.
Impak :
Kelas : 4A / Masa : 8.45-9.15 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Permainan
SubTajuk : Bola Sepak
1. Melontar ke dalam
2. Menanduk
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan 5 daripada 6 kemahiran asas bola sepak dengan teknik yang betul dan selamat.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 ciri keselamatan semasa melakukan aktiviti.
ABM : Bola sepak, skital, jaring
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Melontar ke dalam
a. Berdiri dan melontar ke dalam pada jarak dekat sejauh 5 meter.
b. Mengambil beberapa langkah ke hadapan dan melontar bola ke arah rakan pada jarak 10 meter.
3. Menanduk
a. Lambung bola dan tanduk.
b. Seorang rakan melambung bola pada jarak 3 meter, manakala seorang lagi menanduk.
c. Mengejar bola dan menanduk pada pelbagai jarak.
4. Gerak kendur.
Impak :
Kelas : 6A / 9.15-10.15 / SN
Theme : Machines
Topic : Simple Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Explain what simples machines is.
• State the type of simples machines.
• Give an examples for each type of simple machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify types of simple machines.
2) Explain what simples machine is and discuss about each type of simple machine.
3) Appreciative of the importance of machines in their daily life
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Pegangan peluru
a. Pegang peluru menggunakan tiga jari di tengah-tengah.
b. Ibu jari dan jari kelingking di sisi peluru.
c. Rapatkan peluru pada leher dan di bahagian bawah dagu.
3. Lontar peluru gaya berdiri
a. Berdiri sisi, buka kaki seluas bahu.
b. Bahu kiri menghadap arah lontaran, fleksi badan secara mengiring, bawa tubuh ke hadapan dan lepaskan.
c. Bongkokkan badan serendah mungkin dan gerakkan kaki kiri ke kayu penghadang.
d. Ayun lengan kiri ke belakang semasa memutar pinggang dan bahu ke hadapan.
e. Gerakkan siku serta tangan ke atas. Lepaskan peluru.
f. Berat badan dipindahkan daripada kaki kiri ke kanan.
4. Gerak kendur.
Impak :
Kelas : 4A / Masa : 8.45-9.15 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Permainan
SubTajuk : Bola Sepak
1. Melontar ke dalam
2. Menanduk
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan 5 daripada 6 kemahiran asas bola sepak dengan teknik yang betul dan selamat.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 ciri keselamatan semasa melakukan aktiviti.
ABM : Bola sepak, skital, jaring
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Melontar ke dalam
a. Berdiri dan melontar ke dalam pada jarak dekat sejauh 5 meter.
b. Mengambil beberapa langkah ke hadapan dan melontar bola ke arah rakan pada jarak 10 meter.
3. Menanduk
a. Lambung bola dan tanduk.
b. Seorang rakan melambung bola pada jarak 3 meter, manakala seorang lagi menanduk.
c. Mengejar bola dan menanduk pada pelbagai jarak.
4. Gerak kendur.
Impak :
Kelas : 6A / 9.15-10.15 / SN
Theme : Machines
Topic : Simple Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Explain what simples machines is.
• State the type of simples machines.
• Give an examples for each type of simple machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify types of simple machines.
2) Explain what simples machine is and discuss about each type of simple machine.
3) Appreciative of the importance of machines in their daily life
SELASA 27 APRIL 2010
Kelas : 6C / Masa : 7.45-8.15 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Pegangan peluru
a. Pegang peluru menggunakan tiga jari di tengah-tengah.
b. Ibu jari dan jari kelingking di sisi peluru.
c. Rapatkan peluru pada leher dan di bahagian bawah dagu.
3. Lontar peluru gaya berdiri
a. Berdiri sisi, buka kaki seluas bahu.
b. Bahu kiri menghadap arah lontaran, fleksi badan secara mengiring, bawa tubuh ke hadapan dan lepaskan.
c. Bongkokkan badan serendah mungkin dan gerakkan kaki kiri ke kayu penghadang.
d. Ayun lengan kiri ke belakang semasa memutar pinggang dan bahu ke hadapan.
e. Gerakkan siku serta tangan ke atas. Lepaskan peluru.
f. Berat badan dipindahkan daripada kaki kiri ke kanan.
4. Gerak kendur.
Impak :
Kelas : 6B / Masa : 8.45-9.15 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Pegangan peluru
a. Pegang peluru menggunakan tiga jari di tengah-tengah.
b. Ibu jari dan jari kelingking di sisi peluru.
c. Rapatkan peluru pada leher dan di bahagian bawah dagu.
3. Lontar peluru gaya berdiri
a. Berdiri sisi, buka kaki seluas bahu.
b. Bahu kiri menghadap arah lontaran, fleksi badan secara mengiring, bawa tubuh ke hadapan dan lepaskan.
c. Bongkokkan badan serendah mungkin dan gerakkan kaki kiri ke kayu penghadang.
d. Ayun lengan kiri ke belakang semasa memutar pinggang dan bahu ke hadapan.
e. Gerakkan siku serta tangan ke atas. Lepaskan peluru.
f. Berat badan dipindahkan daripada kaki kiri ke kanan.
4. Gerak kendur.
Impak :
Kelas : 6C / 9.15-10.15 / SN
Theme : Machines
Topic : Simple Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Explain what simples machines is.
• State the type of simples machines.
• Give an examples for each type of simple machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify types of simple machines.
2) Explain what simples machine is and discuss about each type of simple machine.
3) Appreciative of the importance of machines in their daily life
Kelas : 6C / 11.45-12.15 / KT
Tajuk : Implikasi Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar
Sub-Tajuk : Kegiatan Ekonomi Dan Pencemaran
• Kepupusan Flora dan Fauna
Objektif : Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menghuraikan aktiviti ekonomi yang menyebabkan kepupusan flora dan fauna.
• Meramalkan akibat daripada kepupusan sumber terhadap kegiatan ekonomi.
ABM : Gambar flora dan fauna, Borang TOC (Sebab dan Akibat), Buku teks
Aktiviti :
1. Berbincang tentang kegiatan ekonomi yang mungkin dijalankan di kawasan gambar flora dan fauna yang ditunjukkan.
2. Mencari maklumat tentang bagaimana kegiatan ekonomi boleh menjejaskan alam sekitar. (BT. Hlm. 50)
3. Menyatakan jenis-jenis pencemaran.
4. Mengkaji punca pencemaran (BT. Hlm. 45-48)
5. Melengkapkan borang pengurusan grafik – TOC (Sebab dan Akibat).
6. Menyanyikan lagu ’Bunyi Haiwan’ beramai-ramai.
Impak :
Kelas : 6A / 12.45-1.15 / KT
Tajuk : Implikasi Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar
Sub-Tajuk : Kegiatan Ekonomi Dan Pencemaran
• Kepupusan Flora dan Fauna
Objektif : Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menghuraikan aktiviti ekonomi yang menyebabkan kepupusan flora dan fauna.
• Meramalkan akibat daripada kepupusan sumber terhadap kegiatan ekonomi.
ABM : Gambar flora dan fauna, Borang TOC (Sebab dan Akibat), Buku teks
Aktiviti :
1. Berbincang tentang kegiatan ekonomi yang mungkin dijalankan di kawasan gambar flora dan fauna yang ditunjukkan.
2. Mencari maklumat tentang bagaimana kegiatan ekonomi boleh menjejaskan alam sekitar. (BT. Hlm. 50)
3. Menyatakan jenis-jenis pencemaran.
4. Mengkaji punca pencemaran (BT. Hlm. 45-48)
5. Melengkapkan borang pengurusan grafik – TOC (Sebab dan Akibat).
6. Menyanyikan lagu ’Bunyi Haiwan’ beramai-ramai.
Impak :
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Pegangan peluru
a. Pegang peluru menggunakan tiga jari di tengah-tengah.
b. Ibu jari dan jari kelingking di sisi peluru.
c. Rapatkan peluru pada leher dan di bahagian bawah dagu.
3. Lontar peluru gaya berdiri
a. Berdiri sisi, buka kaki seluas bahu.
b. Bahu kiri menghadap arah lontaran, fleksi badan secara mengiring, bawa tubuh ke hadapan dan lepaskan.
c. Bongkokkan badan serendah mungkin dan gerakkan kaki kiri ke kayu penghadang.
d. Ayun lengan kiri ke belakang semasa memutar pinggang dan bahu ke hadapan.
e. Gerakkan siku serta tangan ke atas. Lepaskan peluru.
f. Berat badan dipindahkan daripada kaki kiri ke kanan.
4. Gerak kendur.
Impak :
Kelas : 6B / Masa : 8.45-9.15 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Pegangan peluru
a. Pegang peluru menggunakan tiga jari di tengah-tengah.
b. Ibu jari dan jari kelingking di sisi peluru.
c. Rapatkan peluru pada leher dan di bahagian bawah dagu.
3. Lontar peluru gaya berdiri
a. Berdiri sisi, buka kaki seluas bahu.
b. Bahu kiri menghadap arah lontaran, fleksi badan secara mengiring, bawa tubuh ke hadapan dan lepaskan.
c. Bongkokkan badan serendah mungkin dan gerakkan kaki kiri ke kayu penghadang.
d. Ayun lengan kiri ke belakang semasa memutar pinggang dan bahu ke hadapan.
e. Gerakkan siku serta tangan ke atas. Lepaskan peluru.
f. Berat badan dipindahkan daripada kaki kiri ke kanan.
4. Gerak kendur.
Impak :
Kelas : 6C / 9.15-10.15 / SN
Theme : Machines
Topic : Simple Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Explain what simples machines is.
• State the type of simples machines.
• Give an examples for each type of simple machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify types of simple machines.
2) Explain what simples machine is and discuss about each type of simple machine.
3) Appreciative of the importance of machines in their daily life
Kelas : 6C / 11.45-12.15 / KT
Tajuk : Implikasi Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar
Sub-Tajuk : Kegiatan Ekonomi Dan Pencemaran
• Kepupusan Flora dan Fauna
Objektif : Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menghuraikan aktiviti ekonomi yang menyebabkan kepupusan flora dan fauna.
• Meramalkan akibat daripada kepupusan sumber terhadap kegiatan ekonomi.
ABM : Gambar flora dan fauna, Borang TOC (Sebab dan Akibat), Buku teks
Aktiviti :
1. Berbincang tentang kegiatan ekonomi yang mungkin dijalankan di kawasan gambar flora dan fauna yang ditunjukkan.
2. Mencari maklumat tentang bagaimana kegiatan ekonomi boleh menjejaskan alam sekitar. (BT. Hlm. 50)
3. Menyatakan jenis-jenis pencemaran.
4. Mengkaji punca pencemaran (BT. Hlm. 45-48)
5. Melengkapkan borang pengurusan grafik – TOC (Sebab dan Akibat).
6. Menyanyikan lagu ’Bunyi Haiwan’ beramai-ramai.
Impak :
Kelas : 6A / 12.45-1.15 / KT
Tajuk : Implikasi Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar
Sub-Tajuk : Kegiatan Ekonomi Dan Pencemaran
• Kepupusan Flora dan Fauna
Objektif : Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menghuraikan aktiviti ekonomi yang menyebabkan kepupusan flora dan fauna.
• Meramalkan akibat daripada kepupusan sumber terhadap kegiatan ekonomi.
ABM : Gambar flora dan fauna, Borang TOC (Sebab dan Akibat), Buku teks
Aktiviti :
1. Berbincang tentang kegiatan ekonomi yang mungkin dijalankan di kawasan gambar flora dan fauna yang ditunjukkan.
2. Mencari maklumat tentang bagaimana kegiatan ekonomi boleh menjejaskan alam sekitar. (BT. Hlm. 50)
3. Menyatakan jenis-jenis pencemaran.
4. Mengkaji punca pencemaran (BT. Hlm. 45-48)
5. Melengkapkan borang pengurusan grafik – TOC (Sebab dan Akibat).
6. Menyanyikan lagu ’Bunyi Haiwan’ beramai-ramai.
Impak :
ISNIN 26 APRIL 2010
Kelas 4A / Masa 8.45-9.15 / PJK
Tunjang Gaya Hidup Sihat
Tajuk Pemakanan
Sub-Tajuk Piramid Makanan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Mengenal pasti empat kumpulan makanan berdasarkan piramid makanan.
ABM Gambar poster
Aktiviti
1. Bersoal jawab tentang kumpulan makanan.
2. Melukis rajah Piramid Makanan.
Impak
Kelas : 6A / Masa : 9.15-9.45 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Pegangan peluru
a. Pegang peluru menggunakan tiga jari di tengah-tengah.
b. Ibu jari dan jari kelingking di sisi peluru.
c. Rapatkan peluru pada leher dan di bahagian bawah dagu.
3. Lontar peluru gaya berdiri
a. Berdiri sisi, buka kaki seluas bahu.
b. Bahu kiri menghadap arah lontaran, fleksi badan secara mengiring, bawa tubuh ke hadapan dan lepaskan.
c. Bongkokkan badan serendah mungkin dan gerakkan kaki kiri ke kayu penghadang.
d. Ayun lengan kiri ke belakang semasa memutar pinggang dan bahu ke hadapan.
e. Gerakkan siku serta tangan ke atas. Lepaskan peluru.
f. Berat badan dipindahkan daripada kaki kiri ke kanan.
4. Gerak kendur.
Impak :
Kelas : 6C / 11.45-12.15 / SN
Theme : Machines
Topic : Simple Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Explain what simples machines is.
• State the type of simples machines.
• Give an examples for each type of simple machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify types of simple machines.
2) Explain what simples machine is and discuss about each type of simple machine.
3) Appreciative of the importance of machines in their daily life
Tunjang Gaya Hidup Sihat
Tajuk Pemakanan
Sub-Tajuk Piramid Makanan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Mengenal pasti empat kumpulan makanan berdasarkan piramid makanan.
ABM Gambar poster
Aktiviti
1. Bersoal jawab tentang kumpulan makanan.
2. Melukis rajah Piramid Makanan.
Impak
Kelas : 6A / Masa : 9.15-9.45 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Pegangan peluru
a. Pegang peluru menggunakan tiga jari di tengah-tengah.
b. Ibu jari dan jari kelingking di sisi peluru.
c. Rapatkan peluru pada leher dan di bahagian bawah dagu.
3. Lontar peluru gaya berdiri
a. Berdiri sisi, buka kaki seluas bahu.
b. Bahu kiri menghadap arah lontaran, fleksi badan secara mengiring, bawa tubuh ke hadapan dan lepaskan.
c. Bongkokkan badan serendah mungkin dan gerakkan kaki kiri ke kayu penghadang.
d. Ayun lengan kiri ke belakang semasa memutar pinggang dan bahu ke hadapan.
e. Gerakkan siku serta tangan ke atas. Lepaskan peluru.
f. Berat badan dipindahkan daripada kaki kiri ke kanan.
4. Gerak kendur.
Impak :
Kelas : 6C / 11.45-12.15 / SN
Theme : Machines
Topic : Simple Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Explain what simples machines is.
• State the type of simples machines.
• Give an examples for each type of simple machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify types of simple machines.
2) Explain what simples machine is and discuss about each type of simple machine.
3) Appreciative of the importance of machines in their daily life
Monday, April 26, 2010
AHAD 25 APRIL 2010
Kelas : 6C / Masa : 8.15-8.45 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Pegangan peluru
a. Pegang peluru menggunakan tiga jari di tengah-tengah.
b. Ibu jari dan jari kelingking di sisi peluru.
c. Rapatkan peluru pada leher dan di bahagian bawah dagu.
3. Lontar peluru gaya berdiri
a. Berdiri sisi, buka kaki seluas bahu.
b. Bahu kiri menghadap arah lontaran, fleksi badan secara mengiring, bawa tubuh ke hadapan dan lepaskan.
c. Bongkokkan badan serendah mungkin dan gerakkan kaki kiri ke kayu penghadang.
d. Ayun lengan kiri ke belakang semasa memutar pinggang dan bahu ke hadapan.
e. Gerakkan siku serta tangan ke atas. Lepaskan peluru.
f. Berat badan dipindahkan daripada kaki kiri ke kanan.
4. Gerak kendur.
Impak :
Kelas : 6B / Masa : 8.45-9.15 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Pegangan peluru
a. Pegang peluru menggunakan tiga jari di tengah-tengah.
b. Ibu jari dan jari kelingking di sisi peluru.
c. Rapatkan peluru pada leher dan di bahagian bawah dagu.
3. Lontar peluru gaya berdiri
a. Berdiri sisi, buka kaki seluas bahu.
b. Bahu kiri menghadap arah lontaran, fleksi badan secara mengiring, bawa tubuh ke hadapan dan lepaskan.
c. Bongkokkan badan serendah mungkin dan gerakkan kaki kiri ke kayu penghadang.
d. Ayun lengan kiri ke belakang semasa memutar pinggang dan bahu ke hadapan.
e. Gerakkan siku serta tangan ke atas. Lepaskan peluru.
f. Berat badan dipindahkan daripada kaki kiri ke kanan.
4. Gerak kendur.
Impak :
Kelas : 6D / Masa : 9.15-9.45 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Pegangan peluru
a. Pegang peluru menggunakan tiga jari di tengah-tengah.
b. Ibu jari dan jari kelingking di sisi peluru.
c. Rapatkan peluru pada leher dan di bahagian bawah dagu.
3. Lontar peluru gaya berdiri
a. Berdiri sisi, buka kaki seluas bahu.
b. Bahu kiri menghadap arah lontaran, fleksi badan secara mengiring, bawa tubuh ke hadapan dan lepaskan.
c. Bongkokkan badan serendah mungkin dan gerakkan kaki kiri ke kayu penghadang.
d. Ayun lengan kiri ke belakang semasa memutar pinggang dan bahu ke hadapan.
e. Gerakkan siku serta tangan ke atas. Lepaskan peluru.
f. Berat badan dipindahkan daripada kaki kiri ke kanan.
4. Gerak kendur.
Impak :
Kelas : 6A / 10.45-11.15 / SN
Theme : Machines
Topic : Simple Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Explain what simples machines is.
• State the type of simples machines.
• Give an examples for each type of simple machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify types of simple machines.
2) Explain what simples machine is and discuss about each type of simple machine.
3) Appreciative of the importance of machines in their daily life
Kelas : 6C / 12.45-1.15 / KT
Tajuk : Implikasi Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar
Sub-Tajuk : Kegiatan Ekonomi Dan Pencemaran
• Kepupusan Flora dan Fauna
Objektif : Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menghuraikan aktiviti ekonomi yang menyebabkan kepupusan flora dan fauna.
• Meramalkan akibat daripada kepupusan sumber terhadap kegiatan ekonomi.
ABM : Gambar flora dan fauna, Borang TOC (Sebab dan Akibat), Buku teks
Aktiviti :
1. Berbincang tentang kegiatan ekonomi yang mungkin dijalankan di kawasan gambar flora dan fauna yang ditunjukkan.
2. Mencari maklumat tentang bagaimana kegiatan ekonomi boleh menjejaskan alam sekitar. (BT. Hlm. 50)
3. Menyatakan jenis-jenis pencemaran.
4. Mengkaji punca pencemaran (BT. Hlm. 45-48)
5. Melengkapkan borang pengurusan grafik – TOC (Sebab dan Akibat).
6. Menyanyikan lagu ’Bunyi Haiwan’ beramai-ramai.
Impak :
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Pegangan peluru
a. Pegang peluru menggunakan tiga jari di tengah-tengah.
b. Ibu jari dan jari kelingking di sisi peluru.
c. Rapatkan peluru pada leher dan di bahagian bawah dagu.
3. Lontar peluru gaya berdiri
a. Berdiri sisi, buka kaki seluas bahu.
b. Bahu kiri menghadap arah lontaran, fleksi badan secara mengiring, bawa tubuh ke hadapan dan lepaskan.
c. Bongkokkan badan serendah mungkin dan gerakkan kaki kiri ke kayu penghadang.
d. Ayun lengan kiri ke belakang semasa memutar pinggang dan bahu ke hadapan.
e. Gerakkan siku serta tangan ke atas. Lepaskan peluru.
f. Berat badan dipindahkan daripada kaki kiri ke kanan.
4. Gerak kendur.
Impak :
Kelas : 6B / Masa : 8.45-9.15 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Pegangan peluru
a. Pegang peluru menggunakan tiga jari di tengah-tengah.
b. Ibu jari dan jari kelingking di sisi peluru.
c. Rapatkan peluru pada leher dan di bahagian bawah dagu.
3. Lontar peluru gaya berdiri
a. Berdiri sisi, buka kaki seluas bahu.
b. Bahu kiri menghadap arah lontaran, fleksi badan secara mengiring, bawa tubuh ke hadapan dan lepaskan.
c. Bongkokkan badan serendah mungkin dan gerakkan kaki kiri ke kayu penghadang.
d. Ayun lengan kiri ke belakang semasa memutar pinggang dan bahu ke hadapan.
e. Gerakkan siku serta tangan ke atas. Lepaskan peluru.
f. Berat badan dipindahkan daripada kaki kiri ke kanan.
4. Gerak kendur.
Impak :
Kelas : 6D / Masa : 9.15-9.45 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Pegangan peluru
a. Pegang peluru menggunakan tiga jari di tengah-tengah.
b. Ibu jari dan jari kelingking di sisi peluru.
c. Rapatkan peluru pada leher dan di bahagian bawah dagu.
3. Lontar peluru gaya berdiri
a. Berdiri sisi, buka kaki seluas bahu.
b. Bahu kiri menghadap arah lontaran, fleksi badan secara mengiring, bawa tubuh ke hadapan dan lepaskan.
c. Bongkokkan badan serendah mungkin dan gerakkan kaki kiri ke kayu penghadang.
d. Ayun lengan kiri ke belakang semasa memutar pinggang dan bahu ke hadapan.
e. Gerakkan siku serta tangan ke atas. Lepaskan peluru.
f. Berat badan dipindahkan daripada kaki kiri ke kanan.
4. Gerak kendur.
Impak :
Kelas : 6A / 10.45-11.15 / SN
Theme : Machines
Topic : Simple Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Explain what simples machines is.
• State the type of simples machines.
• Give an examples for each type of simple machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify types of simple machines.
2) Explain what simples machine is and discuss about each type of simple machine.
3) Appreciative of the importance of machines in their daily life
Kelas : 6C / 12.45-1.15 / KT
Tajuk : Implikasi Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar
Sub-Tajuk : Kegiatan Ekonomi Dan Pencemaran
• Kepupusan Flora dan Fauna
Objektif : Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menghuraikan aktiviti ekonomi yang menyebabkan kepupusan flora dan fauna.
• Meramalkan akibat daripada kepupusan sumber terhadap kegiatan ekonomi.
ABM : Gambar flora dan fauna, Borang TOC (Sebab dan Akibat), Buku teks
Aktiviti :
1. Berbincang tentang kegiatan ekonomi yang mungkin dijalankan di kawasan gambar flora dan fauna yang ditunjukkan.
2. Mencari maklumat tentang bagaimana kegiatan ekonomi boleh menjejaskan alam sekitar. (BT. Hlm. 50)
3. Menyatakan jenis-jenis pencemaran.
4. Mengkaji punca pencemaran (BT. Hlm. 45-48)
5. Melengkapkan borang pengurusan grafik – TOC (Sebab dan Akibat).
6. Menyanyikan lagu ’Bunyi Haiwan’ beramai-ramai.
Impak :
SABTU 24 APRIL 2010
Kelas 4A / Masa 8.45-9.15 / PJK
Tunjang Gaya Hidup Sihat
Tajuk Pemakanan
Sub-Tajuk Piramid Makanan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Mengenal pasti empat kumpulan makanan berdasarkan piramid makanan.
ABM Gambar poster
Aktiviti 1. Bersoal jawab tentang kumpulan makanan.
2. Melukis rajah Piramid Makanan.
Impak
Kelas : 6A / Masa : 9.15-9.45 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Pegangan peluru
a. Pegang peluru menggunakan tiga jari di tengah-tengah.
b. Ibu jari dan jari kelingking di sisi peluru.
c. Rapatkan peluru pada leher dan di bahagian bawah dagu.
3. Lontar peluru gaya berdiri
a. Berdiri sisi, buka kaki seluas bahu.
b. Bahu kiri menghadap arah lontaran, fleksi badan secara mengiring, bawa tubuh ke hadapan dan lepaskan.
c. Bongkokkan badan serendah mungkin dan gerakkan kaki kiri ke kayu penghadang.
d. Ayun lengan kiri ke belakang semasa memutar pinggang dan bahu ke hadapan.
e. Gerakkan siku serta tangan ke atas. Lepaskan peluru.
f. Berat badan dipindahkan daripada kaki kiri ke kanan.
4. Gerak kendur.
Impak :
Tunjang Gaya Hidup Sihat
Tajuk Pemakanan
Sub-Tajuk Piramid Makanan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Mengenal pasti empat kumpulan makanan berdasarkan piramid makanan.
ABM Gambar poster
Aktiviti 1. Bersoal jawab tentang kumpulan makanan.
2. Melukis rajah Piramid Makanan.
Impak
Kelas : 6A / Masa : 9.15-9.45 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Pegangan peluru
a. Pegang peluru menggunakan tiga jari di tengah-tengah.
b. Ibu jari dan jari kelingking di sisi peluru.
c. Rapatkan peluru pada leher dan di bahagian bawah dagu.
3. Lontar peluru gaya berdiri
a. Berdiri sisi, buka kaki seluas bahu.
b. Bahu kiri menghadap arah lontaran, fleksi badan secara mengiring, bawa tubuh ke hadapan dan lepaskan.
c. Bongkokkan badan serendah mungkin dan gerakkan kaki kiri ke kayu penghadang.
d. Ayun lengan kiri ke belakang semasa memutar pinggang dan bahu ke hadapan.
e. Gerakkan siku serta tangan ke atas. Lepaskan peluru.
f. Berat badan dipindahkan daripada kaki kiri ke kanan.
4. Gerak kendur.
Impak :
Subscribe to:
Posts (Atom)