Saturday, January 29, 2011

AHAD 06 FEBRUARI 2011

Kelas / Masa / MP : 4B / 8.15-8.45 / PJK
Tajuk ; Kecergasan Fizikal
Sub-Tajuk ; Koordinasi
Objektif;
· Melakukan 2 daripada 3 aktiviti koordinasi dalam jarak 5 meter dengan betul dan selamat.
· Menyatakan 3 aspek keselamatan yang perlu diambil kira ketika melakukan aktiviti koordinasi (pukulan).
ABM; Bola sepak, gelung rotan, bet dan bola softbol, wisel,
Aktiviti;
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Baling bola berpasangan.
3. Membaling bola dan memukul
4. Golek dan kawal gelung rotan.
5. Gerak kendur.
Impak;

Kelas / Masa / MP : 4D / 8.45-9.15 / PJK
Tajuk ; Kecergasan Fizikal
Sub-Tajuk ; Koordinasi
Objektif;
· Melakukan 2 daripada 3 aktiviti koordinasi dalam jarak 5 meter dengan betul dan selamat.
· Menyatakan 3 aspek keselamatan yang perlu diambil kira ketika melakukan aktiviti koordinasi (pukulan).
ABM; Bola sepak, gelung rotan, bet dan bola softbol, wisel,
Aktiviti;
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Baling bola berpasangan.
3. Membaling bola dan memukul
4. Golek dan kawal gelung rotan.
5. Gerak kendur.
Impak;


Kelas / Masa / MP; 6C /10.45-11.15 / SN
Theme; Investigating Force and Energy
Topic; 1. What Is Force
Learning Objectives; 1.1 Understanding that push and pull are forces.
Learning Activities;
1. Pupils push and pull each other’s palms to feel the effect of force.
2. Pupils discuss and conclude that push and pull are forces.
3. Based on the above activity pupils discuss and conclude that a force cannot be seen but its effects can be observed.
Impact;




Kelas / Masa / MP; 4B /12.15-1.15 / SN
Theme; Investigating Living Things
Topic; 2. Living Things Undergo Life Processes
Learning Objectives; 2.2 Being aware that certain behaviour can disturb life processes
Learning Activities;
1. Pupils discuss to identify bad habits in humans e.g. smoking, drinking alcohol, taking drugs.
2. Pupils look at pictures or video of a smoker’s and non-smoker’s lungs and discuss the effects of smoking on lungs.
3. Pupils watch demonstration by teacher to observe the harmful substances produced when a cigarette is being burned.
4. Pupils listen to a talk on smoking and health given by a health officer.
5. Pupils draw posters about the effects of smoking on health.
6. Pupils view video to see the effects of drugs and alcohol on humans in terms of the effects of delaying a person’s response to stimuli e.g
a. ability to walk in straight line.
b. delayed reaction of a drunken driver or a driver high on drug can cause accident.
7. Pupils carry out activities to discourage smoking, drugs taking and alcohol drinking among their peers.

Impact;

SELASA 25 JANUARI 2011

Kelas / Masa / MP ;4C / 7.45 – 8.15 / PJK
Tunjang ;Kecergasan Fizikal
Tajuk ;Kecergasan Fizikal
Sub-Tajuk ;Kelenturan
Objektif;
· Melakukan aktiviti meregang otot kaki dan kilas badan dengan betul dan selamat.
· Menamakan 3 otot utama yang terlibat dalam aktiviti meregang otot kaki dan kilas badan.
ABM ;Skital, wisel,
Aktiviti;
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Regangan;
a. Duduk melunjur tarik kaki ke dada
b. Berdiri dan melakukan aktiviti condong sisi ke kanan dan ke kiri.
c. Duduk, depangkan tangan kilas ke kanan dan kiri.
d. Berdiri lurus bongkok ke hadapan dan menjangkau sejauh mungkin.
3. Gerak kendur
Impak


Kelas / Masa / MP ;4A / 8.15 – 8.45 / PJK
Tunjang ;Kecergasan Fizikal
Tajuk ;Kecergasan Fizikal
Sub-Tajuk ;Kelenturan
Objektif;
· Melakukan aktiviti meregang otot kaki dan kilas badan dengan betul dan selamat.
· Menamakan 3 otot utama yang terlibat dalam aktiviti meregang otot kaki dan kilas badan.
ABM ;Skital, wisel,
Aktiviti;
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Regangan;
Duduk melunjur tarik kaki ke dada
Berdiri dan melakukan aktiviti condong sisi ke kanan dan ke kiri.
Duduk, depangkan tangan kilas ke kanan dan kiri.
Berdiri lurus bongkok ke hadapan dan menjangkau sejauh mungkin.
3. Gerak kendur
Impak


Kelas / Masa / MP ;4B / 8.45 - 9.15 / PJK
Tunjang ;Kecergasan Fizikal
Tajuk ; Kecergasan Fizikal
Sub-Tajuk ;Kelenturan
Objektif;
· Melakukan aktiviti meregang otot kaki dan kilas badan dengan betul dan selamat.
· Menamakan 3 otot utama yang terlibat dalam aktiviti meregang otot kaki dan kilas badan.
ABM ;Skital, wisel,
Aktiviti;
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Regangan;
Duduk melunjur tarik kaki ke dada
Berdiri dan melakukan aktiviti condong sisi ke kanan dan ke kiri.
Duduk, depangkan tangan kilas ke kanan dan kiri.
Berdiri lurus bongkok ke hadapan dan menjangkau sejauh mungkin.
3. Gerak kendur
Impak


Kelas / Masa / MP; 4E / 9.45-10.15 &10.45-11.15 / KH
Bidang Pembelajaran; 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit; 1.2 Kreativiti dan Reka Cipta.
Tajuk; a. Pengenalan kreativiti.
i. Pendedahan kepada bentuk asas reka bentuk.
Objektif;
Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapar:
· Mengenal pasti bentuk asas reka bentuk
· Melakar bentuk asas.
· Menyenaraikan objek di persekitaran yang mempunyai perasamaan dengan bentuk asas.
· Membina bentuk asas secara 3D.
ABM; Buku teks
Aktiviti;
1. Merujuk bentuk asas reka bentuk segi empat, bulatan, segi tiga dalam 2D dan 3D berasaskan unsur dan prinsip lukisan.
2. Membuat lakaran bentuk asas.
3. Memerhatikan bentuk asas di dalam kelas dan persekitaran bagi menjana idea.
4. Membuat lawatan di pearsekitaran sekolah, taman permainan bagi menjana idea.
5. Melakar objek-objek yang berkaitan dengan bentuk asas.
6. Membuat bentuk asas 3D menggunakan pensel, pen, krayon, arang dan pensel warna.
Impak

Sunday, January 23, 2011

ISNIN 24 JANUARI 2011

Kelas / Masa / MP
4E / 7.45 – 8.15 / PJK
Tunjang
Kecergasan Fizikal
Tajuk
Kecergasan Fizikal
Sub-Tajuk
Kelenturan
Objektif
· Melakukan aktiviti meregang otot kaki dan kilas badan dengan betul dan selamat.
· Menamakan 3 otot utama yang terlibat dalam aktiviti meregang otot kaki dan kilas badan.
ABM
Skital, wisel,
Aktiviti
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Regangan;
a. Duduk melunjur tarik kaki ke dada
b. Berdiri dan melakukan aktiviti condong sisi ke kanan dan ke kiri.
c. Duduk, depangkan tangan kilas ke kanan dan kiri.
d. Berdiri lurus bongkok ke hadapan dan menjangkau sejauh mungkin.
3. Gerak kendur
Impak



Kelas / Masa / MP
4E / 8.45 - 9.15 / PJK
Tunjang
Kecergasan Fizikal
Tajuk
Kecergasan Fizikal
Sub-Tajuk
Kelenturan
Objektif
· Melakukan aktiviti meregang otot kaki dan kilas badan dengan betul dan selamat.
· Menamakan 3 otot utama yang terlibat dalam aktiviti meregang otot kaki dan kilas badan.
ABM
Skital, wisel,
Aktiviti
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Regangan;
Duduk melunjur tarik kaki ke dada
Berdiri dan melakukan aktiviti condong sisi ke kanan dan ke kiri.
Duduk, depangkan tangan kilas ke kanan dan kiri.
Berdiri lurus bongkok ke hadapan dan menjangkau sejauh mungkin.
3. Gerak kendur
Impak




Kelas / Masa / MP
4D / 9.45-10.15 &10.45-11.15 / KH
Bidang Pembelajaran
1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit
1.2 Kreativiti dan Reka Cipta.
Tajuk
a. Pengenalan kreativiti.
i. Pendedahan kepada bentuk asas reka bentuk.
Objektif
Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapar:
· Mengenal pasti bentuk asas reka bentuk
· Melakar bentuk asas.
· Menyenaraikan objek di persekitaran yang mempunyai perasamaan dengan bentuk asas.
· Membina bentuk asas secara 3D.
ABM
Buku teks
Aktiviti
1. Merujuk bentuk asas reka bentuk segi empat, bulatan, segi tiga dalam 2D dan 3D berasaskan unsur dan prinsip lukisan.
2. Membuat lakaran bentuk asas.
3. Memerhatikan bentuk asas di dalam kelas dan persekitaran bagi menjana idea.
4. Membuat lawatan di pearsekitaran sekolah, taman permainan bagi menjana idea.
5. Melakar objek-objek yang berkaitan dengan bentuk asas.
6. Membuat bentuk asas 3D menggunakan pensel, pen, krayon, arang dan pensel warna.
Impak


Kelas / Masa / MP
6C / 12.15 - 1.15 / SN
Theme
Investigating Living Things
Topic
1. Interaction Among Living Things
Learning Objectives
1.3 Understanding the responsibility of human beings in protecting endangered species.
Learning Activities
1. Explain that extinction and endangered of species
2. Give examples of extinct animal.
3. Give examples of endangered animals.
4. Give examples of endangered plant,
5. Explain why certain animals or plants are facing the threat of extinction.
6. Suggest ways to prevent animals and plants from extinction.
Impact