Wednesday, February 8, 2012

KHAMIS, 09 FEBRUARI 2012

Kelas / Masa / MP 6C 7.45-8.45, 6D 10.45-11.45 / SN
Theme Investigating Living Things
Topic 1. Interaction Among Living Things
Learning Objectives 1.3 Understanding the responsibility of human beings in protecting endangered species.
Learning Activities
1. Explain that extinction and endangered of species
2. Give examples of extinct animal.
3. Give examples of endangered animals.
4. Give examples of endangered plant,
5. Explain why certain animals or plants are facing the threat of extinction.
6. Suggest ways to prevent animals and plants from extinction.
Impact


Kelas / Masa / MP 6C / 8.45-9.15 / PJK
Tunjang Pembelajaran 2. KEMAHIRAN
Unit Pembelajaran 1. Permaianan
Tajuk (b) Bola Tampar
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menyatakan aspek-aspek keselamatan yang perlu diambil kira dalam permainan bola tampar.
• Melakukan kemahiran asas permainan bola tampar dengan betul dan selamat.
• Mengenal pasti tindakan berbahaya dalam situasi permainan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya tiga kesalahan biasa yang dilakukan oleh rakan semasa latihan dan permainan.
• Menyatakan otot-otot utama yang digunakan dalam kemahiran tersebut.
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Melakukan kemahiran asas dalam permainan bola tampar secara berpasukan.
a. Menyangga
b. Mengumpan
c. Merejam
d. Menghadang
e. Servis
2. Menyediakan folio individu berkaitan dengan kemahiran permainan bola tampar.
3. Membincangkan aspek-aspek keselamatan yang perlu diambil kira dalam melakukan permainan bola tampar.
4. Membincangkan kesalahankesalahan biasa yang dilakukan semasa latihan dan permainan.
5. Menamakan otot-otot utama yang digunakan dalam kemahiran permainan bola tampar.
6. Merancang aktiviti latih tubi kemahiran asas permainan bola tampar dalam kumpulan.
Impak

RABU, 08 FEBRUARI 2012

Kelas / Masa / MP 6B 7.45-8.15, 6D 8.45-9.15 / PJK
Tunjang Pembelajaran 2. KEMAHIRAN
Unit Pembelajaran 1. Permaianan
Tajuk (b) Bola Tampar
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menyatakan aspek-aspek keselamatan yang perlu diambil kira dalam permainan bola tampar.
• Melakukan kemahiran asas permainan bola tampar dengan betul dan selamat.
• Mengenal pasti tindakan berbahaya dalam situasi permainan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya tiga kesalahan biasa yang dilakukan oleh rakan semasa latihan dan permainan.
• Menyatakan otot-otot utama yang digunakan dalam kemahiran tersebut.
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Melakukan kemahiran asas dalam permainan bola tampar secara berpasukan.
a. Menyangga
b. Mengumpan
c. Merejam
d. Menghadang
e. Servis
2. Menyediakan folio individu berkaitan dengan kemahiran permainan bola tampar.
3. Membincangkan aspek-aspek keselamatan yang perlu diambil kira dalam melakukan permainan bola tampar.
4. Membincangkan kesalahankesalahan biasa yang dilakukan semasa latihan dan permainan.
5. Menamakan otot-otot utama yang digunakan dalam kemahiran permainan bola tampar.
6. Merancang aktiviti latih tubi kemahiran asas permainan bola tampar dalam kumpulan.
Impak


Kelas / Masa / MP 3A / 8.15-8.45 / PJK
Tunjang Pembelajaran 3. KESUKANAN
Unit Pembelajaran 4. Etika dalam sukan
Tajuk Semangat Kesukanan
􀁸 Hormat menghormati
Objektif
Murid dapat :
• Menyatakan tiga cara menghargai kejayaan rakan dan kumpulan.
• Menjelaskan dengan contoh caracara menghargai kejayaan rakan dan kumpulan.
• Menghuraikan semangat kesukanan dalam pasukan permainan.
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Menyebut cara-cara menghargai kejayaan rakan dan kumpulan.
2. Membincangkan cara-cara menghargai kejayaan rakan dan kumpulan.
3. Membincangkan semangat kesukanan dalam pasukan permainan.
Impak


Kelas / Masa / MP 6D / 12.15-1.15 / SN
Theme Investigating Living Things
Topic 1. Interaction Among Living Things
Learning Objectives 1.3 Understanding the responsibility of human beings in protecting endangered species.
Learning Activities
1. Explain that extinction and endangered of species
2. Give examples of extinct animal.
3. Give examples of endangered animals.
4. Give examples of endangered plant,
5. Explain why certain animals or plants are facing the threat of extinction.
6. Suggest ways to prevent animals and plants from extinction.
Impact

Sunday, February 5, 2012

SELASA, 07 FEBRUARI 2012

Kelas / Masa / MP 6B 7.45-8.15, 6C 8.45-9.15 / PJK
Tunjang Pembelajaran 2. KEMAHIRAN
Unit Pembelajaran 1. Permaianan
Tajuk (b) Bola Tampar
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menyatakan aspek-aspek keselamatan yang perlu diambil kira dalam permainan bola tampar.
• Melakukan kemahiran asas permainan bola tampar dengan betul dan selamat.
• Mengenal pasti tindakan berbahaya dalam situasi permainan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya tiga kesalahan biasa yang dilakukan oleh rakan semasa latihan dan permainan.
• Menyatakan otot-otot utama yang digunakan dalam kemahiran tersebut.
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Melakukan kemahiran asas dalam permainan bola tampar secara berpasukan.
a. Menyangga
b. Mengumpan
c. Merejam
d. Menghadang
e. Servis
2. Menyediakan folio individu berkaitan dengan kemahiran permainan bola tampar.
3. Membincangkan aspek-aspek keselamatan yang perlu diambil kira dalam melakukan permainan bola tampar.
4.
5. Membincangkan kesalahankesalahan biasa yang dilakukan semasa latihan dan permainan.
6. Menamakan otot-otot utama yang digunakan dalam kemahiran permainan bola tampar.
7. Merancang aktiviti latih tubi kemahiran asas permainan bola tampar dalam kumpulan.
Impak

Kelas / Masa / MP 6D / 9.15-10.15 / KH
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.2 Kreativiti dan Reka Cipta
Tajuk d. Penghasilan Projek Reka Cipta
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Membuat kemasan
• Menguji kefungsian projek dan membuat pembaikan
ABM Buku teks
Aktiviti 1. Sesi persembahan dan kritik diadakan
Impak

Kelas / Masa / MP 3A / 811.45 – 12.45 / SN
Theme Learning about Living Things
Topic 2. Plants
Learning Objectives 2.1 to observe and recognise external features of plants.
2.2 that plants can be grouped according to external features.
2.3 that plants can be grouped in many ways.
BBM
Learning Activities
1. Pupils observe various plants and list the external features of each plant e.g. woody or soft stems, flow ering or non-flow ering, rough or smooth leaf surface, colour of leaf and shape of leaf.
2. Pupils discuss and construct a table based on the list of external features.
 identify external features of a plant.
 make a list of the external features of a plant.
 record the external features of plants in a table.
 to explain similarities and differences between plants based on the table.
3. Pupils group the plants in different ways based on the table.
 group plants according to similarities in external features.
4. Pupils present and compare each other’s grouping of plants.
 group plants in different ways.
Impact

Kelas / Masa / MP 6D / 12.451.15 / SN
Theme Investigating Living Things
Topic 1. Interaction Among Living Things
Learning Objectives 1.3 Understanding the responsibility of human beings in protecting endangered species.
Learning Activities
1. Explain that extinction and endangered of species
2. Give examples of extinct animal.
3. Give examples of endangered animals.
4. Give examples of endangered plant,
5. Explain why certain animals or plants are facing the threat of extinction.
6. Suggest ways to prevent animals and plants from extinction.
Impact

ISNIN, 06 FEBRUARI 2012

Kelas / Masa / MP 6C / 7.45-8.45 / SN
Theme Investigating Living Things
Topic 1. Interaction Among Living Things
Learning Objectives 1.3 Understanding the responsibility of human beings in protecting endangered species.
Learning Activities
1. Explain that extinction and endangered of species
2. Give examples of extinct animal.
3. Give examples of endangered animals.
4. Give examples of endangered plant,
5. Explain why certain animals or plants are facing the threat of extinction.
6. Suggest ways to prevent animals and plants from extinction.
Impact

Kelas / Masa / MP 6D / 8.45-9.15 / PJK
Tunjang Pembelajaran 2. KEMAHIRAN
Unit Pembelajaran 1. Permaianan
Tajuk (b) Bola Tampar
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menyatakan aspek-aspek keselamatan yang perlu diambil kira dalam permainan bola tampar.
• Melakukan kemahiran asas permainan bola tampar dengan betul dan selamat.
• Mengenal pasti tindakan berbahaya dalam situasi permainan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya tiga kesalahan biasa yang dilakukan oleh rakan semasa latihan dan permainan.
• Menyatakan otot-otot utama yang digunakan dalam kemahiran tersebut.
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Melakukan kemahiran asas dalam permainan bola tampar secara berpasukan.
a. Menyangga
b. Mengumpan
c. Merejam
d. Menghadang
e. Servis
2. Menyediakan folio individu berkaitan dengan kemahiran permainan bola tampar.
3. Membincangkan aspek-aspek keselamatan yang perlu diambil kira dalam melakukan permainan bola tampar.
4.
5. Membincangkan kesalahankesalahan biasa yang dilakukan semasa latihan dan permainan.
6. Menamakan otot-otot utama yang digunakan dalam kemahiran permainan bola tampar.
7. Merancang aktiviti latih tubi kemahiran asas permainan bola tampar dalam kumpulan.
Impak

Kelas / Masa / MP 3A / 9.15-9.45 / PJK
Tunjang Pembelajaran 3. KESUKANAN
Unit Pembelajaran 4. Etika dalam sukan
Tajuk Semangat Kesukanan
􀁸 Hormat menghormati
Objektif : Murid dapat :
• Menyatakan tiga cara menghargai kejayaan rakan dan kumpulan.
• Menjelaskan dengan contoh caracara menghargai kejayaan rakan dan kumpulan.
• Menghuraikan semangat kesukanan dalam pasukan permainan.
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Menyebut cara-cara menghargai kejayaan rakan dan kumpulan.
2. Membincangkan cara-cara menghargai kejayaan rakan dan kumpulan.
3. Membincangkan semangat kesukanan dalam pasukan permainan.
Impak

Kelas / Masa / MP 4D / 10.45-11.45 / KH
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.2 Kreativiti dan Reka Cipta
Tajuk a. Pengenalan kreativiti
ii. Mengenal idea berdasarkan gambar atau objek
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Mengenal pasti idea berdasarkan objek
• Melakar objek berdasarkan bentuk asal
• Membina objek berdasarkan lakaran di atas dengan menggunakan bahan yang bersesuaian
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Menunjuk contoh asas reka bentuk segi empat, bulatan, segi tiga dalam 2D dan 3D berasaskan unsur dan prinsip lukisan.
2. Contoh objek ialah : bola(sfera), kotak (kuib atau kuboid), botol (slinder) dan skitel (piramid)
3. Mencantum bentuk asas bagi menghasilkan objek seperti bulatan membentuk cermin mata atau segi empat membentuk almari.
4. Sumber bahan seperti kertas, plastisin, span dan tanah liat
Impak

KHAMIS, 02 FEBRUARI 2012

Kelas / Masa / MP 3A / 7.45-8.15 / PJK
Tunjang Pembelajaran 3. KESUKANAN
Unit Pembelajaran 3. Isu-isu Pendidikan Jasmani dan Sukan
Tajuk Sosio budaya
􀁸 Pakaian
􀁸 Latihan
Objektif Murid dapat :
• Menyatakan isu-isu pakaian dalam sukan dan permainan.
• Menyatakan isu-isu kelas Pendidikan Jasmani dan Kelas Pendidikan Kesihatan.
• Menyatakan isu-isu latihan dalam sukan dan permainan.
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Membincangkan isu-isu pakaian dalam sukan dan permainan.
2. Membincangkan kepentingan latihan dalam sukan dan permainan.
Impak

Kelas / Masa / MP 3A / 8.45 – 9.45 / SN
Theme Learning about Living Things
Topic 2. Plants
Learning Objectives 2.1 to observe and recognise external features of plants.
2.2 that plants can be grouped according to external features.
2.3 that plants can be grouped in many ways.
BBM
Learning Activities
1. Pupils observe various plants and list the external features of each plant e.g. woody or soft stems, flow ering or non-flow ering, rough or smooth leaf surface, colour of leaf and shape of leaf.
2. Pupils discuss and construct a table based on the list of external features.
 identify external features of a plant.
 make a list of the external features of a plant.
 record the external features of plants in a table.
 to explain similarities and differences between plants based on the table.
3. Pupils group the plants in different ways based on the table.
 group plants according to similarities in external features.
4. Pupils present and compare each other’s grouping of plants.
 group plants in different ways.
Impact

Kelas / Masa / MP 6D / 7.45-8.15 / PJK
Tunjang Pembelajaran 3. KESUKANAN
Unit Pembelajaran 4. Etika dalam sukan
Tajuk Pengelolaan:
􀁸 Memahami undangundang dan peraturan am dalam sukan dan permainan
􀁸 Peranan peserta dan penonton dalam sukan dan permainan
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menyatakan sekurang-kurangnya tiga keperluan mengadakan undang-undang dan peraturan am dalam sukan dan permainan.
• Menyatakan peranan peserta dan penonton dalam sukan dan permainan.
• Mengenal pasti perlakuan yang tidak beretika semasa pertandingan.
• Menghuraikan cara-cara mengatasi masalah penonton dan peserta yang tidak beretika.
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Membincangkan keperluan mengadakan undang-undang dan peraturan am dalam sukan dan permainan.
2. Membincangkan peranan peserta dan penonton dalam sukan dan permainan.
3. Menyediakan laporan ringkasvtentang perlakuan yang tidak beretika semasa pertandingan sukan dan permainan di sekolah yang murid pernah lihat atau alami.
4. Membincangkan cara-cara mengatasi masalah penonton dan peserta yang tidak beretika.
Impak

Kelas / Masa / MP 6C 11.15-12.15,6D 12.15-1.15 / SN
Theme Investigating Living Things
Topic 1. Interaction Among Living Things
Learning Objectives 1.2 Understanding that competition is a form of interaction among living tings.
Learning Activities
1. State that living things interact with one another in the environment.
2. Give examples of interaction among living things.
3. Discuss that competition is a form of interaction.
4. Discuss and list the factors that plants compete for.
5. Discuss the reasons why plants compete.
Impact

RABU, 01 FEBRUARI 2012

Kelas / Masa / MP 6D / 7.45-8.45 / SN
Theme Investigating Living Things
Topic 1. Interaction Among Living Things
Learning Objectives 1.2 Understanding that competition is a form of interaction among living tings.
Learning Activities
1. State that living things interact with one another in the environment.
2. Give examples of interaction among living things.
3. Discuss that competition is a form of interaction.
4. Discuss and list the factors that plants compete for.
5. Discuss the reasons why plants compete.
Impact

Kelas / Masa / MP 3A / 8.45 – 9.45 / SN
Theme Learning about Living Things
Topic 2. Plants
Learning Objectives 2.1 to observe and recognise external features of plants.
2.2 that plants can be grouped according to external features.
2.3 that plants can be grouped in many ways.
BBM
Learning Activities
1. Pupils observe various plants and list the external features of each plant e.g. woody or soft stems, flow ering or non-flow ering, rough or smooth leaf surface, colour of leaf and shape of leaf.
2. Pupils discuss and construct a table based on the list of external features.
 identify external features of a plant.
 make a list of the external features of a plant.
 record the external features of plants in a table.
 to explain similarities and differences between plants based on the table.
3. Pupils group the plants in different ways based on the table.
 group plants according to similarities in external features.
4. Pupils present and compare each other’s grouping of plants.
 group plants in different ways.
Impact

Kelas / Masa / MP 6C 11.15-12.15 , 6D 12.15-1.15 / KH
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.2 Kreativiti dan Reka Cipta
Tajuk d. Penghasilan Projek Reka Cipta
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Membina projek
• Membuat kemasan
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Pemilihan alatan dan bahan yang bersesuaian.
2. Penggunaan bahan kitar semula digalakkan
Impak

SELASA, 31 JANUARI 2012

Kelas / Masa / MP 6C 7.45-8.15, 6D 8.15-8.45 , 6B 8.45-9.15 / PJK
Tunjang Pembelajaran 3. KESUKANAN
Unit Pembelajaran 4. Etika dalam sukan
Tajuk Pengelolaan:
􀁸 Memahami undangundang dan peraturan am dalam sukan dan permainan
􀁸 Peranan peserta dan penonton dalam sukan dan permainan
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menyatakan sekurang-kurangnya tiga keperluan mengadakan undang-undang dan peraturan am dalam sukan dan permainan.
• Menyatakan peranan peserta dan penonton dalam sukan dan permainan.
• Mengenal pasti perlakuan yang tidak beretika semasa pertandingan.
• Menghuraikan cara-cara mengatasi masalah penonton dan peserta yang tidak beretika.
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Membincangkan keperluan mengadakan undang-undang dan peraturan am dalam sukan dan permainan.
2. Membincangkan peranan peserta dan penonton dalam sukan dan permainan.
3. Menyediakan laporan ringkasvtentang perlakuan yang tidak beretika semasa pertandingan sukan dan permainan di sekolah yang murid pernah lihat atau alami.
4. Membincangkan cara-cara mengatasi masalah penonton dan peserta yang tidak beretika.
Impak

Kelas / Masa / MP 6C / 9.15-9.45 / SN
Theme Investigating Living Things
Topic 1. Interaction Among Living Things
Learning Objectives 1.2 Understanding that competition is a form of interaction among living tings.
Learning Activities
1. State that living things interact with one another in the environment.
2. Give examples of interaction among living things.
3. Discuss that competition is a form of interaction.
4. Discuss and list the factors that plants compete for.
5. Discuss the reasons why plants compete.
Impact

Kelas / Masa / MP 4D / 11.15-12.15 / KH
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.2 Kreativiti dan Reka Cipta.
Tajuk a. Pengenalan kreativiti.
i. Pendedahan kepada bentuk asas reka bentuk.
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Mengenal pasti bentuk asas reka bentuk
• Melakar bentuk asas.
• Menyenaraikan objek di persekitaran yang mempunyai perasamaan dengan bentuk asas.
• Membina bentuk asas secara 3D.
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Merujuk bentuk asas reka bentuk segi empat, bulatan, segi tiga dalam 2D dan 3D berasaskan unsur dan prinsip lukisan.
2. Membuat lakaran bentuk asas.
3. Memerhatikan bentuk asas di dalam kelas dan persekitaran bagi menjana idea.
4. Membuat lawatan di pearsekitaran sekolah, taman permainan bagi menjana idea.
5. Melakar objek-objek yang berkaitan dengan bentuk asas.
6. Membuat bentuk asas 3D menggunakan pensel, pen, krayon, arang dan pensel warna.