Saturday, June 11, 2011

SELASA, 14 JUN 2011

Kelas: 4D / Masa 7.45-8.15 / PK
Tunjang: Kesihatan Diri dan Keluarga
Tajuk: Kesihatan Diri
Sub-Tajuk: Sistem Pencernaan
Objektif: Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menamakan bahagian dan organ utama sistem pencernaan.
ABM Gambar poster
Aktiviti:
1. Bersoal jawab tentang organ pencernaan berdasarkan gambar.
2. Melabel dan menamakan organ sistem pencernaan.
Impak:

Kelas: 4C / Masa 8.45-9.15 / PK
Tunjang: Kesihatan Diri dan Keluarga
Tajuk: Kesihatan Diri
Sub-Tajuk: Sistem Pencernaan
Objektif: Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menamakan bahagian dan organ utama sistem pencernaan.
ABM Gambar poster
Aktiviti:
1. Bersoal jawab tentang organ pencernaan berdasarkan gambar.
2. Melabel dan menamakan organ sistem pencernaan.
Impak:

Kelas / Masa / MP 4E / 9.15-10.15 / KH
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.5 Baik pulih dan Penyenggaraan
Tajuk a. Penyenggaraan Alatan tangan
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Mengenal pasti bahan dan agen pembersih
• Membersih alatan tangan
• Meminyak untuk tujuan perlindungan dan perlinciran
• Menyimpan alatan tangan
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Bahan dan agen pembersih seperti minyak tanah, thinner, minyak pelincir dan sabun.
2. Alatan tangan yang berkaitan seperti playar gabung, playar muncung tirus, gergaji, pemutar skru, gunting dan penjalur wayar.
3. Kerja pembersihan dan penjagaan berus cat yang telah digunakan perlu juga diberi penekanan oleh guru selepas kerja praktikal.
4. Menjalankan aktiviti menyenggara alatan tangan.
Impak

Kelas : 6C / 11.45-12.15 / SN
Theme : Eclipses
Topic : The Darkening Sun
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• State what eclipse of the Sun is.
• State the position of the Moon, the Earth and the Sun during the eclipse of the Sun.
• Explain why eclipse of the Sun occurs.
• Predict what will happen on Earth during the eclipse of the Sun.
Learning Activities :
1) Observe the dark part casts on a globe when torch falls on it
2) Predict the scenario on Earth during the eclipse of the Sun.
3) Explain the changing shape of the Sun during the eclipse of the Sun by referring to the space-time relationship of the Sun, the Earth and the Moon
4) Compare and contrast partial eclipse and total eclipse.

ISNIN, 13 JUN 2011

Kelas : 4A / Masa: 7.45-8.15 /MP : PK
Tunjang: Kesihatan Diri dan Keluarga
Tajuk: Kesihatan Diri
Sub-Tajuk: Sistem Pencernaan
Objektif: Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menamakan bahagian dan organ utama sistem pencernaan.
ABM: Gambar poster
Aktiviti:
1. Bersoal jawab tentang organ pencernaan berdasarkan gambar.
2. Melabel dan menamakan organ sistem pencernaan.
Impak:

Kelas : 4E / Masa: 8.45-9.15 /MP : PK
Tunjang: Kesihatan Diri dan Keluarga
Tajuk: Kesihatan Diri
Sub-Tajuk: Sistem Pencernaan
Objektif: Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menamakan bahagian dan organ utama sistem pencernaan.
ABM: Gambar poster
Aktiviti:
1. Bersoal jawab tentang organ pencernaan berdasarkan gambar.
2. Melabel dan menamakan organ sistem pencernaan.
Impak:

Kelas : 6C / 9.15-10.15 / SN
Theme : Eclipses
Topic : The Vanishing Moon
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• State what eclipse of the Moon is.
• State the position of the Moon, the Earth and the Sun during the eclipse of the Moon.
• Explain why eclipse of the Moon occurs.
Learning Activities :
1) Ancient stories and beliefs about the eclipse of the Moon.
2) Observe the gradual changes of the darkening part of the Moon during the eclipse of the Moon.
3) Make inference why the Moon is disappearing during the eclipse of the Moon.
4) Describe the changes in position of the Moon and the Earth with time so as to establish their correct positions before the eclipse of Moon can take place.
Impact :