Kelas 6C / Masa 8.15-8.45 / PJK
Tunjang Kecergasan Fizikal
Tajuk Daya Tahan Kardiovaskular
Sub-Tajuk Larian 1200 meter
Objektif Pada akhir P&P murid dapat:
• Melakukan aktiviti 1200 meter dengan teknik yang betul dan selamat dalam masa yang ditetapkan.
• Menyatakan 3 otot besar yang terlibat semasa melakukan aktiviti.
ABM Wisel, jam randik, skital
Aktiviti
1. Memanaskan badan – regangan otot dari bahagian kepala hingga ke kaki.
2. Larian 1200 meter mengikut kumpulan (selang 2 minit setiap kumpulan) mengikut kemampuan murid.
3. Aktiviti gerak kendur otot.
Impak
Kelas / Masa / MP 3A / 8.45-9.15 / PJK
Tunjang Pembelajaran 3. KESUKANAN
Unit Pembelajaran 2. Pengurusan
Tajuk Pengurusan diri dari segi
Masa
Objektif Murid dapat :
• Menyatakan masa yang sesuai untuk beraktiviti.
• Menjelaskan melalui contoh masa yang sesuai untuk beraktiviti.
• Menyatakan satu jadual aktiviti harian.
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Membincangkan masa yang sesuai untuk beraktiviti.
2. Menyediakan satu jadual aktiviti harian.
Impak
Saturday, January 14, 2012
Wednesday, January 11, 2012
KHAMIS, 12 JANUARI 2012
Kelas / Masa / MP 3A / 7.45-8.15 / PJK
Tunjang Pembelajaran 3. KESUKANAN
Unit Pembelajaran 1. Keselamatan
Tajuk Keselamatan semasa beraktiviti di tempat permainan:
Padang permainan
Taman kanak-kanak
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menamakan tempat permainan yang sesuai untuk beraktiviti.
• Menyebut langkah-langkah keselamatan di tempat permainan.
• Mempraktikkan cara menyimpan alatan dan bahan dengan selamat
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Guru menerangkan dan membincangkan :
a. Langkah keselamatan
b. Cara menyimpan alatan dan bahan secara tersusun, teratur dan selamat
c. Pengenalan kepada kit pertolongan cemas
d. Murid perlu melaporkan kepada guru jika berlaku sebarang kecederaan atau kemalangan
e. Mencatat rekod kemalangan kecil dan kecederaan dalam buku rekod kecederaan
f. Memberi penerangan mengenai cara memadamkan kebakaran
Impak
Kelas / Masa / MP 3A / 8.15 – 8.45 / SN
Theme Learning about Living Things
Topic 1. Animals
Learning Objectives 1.1 to observe and recognise external features of animals.
1.2 that animals can be grouped according to external features.
1.3 that animals can be grouped in many ways.
BBM
Learning Activities
1. Pupils observe various animals and list the external features of each animal e.g. tail, fur, feathers, scales, beak, claws and number of legs.
2. Pupils discuss and construct a table based on the list of external features.
identify external features of an animal.
make a list of the external features of an animal.
record the external features of animals in a table.
explain similarities and differences between animals based on the table.
3. Pupils group the animals in different ways based on the table.
group animals according to similarities in external features.
4. Pupils present and compare each other’s grouping of animals.
group animals in different ways.
Impact
Kelas : 6C / Masa : 7.45-8.15 / Mata pelajaran : PJK
Tunjang : Kecergasan Fizikal
Tajuk : Daya Tahan Kardiovaskular
SubTajuk : Fartlek
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan aktiviti fartlek dengan arahan dengan betul dan selamat selama 10 – 15 minit.
• Menyatakan 3 otot besar yang terlibat semasa melakukan aktiviti.
ABM : Wisel, jam randik, skital
Aktiviti:
1. Memanaskan badan – regangan otot.
2. Aktiviti larian yang kelajuannya diubah:
a. Berjogging
b. Berlari dengan langkah panjang
c. Berlari pecut
d. Berjalan
3. Aktiviti gerak kendur otot.
Impak :
Kelas & Masa : 6C 11.15-12.15 & 6D 12.15-1.15 / SN
Theme Investigating Living Things
Topic 1. Interaction Among Living Things
Learning Objectives 1.2 Understanding that competition is a form of interaction among living tings.
Learning Activities
1. State that living things interact with one another in the environment.
2. Give examples of interaction among living things.
3. Discuss that competition is a form of interaction.
4. Discuss and list the factors that animals compete for.
5. Discuss the reasons why animals compete.
Impact
Tunjang Pembelajaran 3. KESUKANAN
Unit Pembelajaran 1. Keselamatan
Tajuk Keselamatan semasa beraktiviti di tempat permainan:
Padang permainan
Taman kanak-kanak
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menamakan tempat permainan yang sesuai untuk beraktiviti.
• Menyebut langkah-langkah keselamatan di tempat permainan.
• Mempraktikkan cara menyimpan alatan dan bahan dengan selamat
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Guru menerangkan dan membincangkan :
a. Langkah keselamatan
b. Cara menyimpan alatan dan bahan secara tersusun, teratur dan selamat
c. Pengenalan kepada kit pertolongan cemas
d. Murid perlu melaporkan kepada guru jika berlaku sebarang kecederaan atau kemalangan
e. Mencatat rekod kemalangan kecil dan kecederaan dalam buku rekod kecederaan
f. Memberi penerangan mengenai cara memadamkan kebakaran
Impak
Kelas / Masa / MP 3A / 8.15 – 8.45 / SN
Theme Learning about Living Things
Topic 1. Animals
Learning Objectives 1.1 to observe and recognise external features of animals.
1.2 that animals can be grouped according to external features.
1.3 that animals can be grouped in many ways.
BBM
Learning Activities
1. Pupils observe various animals and list the external features of each animal e.g. tail, fur, feathers, scales, beak, claws and number of legs.
2. Pupils discuss and construct a table based on the list of external features.
identify external features of an animal.
make a list of the external features of an animal.
record the external features of animals in a table.
explain similarities and differences between animals based on the table.
3. Pupils group the animals in different ways based on the table.
group animals according to similarities in external features.
4. Pupils present and compare each other’s grouping of animals.
group animals in different ways.
Impact
Kelas : 6C / Masa : 7.45-8.15 / Mata pelajaran : PJK
Tunjang : Kecergasan Fizikal
Tajuk : Daya Tahan Kardiovaskular
SubTajuk : Fartlek
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan aktiviti fartlek dengan arahan dengan betul dan selamat selama 10 – 15 minit.
• Menyatakan 3 otot besar yang terlibat semasa melakukan aktiviti.
ABM : Wisel, jam randik, skital
Aktiviti:
1. Memanaskan badan – regangan otot.
2. Aktiviti larian yang kelajuannya diubah:
a. Berjogging
b. Berlari dengan langkah panjang
c. Berlari pecut
d. Berjalan
3. Aktiviti gerak kendur otot.
Impak :
Kelas & Masa : 6C 11.15-12.15 & 6D 12.15-1.15 / SN
Theme Investigating Living Things
Topic 1. Interaction Among Living Things
Learning Objectives 1.2 Understanding that competition is a form of interaction among living tings.
Learning Activities
1. State that living things interact with one another in the environment.
2. Give examples of interaction among living things.
3. Discuss that competition is a form of interaction.
4. Discuss and list the factors that animals compete for.
5. Discuss the reasons why animals compete.
Impact
Tuesday, January 10, 2012
RABU, 11 JANUARI 2012
Kelas & Masa : 6D 7.45-8.45 & 6C 11.15-12.16 / MP: KH
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.2 Kreativiti dan Reka Cipta
Tajuk d. Penghasilan Projek Reka Cipta
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menyelesaikan masalah melalui lakaran.
• Memilih lakaran yang paling sesuai
• Merancang dan menyediakan lukisan projek
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Menjalankan pemerhatian, temubual dan kaedah lain bagi mendapatkan maklumat.maklumat.
2. Melakar lakaran kasar tentang objek yang dilukis.
3. Lukisan projek ialah lukisan yang mempunyai dimensi tinggi, lebar dan panjang
Impak
Kelas / Masa / MP 3A / 8.45 – 9.45 / SN
Theme Learning about Living Things
Topic 1. Animals
Learning Objectives 1.1 to observe and recognise external features of animals.
1.2 that animals can be grouped according to external features.
1.3 that animals can be grouped in many ways.
BBM
Learning Activities
1. Pupils observe various animals and list the external features of each animal e.g. tail, fur, feathers, scales, beak, claws and number of legs.
2. Pupils discuss and construct a table based on the list of external features.
identify external features of an animal.
make a list of the external features of an animal.
record the external features of animals in a table.
explain similarities and differences between animals based on the table.
3. Pupils group the animals in different ways based on the table.
group animals according to similarities in external features.
4. Pupils present and compare each other’s grouping of animals.
group animals in different ways.
Impact
Kelas / Masa / MP 6D/ 12.15-1.15 / SN
Theme Investigating Living Things
Topic 1. Interaction Among Living Things
Learning Objectives 1.2 Understanding that competition is a form of interaction among living tings.
Learning Activities
1. State that living things interact with one another in the environment.
2. Give examples of interaction among living things.
3. Discuss that competition is a form of interaction.
4. Discuss and list the factors that animals compete for.
5. Discuss the reasons why animals compete.
Impact
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.2 Kreativiti dan Reka Cipta
Tajuk d. Penghasilan Projek Reka Cipta
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menyelesaikan masalah melalui lakaran.
• Memilih lakaran yang paling sesuai
• Merancang dan menyediakan lukisan projek
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Menjalankan pemerhatian, temubual dan kaedah lain bagi mendapatkan maklumat.maklumat.
2. Melakar lakaran kasar tentang objek yang dilukis.
3. Lukisan projek ialah lukisan yang mempunyai dimensi tinggi, lebar dan panjang
Impak
Kelas / Masa / MP 3A / 8.45 – 9.45 / SN
Theme Learning about Living Things
Topic 1. Animals
Learning Objectives 1.1 to observe and recognise external features of animals.
1.2 that animals can be grouped according to external features.
1.3 that animals can be grouped in many ways.
BBM
Learning Activities
1. Pupils observe various animals and list the external features of each animal e.g. tail, fur, feathers, scales, beak, claws and number of legs.
2. Pupils discuss and construct a table based on the list of external features.
identify external features of an animal.
make a list of the external features of an animal.
record the external features of animals in a table.
explain similarities and differences between animals based on the table.
3. Pupils group the animals in different ways based on the table.
group animals according to similarities in external features.
4. Pupils present and compare each other’s grouping of animals.
group animals in different ways.
Impact
Kelas / Masa / MP 6D/ 12.15-1.15 / SN
Theme Investigating Living Things
Topic 1. Interaction Among Living Things
Learning Objectives 1.2 Understanding that competition is a form of interaction among living tings.
Learning Activities
1. State that living things interact with one another in the environment.
2. Give examples of interaction among living things.
3. Discuss that competition is a form of interaction.
4. Discuss and list the factors that animals compete for.
5. Discuss the reasons why animals compete.
Impact
Monday, January 9, 2012
SELASA, 10 JANUARI 2012
Kelas & Masa : 6C 7.45-8.15, 6D 8.15-8.45 , 6B 8.45-9.15 / Mata pelajaran : PJK
Tunjang : Kecergasan Fizikal
Tajuk : Daya Tahan Kardiovaskular
SubTajuk : Fartlek
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan aktiviti fartlek dengan arahan dengan betul dan selamat selama 10 – 15 minit.
• Menyatakan 3 otot besar yang terlibat semasa melakukan aktiviti.
ABM : Wisel, jam randik, skital
Aktiviti:
1. Memanaskan badan – regangan otot.
2. Aktiviti larian yang kelajuannya diubah:
a. Berjogging
b. Berlari dengan langkah panjang
c. Berlari pecut
d. Berjalan
3. Aktiviti gerak kendur otot.
Impak :
Kelas / Masa / MP 4B / 11.15 – 12.15 / KH
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.1 Keselamatan dan Organisasi Bengkel
Tajuk a. Peraturan keselamatan
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Mengamalkan langkah keselamatan semasa menjalankan aktiviti
• Mempraktikkan cara menyimpan alatan dan bahan dengan selamat
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Guru menerangkan dan membincangkan :
a. Langkah keselamatan
b. Cara menyimpan alatan dan bahan secara tersusun, teratur dan selamat
c. Pengenalan kepada kit pertolongan cemas
d. Murid perlu melaporkan kepada guru jika berlaku sebarang kecederaan atau kemalangan
e. Mencatat rekod kemalangan kecil dan kecederaan dalam buku rekod kecederaan
f. Memberi penerangan mengenai cara memadamkan kebakaran
Impak
Tunjang : Kecergasan Fizikal
Tajuk : Daya Tahan Kardiovaskular
SubTajuk : Fartlek
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan aktiviti fartlek dengan arahan dengan betul dan selamat selama 10 – 15 minit.
• Menyatakan 3 otot besar yang terlibat semasa melakukan aktiviti.
ABM : Wisel, jam randik, skital
Aktiviti:
1. Memanaskan badan – regangan otot.
2. Aktiviti larian yang kelajuannya diubah:
a. Berjogging
b. Berlari dengan langkah panjang
c. Berlari pecut
d. Berjalan
3. Aktiviti gerak kendur otot.
Impak :
Kelas / Masa / MP 4B / 11.15 – 12.15 / KH
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.1 Keselamatan dan Organisasi Bengkel
Tajuk a. Peraturan keselamatan
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Mengamalkan langkah keselamatan semasa menjalankan aktiviti
• Mempraktikkan cara menyimpan alatan dan bahan dengan selamat
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Guru menerangkan dan membincangkan :
a. Langkah keselamatan
b. Cara menyimpan alatan dan bahan secara tersusun, teratur dan selamat
c. Pengenalan kepada kit pertolongan cemas
d. Murid perlu melaporkan kepada guru jika berlaku sebarang kecederaan atau kemalangan
e. Mencatat rekod kemalangan kecil dan kecederaan dalam buku rekod kecederaan
f. Memberi penerangan mengenai cara memadamkan kebakaran
Impak
Sunday, January 8, 2012
ISNIN, 9 JANUARI 2012
Kelas : 6D / Masa : 7.45-8.15 / Mata pelajaran : PJK
Tunjang : Kecergasan Fizikal
Tajuk : Daya Tahan Kardiovaskular
SubTajuk : Fartlek
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan aktiviti fartlek dengan arahan dengan betul dan selamat selama 10 – 15 minit.
• Menyatakan 3 otot besar yang terlibat semasa melakukan aktiviti.
ABM : Wisel, jam randik, skital
Aktiviti:
1. Memanaskan badan – regangan otot.
2. Aktiviti larian yang kelajuannya diubah:
a. Berjogging
b. Berlari dengan langkah panjang
c. Berlari pecut
d. Berjalan
3. Aktiviti gerak kendur otot.
Impak :
Kelas : 6D 8.15-8.45/ 6C 8.45-9.45 / Mata pelajaran : SN
Theme Investigating Living Things
Topic 1. Interaction Among Living Things
Learning Objectives 1.1 Understanding that some animals live in groups and others live in solitary.
Learning Activities
1. State that some animals live in solitary.
2. Give examples of animals that live in solitary.
3. Discuss why animals live in solitary.
4. State that cooperation is a form of interaction among animals.
Impact
Tunjang : Kecergasan Fizikal
Tajuk : Daya Tahan Kardiovaskular
SubTajuk : Fartlek
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan aktiviti fartlek dengan arahan dengan betul dan selamat selama 10 – 15 minit.
• Menyatakan 3 otot besar yang terlibat semasa melakukan aktiviti.
ABM : Wisel, jam randik, skital
Aktiviti:
1. Memanaskan badan – regangan otot.
2. Aktiviti larian yang kelajuannya diubah:
a. Berjogging
b. Berlari dengan langkah panjang
c. Berlari pecut
d. Berjalan
3. Aktiviti gerak kendur otot.
Impak :
Kelas : 6D 8.15-8.45/ 6C 8.45-9.45 / Mata pelajaran : SN
Theme Investigating Living Things
Topic 1. Interaction Among Living Things
Learning Objectives 1.1 Understanding that some animals live in groups and others live in solitary.
Learning Activities
1. State that some animals live in solitary.
2. Give examples of animals that live in solitary.
3. Discuss why animals live in solitary.
4. State that cooperation is a form of interaction among animals.
Impact
Subscribe to:
Posts (Atom)