Monday, February 13, 2012

KHAMIS, 16 FEBRUARI 2012

Kelas / Masa / MP 6C / 7.45-8.45 / SN
Theme Investigating Living Things
Topic 1. Interaction Among Living Things
Learning Objectives 1.4 Knowing the impact of human activities on environment.
Learning Activities
1. Give examples of environmental destruction caused by human.
2. Explain how human activities cause environmental destruction.
3. Predict what will happen to the Earth if human activities are not controlled.
4. Prepare a scrap book on environmental destruction caused by human activities and steps taken to reduce its effects.
Impact

Kelas / Masa / MP 6C / 8.45-9.15 / PJK
Tunjang Pembelajaran 2. KEMAHIRAN
Unit Pembelajaran 1. Permaianan Sepak Takraw
Tajuk A. Sepak Mula
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan kemahiran sepak mula dengan teknik yang betul
• Menyatakan aspek-aspek keselamatan yang perlu diambil kira dalam permainan sepak takraw.
• Mengamalkan sikap tolak ansur dengan rakan semasa berlatih.
• Menghargai permainan tradisional.
ABM Buku teks, bola raga, skital
Aktiviti
1. Permulaan – Melakukan aktiviti memanaskan badan.
2. Pengelolaan aktiviti:
a. Menjelaskan aspek keselamtan semasa melakukan aktiviti sepak mula.
b. Melakukan demonstrasi kemahiran sepak mula.
c. Melakukan kemahiran sepak mula
i. Tanpa bola
ii. Menyentuh tapak tangan rakan
iii. Dengan bola yang dilambung rakan
3. Permainan Kecil – Permainan bersyarat ’Siapa Masuk’.
4. Penutup – melakukan aktiviti menyejukkan badan.
Impak

Kelas / Masa / MP 6D / 10.45-11.45 / SN
Theme Investigating Living Things
Topic 1. Interaction Among Living Things
Learning Objectives 1.4 Knowing the impact of human activities on environment.
Learning Activities
1. Give examples of environmental destruction caused by human.
2. Explain how human activities cause environmental destruction.
3. Predict what will happen to the Earth if human activities are not controlled.
4. Prepare a scrap book on environmental destruction caused by human activities and steps taken to reduce its effects.
Impact

RABU, 15 FEBRUARI 2012

Kelas / Masa / MP 6B 7.45-8.15 , 6D 8.45-9.15 / PJK
Tunjang Pembelajaran 2. KEMAHIRAN
Unit Pembelajaran 1. Permaianan Sepak Takraw
Tajuk A. Sepak Mula
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan kemahiran sepak mula dengan teknik yang betul
• Menyatakan aspek-aspek keselamatan yang perlu diambil kira dalam permainan sepak takraw.
• Mengamalkan sikap tolak ansur dengan rakan semasa berlatih.
• Menghargai permainan tradisional.
ABM Buku teks, bola raga, skital
Aktiviti
1. Permulaan – Melakukan aktiviti memanaskan badan.
2. Pengelolaan aktiviti:
a. Menjelaskan aspek keselamtan semasa melakukan aktiviti sepak mula.
b. Melakukan demonstrasi kemahiran sepak mula.
c. Melakukan kemahiran sepak mula
i. Tanpa bola
ii. Menyentuh tapak tangan rakan
iii. Dengan bola yang dilambung rakan
3. Permainan Kecil – Permainan bersyarat ’Siapa Masuk’.
4. Penutup – melakukan aktiviti menyejukkan badan.
Impak

Kelas / Masa / MP 3A / 8.15-8.45 / PJK
Tunjang Pembelajaran 2. KEMAHIRAN
Unit Pembelajaran 1. Pergerakan Asas - Lokomotor
Tajuk A. Berjalan
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan pelbagai gaya berjalan dengan cara yang betul dan selamat.
• Berasa seronok melakukan aktiviti berjalan dengan pelbagai cara.
ABM Buku teks, bangku
Aktiviti
1. Permulaan – Melakukan aktiviti memanaskan badan.
2. Pengelolaan aktiviti:
a. Menunjukcara dan menerangkan perihal aktiviti berjalan dalam pelbagai situasi dan aras kesukaran seoerti berjalan di atas titi, menaiki tangga, menuruni bukit dan melangkah longkang..
b. Melakukan aktiviti:
i. Menaiki tangga
ii. Menuruni bukit
iii. Melangkah longkang
iv. Meniti titi
3. Penutup – melakukan aktiviti menyejukkan badan.
Impak

Kelas / Masa / MP 6D / 12.15-1.15 / SN
Theme Investigating Living Things
Topic 1. Interaction Among Living Things
Learning Objectives 1.3 Understanding the responsibility of human beings in protecting endangered species.
Learning Activities
1. Explain that extinction and endangered of species
2. Give examples of extinct animal.
3. Give examples of endangered animals.
4. Give examples of endangered plant,
5. Explain why certain animals or plants are facing the threat of extinction.
6. Suggest ways to prevent animals and plants from extinction.
Impact

SELASA, 14 FEBRUARI 2012

Kelas / Masa / MP 6B 7.45-8.15 , 6C 8.45-9.15/ PJK
Tunjang Pembelajaran 2. KEMAHIRAN
Unit Pembelajaran 1. Permaianan Sepak Takraw
Tajuk A. Sepak Mula
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan kemahiran sepak mula dengan teknik yang betul
• Menyatakan aspek-aspek keselamatan yang perlu diambil kira dalam permainan sepak takraw.
• Mengamalkan sikap tolak ansur dengan rakan semasa berlatih.
• Menghargai permainan tradisional.
ABM Buku teks, bola raga, skital
Aktiviti
1. Permulaan – Melakukan aktiviti memanaskan badan.
2. Pengelolaan aktiviti:
a. Menjelaskan aspek keselamtan semasa melakukan aktiviti sepak mula.
b. Melakukan demonstrasi kemahiran sepak mula.
c. Melakukan kemahiran sepak mula
i. Tanpa bola
ii. Menyentuh tapak tangan rakan
iii. Dengan bola yang dilambung rakan
3. Permainan Kecil – Permainan bersyarat ’Siapa Masuk’.
4. Penutup – melakukan aktiviti menyejukkan badan.
Impak


Kelas / Masa / MP 6D / 9.15-10.15 / KH
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.2 Kreativiti dan Reka Cipta
Tajuk d. Penghasilan Projek Reka Cipta
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menyediakan alatan dan bahan
• Membina projek
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Pemilihan alatan dan bahan yang bersesuaian.
2. Penggunaan bahan kitar semula digalakkan
Impak

Kelas / Masa / MP 3A / 11.45 – 12.45 / SN
Theme Learning about Living Things
Topic 2. Plants
Learning Objectives 2.1 to observe and recognise external features of plants.
2.2 that plants can be grouped according to external features.
2.3 that plants can be grouped in many ways.
BBM
Learning Activities
1. Pupils observe various plants and list the external features of each plant e.g. woody or soft stems, flow ering or non-flow ering, rough or smooth leaf surface, colour of leaf and shape of leaf.
2. Pupils discuss and construct a table based on the list of external features.
 identify external features of a plant.
 make a list of the external features of a plant.
 record the external features of plants in a table.
 to explain similarities and differences between plants based on the table.
3. Pupils group the plants in different ways based on the table.
 group plants according to similarities in external features.
4. Pupils present and compare each other’s grouping of plants.
 group plants in different ways.
Impact


Kelas / Masa / MP 6D / 12.45-1.15 / SN
Theme Investigating Living Things
Topic 1. Interaction Among Living Things
Learning Objectives 1.3 Understanding the responsibility of human beings in protecting endangered species.
Learning Activities
1. Explain that extinction and endangered of species
2. Give examples of extinct animal.
3. Give examples of endangered animals.
4. Give examples of endangered plant,
5. Explain why certain animals or plants are facing the threat of extinction.
6. Suggest ways to prevent animals and plants from extinction.
Impact

ISNIN, 13 FEBRUARI 2012

Kelas / Masa / MP 6C / 7.45-8.45 / SN
Theme Investigating Living Things
Topic 1. Interaction Among Living Things
Learning Objectives 1.3 Understanding the responsibility of human beings in protecting endangered species.
Learning Activities
1. Explain that extinction and endangered of species
2. Give examples of extinct animal.
3. Give examples of endangered animals.
4. Give examples of endangered plant,
5. Explain why certain animals or plants are facing the threat of extinction.
6. Suggest ways to prevent animals and plants from extinction.
Impact


Kelas / Masa / MP 6D / 8.45-9.15 / PJK
Tunjang Pembelajaran 2. KEMAHIRAN
Unit Pembelajaran 1. Permaianan Sepak Takraw
Tajuk A. Sepak Mula
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan kemahiran sepak mula dengan teknik yang betul
• Menyatakan aspek-aspek keselamatan yang perlu diambil kira dalam permainan sepak takraw.
• Mengamalkan sikap tolak ansur dengan rakan semasa berlatih.
• Menghargai permainan tradisional.
ABM Buku teks, bola raga, skital
Aktiviti
1. Permulaan – Melakukan aktiviti memanaskan badan.
2. Pengelolaan aktiviti:
a. Menjelaskan aspek keselamtan semasa melakukan aktiviti sepak mula.
b. Melakukan demonstrasi kemahiran sepak mula.
c. Melakukan kemahiran sepak mula
i. Tanpa bola
ii. Menyentuh tapak tangan rakan
iii. Dengan bola yang dilambung rakan
3. Permainan Kecil – Permainan bersyarat ’Siapa Masuk’.
4. Penutup – melakukan aktiviti menyejukkan badan.
Impak

Kelas / Masa / MP 3A / 9.15-9.45 / PJK
Tunjang Pembelajaran 2. KEMAHIRAN
Unit Pembelajaran 1. Pergerakan Asas - Lokomotor
Tajuk A. Berjalan
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan pelbagai gaya berjalan dengan cara yang betul dan selamat.
• Berasa seronok melakukan aktiviti berjalan dengan pelbagai cara.
ABM Buku teks, bangku
Aktiviti
1. Permulaan – Melakukan aktiviti memanaskan badan.
2. Pengelolaan aktiviti:
a. Menunjukcara dan menerangkan perihal aktiviti berjalan dalam pelbagai situasi dan aras kesukaran seoerti berjalan di atas titi, menaiki tangga, menuruni bukit dan melangkah longkang..
b. Melakukan aktiviti:
i. Menaiki tangga
ii. Menuruni bukit
iii. Melangkah longkang
iv. Meniti titi
3. Penutup – melakukan aktiviti menyejukkan badan.
Impak


Kelas / Masa / MP 4B / 10.45-11.45 / KH
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.2 Kreativiti dan Reka Cipta
Tajuk a. Kajian reka bentuk dan kefungsian produk
i. Kajian bentuk luaran produk
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Mengenal pasti kegunaan produk
• Menghubungkaitkan bentuk dengan fungsi produk
• Melakar reka bentuk luaran pelbagai produk
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Produk hasil pengeluaran seperti cawan, gelas, bekas pensel, beg, kasut, basikal dan barang kelengkapan domestik
2. Mengaitkan rupa bentuk dengan fungsi produk contoh: Bentuk cawan yang bertangkai supaya mudah dipegang
3. Tunjuk cara melakar dengan menggunakan media seperti pen, pensel, krayon, arang, dan pensel warna.
Impak

AHAD, 12 FEBRUARI 2012

Kelas / Masa / MP 3A / 8.14-8.45 / SN
Theme Learning about Living Things
Topic 2. Plants
Learning Objectives 2.1 to observe and recognise external features of plants.
2.2 that plants can be grouped according to external features.
2.3 that plants can be grouped in many ways.
BBM
Learning Activities
1. Pupils observe various plants and list the external features of each plant e.g. woody or soft stems, flow ering or non-flow ering, rough or smooth leaf surface, colour of leaf and shape of leaf.
2. Pupils discuss and construct a table based on the list of external features.
 identify external features of a plant.
 make a list of the external features of a plant.
 record the external features of plants in a table.
 to explain similarities and differences between plants based on the table.
3. Pupils group the plants in different ways based on the table.
 group plants according to similarities in external features.
4. Pupils present and compare each other’s grouping of plants.
 group plants in different ways.
Impact

Kelas / Masa / MP 6C / 9.15-10.15 / KH
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.2 Kreativiti dan Reka Cipta
Tajuk d. Penghasilan Projek Reka Cipta
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menyediakan alatan dan bahan
• Membina projek
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Pemilihan alatan dan bahan yang bersesuaian.
2. Penggunaan bahan kitar semula digalakkan
Impak


Kelas / Masa / MP 6C / 10.45-11.15 / SN
Theme Investigating Living Things
Topic 1. Interaction Among Living Things
Learning Objectives 1.3 Understanding the responsibility of human beings in protecting endangered species.
Learning Activities
1. Explain that extinction and endangered of species
2. Give examples of extinct animal.
3. Give examples of endangered animals.
4. Give examples of endangered plant,
5. Explain why certain animals or plants are facing the threat of extinction.
6. Suggest ways to prevent animals and plants from extinction.
Impact