Tuesday, August 23, 2011

KHAMIS, 25 OGOS 2011

Kelas : 4E / Masa : 7.45-8.15 / Mata pelajaran : PJK
Tunjang : Gaya Hidup Sihat
Tajuk : Penyalahgunaan Bahan
SubTajuk : A. Ubat dan Racun
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menyatakan definisi ubat dan racun.
• Menyatakan kesan buruk ubat dan racun
ABM : Poster racun, poster ubat-ubatan, buku teks (hlm 100-101)
Aktiviti:
1. Menunjukkan poster tentang ubat dan racun.
2. Maklumat tentang bentuk-bentuk ubat dan racun.
3. Bersoal jawab tentang jenis makanan yang diambil pada hari ini.
4. Mencari maklumat keburukan penyalahgunaan ubat dan racun.
Impak :

Kelas : 4D / Masa : 8.15-8.45 / Mata pelajaran : PJK
Tunjang : Gaya Hidup Sihat
Tajuk : Penyalahgunaan Bahan
SubTajuk : A. Ubat dan Racun
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menyatakan definisi ubat dan racun.
• Menyatakan kesan buruk ubat dan racun
ABM : Poster racun, poster ubat-ubatan, buku teks (hlm 100-101)
Aktiviti:
1. Menunjukkan poster tentang ubat dan racun.
2. Maklumat tentang bentuk-bentuk ubat dan racun.
3. Bersoal jawab tentang jenis makanan yang diambil pada hari ini.
4. Mencari maklumat keburukan penyalahgunaan ubat dan racun.
Impak :

Kelas : 4B / Masa : 8.45-9.15 / Mata pelajaran : PJK
Tunjang : Gaya Hidup Sihat
Tajuk : Penyalahgunaan Bahan
SubTajuk : A. Ubat dan Racun
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menyatakan definisi ubat dan racun.
• Menyatakan kesan buruk ubat dan racun
ABM : Poster racun, poster ubat-ubatan, buku teks (hlm 100-101)
Aktiviti:
1. Menunjukkan poster tentang ubat dan racun.
2. Maklumat tentang bentuk-bentuk ubat dan racun.
3. Bersoal jawab tentang jenis makanan yang diambil pada hari ini.
4. Mencari maklumat keburukan penyalahgunaan ubat dan racun.
Impak :

Kelas / Masa / MP 4B /10.45-11.15 / SN
Theme INVESTIGATING THE EARTH AND THE UNIVERSE
Topic 1. The Solar System
Learning Objectives 1.1 Understanding the Solar System
BBM
Learning Activities
1. Pupils study a model or view simulation of the Solar System.
2. Pupils discuss the constituents of the Solar System.
 list the constituents of the Solar System.
 The constituents of the Solar System are Mercury, Venus, Earth, Mars, Saturn, Neptune, Uranus. Jupiter, Pluto, natural satellites, meteors, comets and asteroids,
3. Pupils simulate to demonstrate the relative distance of the planets in the Solar System.
 list the planets in the Solar System in a sequence.
4. Pupils discuss that all the planets in the Solar System move around the Sun.
• state that planets move around the Sun.

Kelas / Masa / MP 4D / 12.15-1.15 / KH
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.7 Tanaman Hiasan
Tajuk c. Penanaman
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Mengenal dan memilih bekas tanaman
• Menyediakan bekas penanaman
• Menyediakan medium penanaman
• Mengubah anak pokok ke dalam bekas
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Menunjukkan contoh bekas tanaman seperti pasu, beg politena dan bekas lain (bahan guna semula)
2. Tunjuk cara membersih, menutup lubang saliran dan memasukan medium penanaman
3. Tunjuk cara menyediakan medium penanaman ‘John Innes Potting Mixture’ dengan nisbah 3 : 2 : 1
4. Tunjuk cara menanam anak pokok bunga semusim dalam bekas
5. Murid menanam anak pokok tanaman hiasan di dalam bekas secara kumpulan.
Impak

RABU, 24 OGOS 2011

Kelas : 4C / Masa : 7.45-8.15 / Mata pelajaran : PJK
Tunjang : Gaya Hidup Sihat
Tajuk : Penyalahgunaan Bahan
SubTajuk : A. Ubat dan Racun
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menyatakan definisi ubat dan racun.
• Menyatakan kesan buruk ubat dan racun
ABM : Poster racun, poster ubat-ubatan, buku teks (hlm 100-101)
Aktiviti:
1. Menunjukkan poster tentang ubat dan racun.
2. Maklumat tentang bentuk-bentuk ubat dan racun.
3. Bersoal jawab tentang jenis makanan yang diambil pada hari ini.
4. Mencari maklumat keburukan penyalahgunaan ubat dan racun.
Impak :

Kelas : 4A / Masa : 8.15-8.45 / Mata pelajaran : PJK
Tunjang : Gaya Hidup Sihat
Tajuk : Penyalahgunaan Bahan
SubTajuk : A. Ubat dan Racun
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menyatakan definisi ubat dan racun.
• Menyatakan kesan buruk ubat dan racun
ABM : Poster racun, poster ubat-ubatan, buku teks (hlm 100-101)
Aktiviti:
1. Menunjukkan poster tentang ubat dan racun.
2. Maklumat tentang bentuk-bentuk ubat dan racun.
3. Bersoal jawab tentang jenis makanan yang diambil pada hari ini.
4. Mencari maklumat keburukan penyalahgunaan ubat dan racun.
Impak :

Kelas : 4B / Masa : 8.45-9.15 / Mata pelajaran : PJK
Tunjang : Gaya Hidup Sihat
Tajuk : Pemakanan
SubTajuk : C. Kepentingan Pengambilan Makanan Seimbang
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menyatakan kepentingan pengambilan makanan seimbang.
ABM : Poster piramid makanan, gambar kumpulan makanan, buku teks (hlm 99)
Aktiviti:
1. Membaca diolag dalam buku teks dengan intonasi yang betul.
2. Berbincang dan mencari maklumat tentang kebaikan dan kepentingan pengambilan makanan seimbang.
3. Menyenaraikan keburukan sekiranya seseorang itu tidak makan berdasarkan makanan seimbang.
4. Merumuskan kepentingan pengambilan makanan seimbang.
Impak :

Kelas : 6C / Masa : 10.45-11.45 / Subjek : SN
Theme : Science Process Skills (SPS)
Topic :SPS 7 ; Experimenting
C1 – State the hypothesis (relationship between what to change and what to measure)
C2 – State the variables i.e. what to change, what to measure and what to keep constant in an experiment
C3 – Identify the apparatus in an experiment
C4 – State the steps in an experiment (oral or written)
C5 – Carry out an experiment to test the hypothesis by controlling variables in a coordinated manner
C6 – Present the result in the form of drawing, table, graph or other means

Impact :

Kelas / Masa / MP 4B /12.15-1.15 / SN
Theme INVESTIGATING THE EARTH AND THE UNIVERSE
Topic 1. The Solar System
Learning Objectives 1.1 Understanding the Solar System
BBM
Learning Activities
1. Pupils study a model or view simulation of the Solar System.
2. Pupils discuss the constituents of the Solar System.
 list the constituents of the Solar System.
 The constituents of the Solar System are Mercury, Venus, Earth, Mars, Saturn, Neptune, Uranus. Jupiter, Pluto, natural satellites, meteors, comets and asteroids,
3. Pupils simulate to demonstrate the relative distance of the planets in the Solar System.
 list the planets in the Solar System in a sequence.
4. Pupils discuss that all the planets in the Solar System move around the Sun.
• state that planets move around the Sun.

SELASA, 23 OGOS 2011

Kelas : 4D / Masa : 7.45-8.15 / Mata pelajaran : PJK
Tunjang : Gaya Hidup Sihat
Tajuk : Pemakanan
SubTajuk : C. Kepentingan Pengambilan Makanan Seimbang
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menyatakan kepentingan pengambilan makanan seimbang.
ABM : Poster piramid makanan, gambar kumpulan makanan, buku teks (hlm 99)
Aktiviti:
1. Membaca diolag dalam buku teks dengan intonasi yang betul.
2. Berbincang dan mencari maklumat tentang kebaikan dan kepentingan pengambilan makanan seimbang.
3. Menyenaraikan keburukan sekiranya seseorang itu tidak makan berdasarkan makanan seimbang.
4. Merumuskan kepentingan pengambilan makanan seimbang.
Impak :

Kelas : 4C / Masa : 8.45-9.15 / Mata pelajaran : PJK
Tunjang : Gaya Hidup Sihat
Tajuk : Pemakanan
SubTajuk : C. Kepentingan Pengambilan Makanan Seimbang
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menyatakan kepentingan pengambilan makanan seimbang.
ABM : Poster piramid makanan, gambar kumpulan makanan, buku teks (hlm 99)
Aktiviti:
1. Membaca diolag dalam buku teks dengan intonasi yang betul.
2. Berbincang dan mencari maklumat tentang kebaikan dan kepentingan pengambilan makanan seimbang.
3. Menyenaraikan keburukan sekiranya seseorang itu tidak makan berdasarkan makanan seimbang.
4. Merumuskan kepentingan pengambilan makanan seimbang.
Impak :

Kelas / Masa / MP 4E / 9.15-10.15 / KH
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.7 Tanaman Hiasan
Tajuk c. Penanaman
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Mengenal dan memilih bekas tanaman
• Menyediakan bekas penanaman
• Menyediakan medium penanaman
• Mengubah anak pokok ke dalam bekas
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Menunjukkan contoh bekas tanaman seperti pasu, beg politena dan bekas lain (bahan guna semula)
2. Tunjuk cara membersih, menutup lubang saliran dan memasukan medium penanaman
3. Tunjuk cara menyediakan medium penanaman ‘John Innes Potting Mixture’ dengan nisbah 3 : 2 : 1
4. Tunjuk cara menanam anak pokok bunga semusim dalam bekas
5. Murid menanam anak pokok tanaman hiasan di dalam bekas secara kumpulan.
Impak

Kelas : 6C / Masa : 11.45-12.15 / Subjek : SN
Theme : Science Process Skills (SPS)
Topic :SPS 7 ; Experimenting
C1 – State the hypothesis (relationship between what to change and what to measure)
C2 – State the variables i.e. what to change, what to measure and what to keep constant in an experiment
C3 – Identify the apparatus in an experiment
C4 – State the steps in an experiment (oral or written)
C5 – Carry out an experiment to test the hypothesis by controlling variables in a coordinated manner
C6 – Present the result in the form of drawing, table, graph or other means

Impact :

ISNIN, 22 OGOS 2011

Kelas : 4A / Masa : 7.45-8.15 / Mata pelajaran : PJK
Tunjang : Gaya Hidup Sihat
Tajuk : Pemakanan
SubTajuk : C. Kepentingan Pengambilan Makanan Seimbang
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menyatakan kepentingan pengambilan makanan seimbang.
ABM : Poster piramid makanan, gambar kumpulan makanan, buku teks (hlm 99)
Aktiviti:
1. Membaca diolag dalam buku teks dengan intonasi yang betul.
2. Berbincang dan mencari maklumat tentang kebaikan dan kepentingan pengambilan makanan seimbang.
3. Menyenaraikan keburukan sekiranya seseorang itu tidak makan berdasarkan makanan seimbang.
4. Merumuskan kepentingan pengambilan makanan seimbang.
Impak :

Kelas : 4E / Masa : 8.45-9.15 / Mata pelajaran : PJK
Tunjang : Gaya Hidup Sihat
Tajuk : Pemakanan
SubTajuk : C. Kepentingan Pengambilan Makanan Seimbang
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menyatakan kepentingan pengambilan makanan seimbang.
ABM : Poster piramid makanan, gambar kumpulan makanan, buku teks (hlm 99)
Aktiviti:
1. Membaca diolag dalam buku teks dengan intonasi yang betul.
2. Berbincang dan mencari maklumat tentang kebaikan dan kepentingan pengambilan makanan seimbang.
3. Menyenaraikan keburukan sekiranya seseorang itu tidak makan berdasarkan makanan seimbang.
4. Merumuskan kepentingan pengambilan makanan seimbang.
Impak :

Kelas : 6C / Masa : 9.15-10.15 / Subjek : SN
Theme : Science Process Skills (SPS)
Topic :SPS 7 ; Experimenting
C1 – State the hypothesis (relationship between what to change and what to measure)
C2 – State the variables i.e. what to change, what to measure and what to keep constant in an experiment
C3 – Identify the apparatus in an experiment
C4 – State the steps in an experiment (oral or written)
C5 – Carry out an experiment to test the hypothesis by controlling variables in a coordinated manner
C6 – Present the result in the form of drawing, table, graph or other means

Impact :

AHAD, 21 OGOS 2011

Kelas / Masa / MP 5C / 9.15-10.15 / KH
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.7 Ikan Hiasan
Tajuk b. Penyediaan bekas
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Memasukkan ikan hiasan ke dalam akuarium/bekas
Aktiviti
1. Teknik memasukan ikan hiasan ke dalam bekas/kolam
 letakkan beg ikan hiasan ke dalam akuarium/kolam selama 20 hingga 30 minit
 masukkan sedikit air akuarium/kolam ke dalam beg plastic
 biarkan ikan keluar bersama air daripada beg
Impak

Kelas / Masa / MP 4B /10.45-11.45 / SN
Theme INVESTIGATING THE EARTH AND THE UNIVERSE
Topic 1. The Solar System
Learning Objectives 1.1 Understanding the Solar System
BBM
Learning Activities
1. Pupils study a model or view simulation of the Solar System.
2. Pupils discuss the constituents of the Solar System.
 list the constituents of the Solar System.
 The constituents of the Solar System are Mercury, Venus, Earth, Mars, Saturn, Neptune, Uranus. Jupiter, Pluto, natural satellites, meteors, comets and asteroids,
3. Pupils simulate to demonstrate the relative distance of the planets in the Solar System.
 list the planets in the Solar System in a sequence.
4. Pupils discuss that all the planets in the Solar System move around the Sun.
• state that planets move around the Sun.

Sunday, August 21, 2011

KHAMIS, 18 OGOS 2011


Kelas : 4E / Masa : 7.45-8.15 / Mata pelajaran : PJK
Tunjang : Gaya Hidup Sihat
Tajuk : Pemakanan
SubTajuk : B.Kadar Pengambilan Makanan
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
· Membezakan kadar pengambilan makanan mengikut kumpulan makanan berdasarkan piramid makanan.
ABM : Poster piramid makanan, gambar kumpulan makanan, buku teks (hlm 98)
Aktiviti:
1. Bersoal jawab tentang jenis makanan yang diambil pada hari ini.
2. Menunjukkan model makanan berkhasiat dan tidak berkhasiat.
3. Menerangkan kadar pengambilan makanan yang patut diambil oleh murid berdasarkan piramid makanan.
4. Membuat ramalan tentang perkara yang mungkin berlaku pada masa hadapan sekiranya tidak mengambil makanan berdasarkan piramid makan.
Impak :

Kelas : 4D / Masa : 8.15-8.45 / Mata pelajaran : PJK
Tunjang : Gaya Hidup Sihat
Tajuk : Pemakanan
SubTajuk : B.Kadar Pengambilan Makanan
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
· Membezakan kadar pengambilan makanan mengikut kumpulan makanan berdasarkan piramid makanan.
ABM : Poster piramid makanan, gambar kumpulan makanan, buku teks (hlm 98)
Aktiviti:
1. Bersoal jawab tentang jenis makanan yang diambil pada hari ini.
2. Menunjukkan model makanan berkhasiat dan tidak berkhasiat.
3. Menerangkan kadar pengambilan makanan yang patut diambil oleh murid berdasarkan piramid makanan.
4. Membuat ramalan tentang perkara yang mungkin berlaku pada masa hadapan sekiranya tidak mengambil makanan berdasarkan piramid makan.
Impak :

Kelas : 4B / Masa : 8.45-9.15 / Mata pelajaran : PJK
Tunjang : Gaya Hidup Sihat
Tajuk : Pemakanan
SubTajuk : B.Kadar Pengambilan Makanan
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
· Membezakan kadar pengambilan makanan mengikut kumpulan makanan berdasarkan piramid makanan.
ABM : Poster piramid makanan, gambar kumpulan makanan, buku teks (hlm 98)
Aktiviti:
1. Bersoal jawab tentang jenis makanan yang diambil pada hari ini.
2. Menunjukkan model makanan berkhasiat dan tidak berkhasiat.
3. Menerangkan kadar pengambilan makanan yang patut diambil oleh murid berdasarkan piramid makanan.
4. Membuat ramalan tentang perkara yang mungkin berlaku pada masa hadapan sekiranya tidak mengambil makanan berdasarkan piramid makan.
Impak :

Kelas / Masa / MP 4B /12.15-1.15 / SN
Theme INVESTIGATING MATERIALS
Topic 1. Properties of materials
Learning Objectives 1.1 Understanding that rusting can be prevented
BBM
Learning Activities
1. Pupils observe objects around the school compound and suggest different ways to prevent rusting.
2. Pupils discuss and conclude that rusting can be avoided by preventing iron from into contact with air and water by coating iron with paint, oil, grease or non-rusting materials.
3. Pupils discuss the advantages of preventing rusting.
Impact

Kelas / Masa / MP 4E / 9.15-10.15 / KH
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.7 Tanaman Hiasan
Tajuk b. Pemilihan biji benih
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Memilih bijih benih pokok bunga semusim
• Menyedia medium semaian
• Menyemai biji benih pokok bunga semusim
• Membincangkan sifat biji benih yang berkualiti
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Mempamerkan beberapa contoh biji benih pokok bunga semusim seperti balung ayam , marigold, keembong, bunga butang dan zinnia
2. Medium semaian daripada campuran tanah,bahan organik dan pasir dengan nisbah 2:1:1
3. Tunjuk cara menyemai biji benih bunga semusim
4. Membincangkan sifat-sifat biji benih yang berkualiti seperti cukup matang, bernas, bebas daripada serangga perosak dan penyakit
Impak

RABU, 17 OGOS 2011

CUTI NUZUL AL QURAN

SELASA, 16 OGOS 2011

PEPERIKSAAN PERCUBAAN UPSR / UPK 4 2011


Masa : 11.15-12.30

Kelas : 5B

Mata Pelajaran : Bahasa Inggeris Kertas2

ISNIN, 15 OGOS 2011

PEPERIKSAAN PERCUBAAN UPSR / UPK 4 2011



Masa : 9.30-10.30

Kelas : 5A

Mata Pelajaran : Pendidikan Agama Islam

AHAD, 14 OGOS 2011

PEPERIKSAAN PERCUBAAN UPSR / UPK 4 2011


Masa : 9.30 - 10.45

Kelas : 5A

Mata Pelajaran : Bahasa Melayu Penulisan


Masa : 11.30-12.10
Kelas : 4D
Mata Pelajaran : Matematik Kertas 2