Wednesday, May 4, 2011

AHAD, 8 MEI 2011

Kelas / Masa / MP 5C / 9.15-10.15 / KH
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.5 Baik pulih dan Penyelenggaraan
Tajuk b. Penyenggaraan bahagian bangunan
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Mengenal pasti bahagian bangunan yang perlu disenggara
• Memilih bahan pembersih
• Membersih dan meminyak bahagian bergerak pada pintu dan tingkap
ABM Bahan pembersih yang terlibat seperti kertas las, bulu keluli, berus dawai dan minyak.
Aktiviti
1. Contoh bahagian yang perlu disenggara ialah seperti engsel pintu dan kerangka tingkap
2. Bahan pembersih yang terlibat seperti kertas las, bulu keluli, berus dawai dan minyak.
3. Cara menyimpan baki bahan pembersih perlu diberi penekanan
Impak

Kelas / Masa / MP 4B /12.15-1.15 / SN
Theme INVESTIGATING FORCE AND ENERGY
Topic 1. Measurement
Learning Objectives 1.2 Understanding how to calculate area
Apparatus rulers
Learning Activities
1. Pupils compare objects of different shapes such as a square and a rectangle and guess which object has a bigger area e.g.
a. a square (4cm x 4cm),
b. a rectangle (8cm x 2cm).
2. Pupils confirm their guesses by filling the 4cm x 4cm square and 8cm x 2cm rectangle with 1cm x 1cm cards and count the number of 1cm x 1cm cards used.
3. Pupils discuss to state the relationship between the number of 1cm x 1cm squares and the length and width of the above square and rectangle.
4. Pupils discuss the standard unit for area in metric system i.e. square mm, square cm, square m and square km.
5. Pupils calculate the area of any given square and rectangle in standard unit.
Impact

KHAMIS, 5 MEI 2011

Kelas : 4E / Masa : 7.45-8.15 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Permainan Hoki
SubTajuk : 1. Memukul
2. Menolak dan Menahan
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan 4 kemahiran asas permainan hoki dengan teknik yang betul dan selamat.
ABM : Wisel, skital, kayu hoki, bola hoki, bola getah saiz 3
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan regangan.
2. Memukul.
a. Pegang kayu – tangan kiri atas, tangan kanan bawah, rapat di pangkal kayu hoki.
b. Kedudukan kaki – kiri depan, kanan belakang.
c. Mata – tengok bola.
d. Bahu – mengarah ke bola.
e. Teknik – angkat kayu ke belakang aras bahu dan hayun ke hadapan ikut lajak.
f. Contact Point – bahagian leper di tengash lengkung kayu.
g. Kedudukan bola – di antara dua kaki.
3. Menolak dan Menahan
a. Menolak tanpa bola
b. Menolak dan menahan bola getah saiz 3.
c. Menolak bola hoki dan menahan dari jarak 2 hingga 5 meter.
4. Gerak kendur otot.
Impak :

Kelas : 4D / Masa : 8.15-8.45 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Permainan Hoki
SubTajuk : 1. Memukul
2. Menolak dan Menahan
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan 4 kemahiran asas permainan hoki dengan teknik yang betul dan selamat.
ABM : Wisel, skital, kayu hoki, bola hoki, bola getah saiz 3
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan regangan.
2. Memukul.
a. Pegang kayu – tangan kiri atas, tangan kanan bawah, rapat di pangkal kayu hoki.
b. Kedudukan kaki – kiri depan, kanan belakang.
c. Mata – tengok bola.
d. Bahu – mengarah ke bola.
e. Teknik – angkat kayu ke belakang aras bahu dan hayun ke hadapan ikut lajak.
f. Contact Point – bahagian leper di tengash lengkung kayu.
g. Kedudukan bola – di antara dua kaki.
3. Menolak dan Menahan
a. Menolak tanpa bola
b. Menolak dan menahan bola getah saiz 3.
c. Menolak bola hoki dan menahan dari jarak 2 hingga 5 meter.
4. Gerak kendur otot.
Impak :

Kelas : 4B / Masa : 8.45-9.15 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Permainan Hoki
SubTajuk : 1. Memukul
2. Menolak dan Menahan
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan 4 kemahiran asas permainan hoki dengan teknik yang betul dan selamat.
ABM : Wisel, skital, kayu hoki, bola hoki, bola getah saiz 3
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan regangan.
2. Memukul.
a. Pegang kayu – tangan kiri atas, tangan kanan bawah, rapat di pangkal kayu hoki.
b. Kedudukan kaki – kiri depan, kanan belakang.
c. Mata – tengok bola.
d. Bahu – mengarah ke bola.
e. Teknik – angkat kayu ke belakang aras bahu dan hayun ke hadapan ikut lajak.
f. Contact Point – bahagian leper di tengash lengkung kayu.
g. Kedudukan bola – di antara dua kaki.
3. Menolak dan Menahan
a. Menolak tanpa bola
b. Menolak dan menahan bola getah saiz 3.
c. Menolak bola hoki dan menahan dari jarak 2 hingga 5 meter.
4. Gerak kendur otot.
Impak :

Kelas / Masa / MP 4B /10.45-11.15 / SN
Theme INVESTIGATING FORCE AND ENERGY
Topic 1. Measurement
Learning Objectives 1.1 Understanding the measurement of length
Apparatus measuring tools: rulers of different lengths, measuring tape, string.
Learning Activities
1. Pupils discuss the different ways to measure length such as using straw, arm span, string, ruler and measuring tape.
2. Pupils discuss the standard unit for length in metric system i.e. mm, cm, m and km.
3. Pupils choose the appropriate tools and measure in standard units:
a. the length of objects such as eraser, pencil or book,
b. the length and height of teacher’s table,
c. the length and width of the classroom,
d. the heights of their friends,
e. the circumference of any part of their bodies or round objects.
4. Record the measurements in a graphic organiser.
Impact

Kelas / Masa / MP 4D / 12.15-1.15 / KH
Bidang Pembelajaran 2. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.4 Elektrik dan Elektronik
Tajuk a. Penghasilan projek elektrik
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapar:
• Mengenal pasti nama, fungsi dan simbol komponen
• Mengenal pasti alatan tangan
• Membuat penyambungan litar
• Mengenal pasti litar siri dan litar selari
• Membezakan di antara litar siri dan litar selari
ABM mentol, sel kering 1.5 V, suis, buzzer, skru rata, Philips, penjalur wayar dan playar muncung tirus
Aktiviti
1. Komponen yang digunakan ialah mentol, sel kering 1.5 V, suis dan buzzer.
2. Penerangan fungsi alatan seperti skru rata, Philips, penjalur wayar dan playar muncung tirus.
3. Sambungan litar siri dan litar selari.
4. Memerhati perbezaan kecerahan pada mentol atau mendengar kekuatan bunyi buzzer.
Impak

RABU, 4 MEI 2011

Kelas : 4C / Masa : 7.45-8.15 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Permainan Hoki
SubTajuk : 1. Memukul
2. Menolak dan Menahan
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan 4 kemahiran asas permainan hoki dengan teknik yang betul dan selamat.
ABM : Wisel, skital, kayu hoki, bola hoki, bola getah saiz 3
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan regangan.
2. Memukul.
a. Pegang kayu – tangan kiri atas, tangan kanan bawah, rapat di pangkal kayu hoki.
b. Kedudukan kaki – kiri depan, kanan belakang.
c. Mata – tengok bola.
d. Bahu – mengarah ke bola.
e. Teknik – angkat kayu ke belakang aras bahu dan hayun ke hadapan ikut lajak.
f. Contact Point – bahagian leper di tengash lengkung kayu.
g. Kedudukan bola – di antara dua kaki.
3. Menolak dan Menahan
a. Menolak tanpa bola
b. Menolak dan menahan bola getah saiz 3.
c. Menolak bola hoki dan menahan dari jarak 2 hingga 5 meter.
4. Gerak kendur otot.
Impak :

Kelas : 4A / Masa : 8.15-8.45 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Permainan Hoki
SubTajuk : 1. Memukul
2. Menolak dan Menahan
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan 4 kemahiran asas permainan hoki dengan teknik yang betul dan selamat.
ABM : Wisel, skital, kayu hoki, bola hoki, bola getah saiz 3
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan regangan.
2. Memukul.
a. Pegang kayu – tangan kiri atas, tangan kanan bawah, rapat di pangkal kayu hoki.
b. Kedudukan kaki – kiri depan, kanan belakang.
c. Mata – tengok bola.
d. Bahu – mengarah ke bola.
e. Teknik – angkat kayu ke belakang aras bahu dan hayun ke hadapan ikut lajak.
f. Contact Point – bahagian leper di tengash lengkung kayu.
g. Kedudukan bola – di antara dua kaki.
3. Menolak dan Menahan
a. Menolak tanpa bola
b. Menolak dan menahan bola getah saiz 3.
c. Menolak bola hoki dan menahan dari jarak 2 hingga 5 meter.
4. Gerak kendur otot.
Impak :

Kelas : 4B / Masa : 8.45-9.15 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Permainan Hoki
SubTajuk : 1. Memukul
2. Menolak dan Menahan
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan 4 kemahiran asas permainan hoki dengan teknik yang betul dan selamat.
ABM : Wisel, skital, kayu hoki, bola hoki, bola getah saiz 3
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan regangan.
2. Memukul.
a. Pegang kayu – tangan kiri atas, tangan kanan bawah, rapat di pangkal kayu hoki.
b. Kedudukan kaki – kiri depan, kanan belakang.
c. Mata – tengok bola.
d. Bahu – mengarah ke bola.
e. Teknik – angkat kayu ke belakang aras bahu dan hayun ke hadapan ikut lajak.
f. Contact Point – bahagian leper di tengash lengkung kayu.
g. Kedudukan bola – di antara dua kaki.
3. Menolak dan Menahan
a. Menolak tanpa bola
b. Menolak dan menahan bola getah saiz 3.
c. Menolak bola hoki dan menahan dari jarak 2 hingga 5 meter.
4. Gerak kendur otot.
Impak :

Kelas : 6C / 10.45-11.45 / SN
Theme : Food Preservation
Topic : Grow Me Not
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• State that microorganisms can spoil food.
• State the conditions for microorganisms to grow.
Learning Activities :
1) Conduct an experiment to investigate the conditions needed for microorganisms to grow.
2) Record and describe the conditions of food kept in different condition.
3) Name the variables involved in the investigation on conditions needed for microorganisms to grow.
4) Make conclusions regarding the conditions needed for microorganisms to grow.

Kelas / Masa / MP 4B /12.15-1.15 / SN
Theme INVESTIGATING FORCE AND ENERGY
Topic 1. Measurement
Learning Objectives 1.1 Understanding the measurement of length
Apparatus measuring tools: rulers of different lengths, measuring tape, string.
Learning Activities
1. Pupils discuss the different ways to measure length such as using straw, arm span, string, ruler and measuring tape.
2. Pupils discuss the standard unit for length in metric system i.e. mm, cm, m and km.
3. Pupils choose the appropriate tools and measure in standard units:
a. the length of objects such as eraser, pencil or book,
b. the length and height of teacher’s table,
c. the length and width of the classroom,
d. the heights of their friends,
e. the circumference of any part of their bodies or round objects.
4. Record the measurements in a graphic organiser.
Impact

SELASA, 3 MEI 2011

Kelas : 4D / Masa : 7.45-8.15 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Permainan Hoki
SubTajuk : 1. Memukul
2. Menolak dan Menahan
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan 4 kemahiran asas permainan hoki dengan teknik yang betul dan selamat.
ABM : Wisel, skital, kayu hoki, bola hoki, bola getah saiz 3
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan regangan.
2. Memukul.
a. Pegang kayu – tangan kiri atas, tangan kanan bawah, rapat di pangkal kayu hoki.
b. Kedudukan kaki – kiri depan, kanan belakang.
c. Mata – tengok bola.
d. Bahu – mengarah ke bola.
e. Teknik – angkat kayu ke belakang aras bahu dan hayun ke hadapan ikut lajak.
f. Contact Point – bahagian leper di tengash lengkung kayu.
g. Kedudukan bola – di antara dua kaki.
3. Menolak dan Menahan
a. Menolak tanpa bola
b. Menolak dan menahan bola getah saiz 3.
c. Menolak bola hoki dan menahan dari jarak 2 hingga 5 meter.
4. Gerak kendur otot.
Impak :

Kelas : 4C / Masa : 8.45-9.15 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Permainan Hoki
SubTajuk : 1. Memukul
2. Menolak dan Menahan
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan 4 kemahiran asas permainan hoki dengan teknik yang betul dan selamat.
ABM : Wisel, skital, kayu hoki, bola hoki, bola getah saiz 3
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan regangan.
2. Memukul.
a. Pegang kayu – tangan kiri atas, tangan kanan bawah, rapat di pangkal kayu hoki.
b. Kedudukan kaki – kiri depan, kanan belakang.
c. Mata – tengok bola.
d. Bahu – mengarah ke bola.
e. Teknik – angkat kayu ke belakang aras bahu dan hayun ke hadapan ikut lajak.
f. Contact Point – bahagian leper di tengash lengkung kayu.
g. Kedudukan bola – di antara dua kaki.
3. Menolak dan Menahan
a. Menolak tanpa bola
b. Menolak dan menahan bola getah saiz 3.
c. Menolak bola hoki dan menahan dari jarak 2 hingga 5 meter.
4. Gerak kendur otot.
Impak :

Kelas / Masa / MP 4E / 9.15-10.15 / KH
Bidang Pembelajaran 2. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.4 Elektrik dan Elektronik
Tajuk a. Penghasilan projek elektrik
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapar:
• Mengenal pasti nama, fungsi dan simbol komponen
• Mengenal pasti alatan tangan
• Membuat penyambungan litar
• Mengenal pasti litar siri dan litar selari
• Membezakan di antara litar siri dan litar selari
ABM mentol, sel kering 1.5 V, suis, buzzer, skru rata, Philips, penjalur wayar dan playar muncung tirus
Aktiviti 1. Komponen yang digunakan ialah mentol, sel kering 1.5 V, suis dan buzzer.
2. Penerangan fungsi alatan seperti skru rata, Philips, penjalur wayar dan playar muncung tirus.
3. Sambungan litar siri dan litar selari.
4. Memerhati perbezaan kecerahan pada mentol atau mendengar kekuatan bunyi buzzer.
Impak

Kelas : 6C / 11.45-12.15 / SN
Theme : Food Preservation
Topic : Grow Me Not
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• State that microorganisms can spoil food.
• State the conditions for microorganisms to grow.
Learning Activities :
1) Conduct an experiment to investigate the conditions needed for microorganisms to grow.
2) Record and describe the conditions of food kept in different condition.
3) Name the variables involved in the investigation on conditions needed for microorganisms to grow.
4) Make conclusions regarding the conditions needed for microorganisms to grow.

Sunday, May 1, 2011

ISNIN, 2 MAY 2011

Kelas : 4A / Masa : 7.45-8.15 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Permainan Hoki
SubTajuk : 1. Memukul
2. Menolak dan Menahan
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan 4 kemahiran asas permainan hoki dengan teknik yang betul dan selamat.
ABM : Wisel, skital, kayu hoki, bola hoki, bola getah saiz 3
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan regangan.
2. Memukul.
a. Pegang kayu – tangan kiri atas, tangan kanan bawah, rapat di pangkal kayu hoki.
b. Kedudukan kaki – kiri depan, kanan belakang.
c. Mata – tengok bola.
d. Bahu – mengarah ke bola.
e. Teknik – angkat kayu ke belakang aras bahu dan hayun ke hadapan ikut lajak.
f. Contact Point – bahagian leper di tengash lengkung kayu.
g. Kedudukan bola – di antara dua kaki.
3. Menolak dan Menahan
a. Menolak tanpa bola
b. Menolak dan menahan bola getah saiz 3.
c. Menolak bola hoki dan menahan dari jarak 2 hingga 5 meter.
4. Gerak kendur otot.
Impak :

Kelas : 4E / Masa : 8.45-9.15 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Permainan Hoki
SubTajuk : 1. Memukul
2. Menolak dan Menahan
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan 4 kemahiran asas permainan hoki dengan teknik yang betul dan selamat.
ABM : Wisel, skital, kayu hoki, bola hoki, bola getah saiz 3
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan regangan.
2. Memukul.
a. Pegang kayu – tangan kiri atas, tangan kanan bawah, rapat di pangkal kayu hoki.
b. Kedudukan kaki – kiri depan, kanan belakang.
c. Mata – tengok bola.
d. Bahu – mengarah ke bola.
e. Teknik – angkat kayu ke belakang aras bahu dan hayun ke hadapan ikut lajak.
f. Contact Point – bahagian leper di tengash lengkung kayu.
g. Kedudukan bola – di antara dua kaki.
3. Menolak dan Menahan
a. Menolak tanpa bola
b. Menolak dan menahan bola getah saiz 3.
c. Menolak bola hoki dan menahan dari jarak 2 hingga 5 meter.
4. Gerak kendur otot.
Impak :

Kelas : 6E / 9.15-10.15 / SN
Theme : Waste Management
Topic : Waste
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Identify types of waste in the environment.
• Identify sources of waste.
• State the improper ways of disposal.
• State the proper ways of waste disposal.
Learning Activities :
1) Elicits pupils’ prior knowledge about waste.
2) Discussion on types of waste and where they come from.
3) Encouraged to suggest other ways involving waste disposal.
4) Showing proper and improper ways of waste disposal.
Impack:

AHAD, 1 MAY 2011

CUTI HARI PEKERJA 2011