Saturday, July 9, 2011

ISNIN, 11 JULAI 2011

Kelas 4A / Masa 7.45-8.15 / PJK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Keselamatan
Sub-Tajuk Keselamatan semasa menggunakan alatan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Mengenal pasti alatan yang selamat digunakan semasa bersukan dan permainan.
• Menyedari kepentingan tempat permainan yang selamat.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Bersoal jawab tentang pelbagai jenis alatan PJK.
2. Menunjukkan alatan yang baik dan yang rosak.
3. Memilih alatan yang rosak dan baik.
4. Menerangkan langkah-langkah keselamatan semasa menggunakan alatan.
Impak

Kelas 4E / Masa 8.45-9.15 / PJK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Keselamatan
Sub-Tajuk Keselamatan semasa menggunakan alatan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Mengenal pasti alatan yang selamat digunakan semasa bersukan dan permainan.
• Menyedari kepentingan tempat permainan yang selamat.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Bersoal jawab tentang pelbagai jenis alatan PJK.
2. Menunjukkan alatan yang baik dan yang rosak.
3. Memilih alatan yang rosak dan baik.
4. Menerangkan langkah-langkah keselamatan semasa menggunakan alatan.
Impak

Kelas : 6C / 9.15-10.15 / SN
Theme : Machines
Topic : Complex Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Identify simples machines in a complex machine.
• Conclude that a complex machine is made up of more than one simples machines.
• Give an examples of complex machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify simple machines in a complex machine.
2) Present the examples of complex machine in their scrapbook.
3) Make conclusions that a complex machine is made up of several simple machines

AHAD, 10 JULAI 2011

Kelas / Masa / MP 5C / 9.15-10.15 / KH
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.7 Ikan Hiasan
Tajuk b. Penyediaan bekas
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Memilih ikan hiasan untuk dipelihara
Aktiviti
1. Faktor pemilihan ikan hiasan untuk dipelihara;
 kesesuaian bekas
 habitat dan sifat ikan
 mudah dipelihara
 boleh bercampur dengan jenis ikan lain (untuk pemilihan campuran)
 tahan terhadap perubahan mutu air
 tahan terhadap serangan penyakit
Impak

Kelas / Masa / MP 4B /10.45-11.45 / SN
Theme INVESTIGATING MATERIALS
Topic 1. Properties of materials
Learning Objectives 1.1 Applying the knowledge of properties of materials in everyday life
• suggest ways to keep things cold.
• suggest ways to keep things hot.
• design an effective way to keep things hot or to keep things cold.
BBM encourage pupils to use recycled materials/objects.
Learning Activities
1. Pupils observe models or view video to see the structure of a polystyrene container or thermos flask to understand how they work.
2. Pupils discuss and suggest ways to keep things cold. e.g. keeping cold drinks for picnic.
3. Pupils discuss and suggest ways to keep things hot e.g. keeping hot drinks or food for picnic.
4. Pupils carry out activities to test their suggestions.
5. Pupils discuss to conclude the best way to keep things hot or to keep things cool.
Impact

KHAMIS, 7 JULAI 2011

Kelas 4E / Masa 7.45-8.15 / PJK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Keselamatan
Sub-Tajuk Beraktiviti secara selamat di dewan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menamakan 3 tempat yang selamat untuk bermain.
• Menyedari kepentingan tempat permainan yang selamat.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Menunjukkan gambar dan menamakan tempat yang ditunjukkan.
2. Menerangkan langkah-langkah keselamatan semasa bermain badminton dan gimnastik.
3. Berbincang tentang peraturan yang betul dan selamat.
Impak

Kelas 4D / Masa 8.15-8.45 / PJK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Keselamatan
Sub-Tajuk Beraktiviti secara selamat di dewan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menamakan 3 tempat yang selamat untuk bermain.
• Menyedari kepentingan tempat permainan yang selamat.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Menunjukkan gambar dan menamakan tempat yang ditunjukkan.
2. Menerangkan langkah-langkah keselamatan semasa bermain badminton dan gimnastik.
3. Berbincang tentang peraturan yang betul dan selamat.
Impak

Kelas 4B / Masa 8.45-9.15 / PJK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Keselamatan
Sub-Tajuk Beraktiviti secara selamat di dewan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menamakan 3 tempat yang selamat untuk bermain.
• Menyedari kepentingan tempat permainan yang selamat.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Menunjukkan gambar dan menamakan tempat yang ditunjukkan.
2. Menerangkan langkah-langkah keselamatan semasa bermain badminton dan gimnastik.
3. Berbincang tentang peraturan yang betul dan selamat.
Impak

Kelas / Masa / MP 4B /10.45-11.15 / SN
Theme INVESTIGATING MATERIALS
Topic 1. Properties of materials
Learning Objectives 1.1 Understanding the properties of materials
• state what a transparent material is.
• state what a translucent material is.
• state what an opaque material is.
BBM Suggested objects are : glass, book, paper, window pane, towel, handkerchief, tissue paper, transparency sheet, tracing paper
etc.
Learning Activities
1. Pupils carry out activities to test different materials such as glass, wood, rubber, metal and plastic to find out their abilities to allow light to pass through.
2. Based on the above activities, pupils classify materials into 3 categories i.e.
a) transparent material that allows most light to pass through,
b) translucent material that allows some light to pass through,
c) opaque material that does not allow any light to pass through.
3. Pupils study and discuss the uses of transparent, translucent and opaque materials.
Impact

Kelas / Masa / MP 4D / 12.15-1.15 / KH
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.4 Elektrik dan Elektronik
Tajuk a. Penghasilan projek elektrik
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Memilih alatan, bahan dan komponen
• Mengukur, memotong, membentuk dan menjalur wayar
• Memintal dan mengikat wayar pada tamatan komponen
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Penerangan fungsi alatan seperti pemutar skru rata, philips, penjalur wayar dan playar muncung tirus
2. Tunjuk cara mengukur, memotong dan menjalur wayar dengan menggunakan alatan tangan
Impak

RABU, 6 JULAI 2011

Kelas 4C / Masa 7.45-8.15 / PJK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Keselamatan
Sub-Tajuk Beraktiviti secara selamat di dewan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menamakan 3 tempat yang selamat untuk bermain.
• Menyedari kepentingan tempat permainan yang selamat.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Menunjukkan gambar dan menamakan tempat yang ditunjukkan.
2. Menerangkan langkah-langkah keselamatan semasa bermain badminton dan gimnastik.
3. Berbincang tentang peraturan yang betul dan selamat.
Impak

Kelas 4A / Masa 8.15-8.45 / PJK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Keselamatan
Sub-Tajuk Beraktiviti secara selamat di dewan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menamakan 3 tempat yang selamat untuk bermain.
• Menyedari kepentingan tempat permainan yang selamat.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Menunjukkan gambar dan menamakan tempat yang ditunjukkan.
2. Menerangkan langkah-langkah keselamatan semasa bermain badminton dan gimnastik.
3. Berbincang tentang peraturan yang betul dan selamat.
Impak

Kelas 4C / Masa 8.45-9.15 / PJK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Keselamatan
Sub-Tajuk Beraktiviti secara selamat di dewan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menamakan 3 tempat yang selamat untuk bermain.
• Menyedari kepentingan tempat permainan yang selamat.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Menunjukkan gambar dan menamakan tempat yang ditunjukkan.
2. Menerangkan langkah-langkah keselamatan semasa bermain badminton dan gimnastik.
3. Berbincang tentang peraturan yang betul dan selamat.
Impak

Kelas : 6C / 10.45-11.45 / SN
Theme : Machines
Topic : Simple Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Explain what simples machines is.
• State the type of simples machines.
• Give an examples for each type of simple machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify types of simple machines.
2) Explain what simples machine is and discuss about each type of simple machine.
3) Appreciative of the importance of machines in their daily life
Impact:

Kelas / Masa / MP 4B /12.15-1.15 / SN
Theme INVESTIGATING MATERIALS
Topic 1. Properties of materials
Learning Objectives 1.1 Understanding the properties of materials
• state what a transparent material is.
• state what a translucent material is.
• state what an opaque material is.
BBM Suggested objects are : glass, book, paper, window pane, towel, handkerchief, tissue paper, transparency sheet, tracing paper
etc.
Learning Activities 1. Pupils carry out activities to test different materials such as glass, wood, rubber, metal and plastic to find out their abilities to allow light to pass through.
2. Based on the above activities, pupils classify materials into 3 categories i.e.
a) transparent material that allows most light to pass through,
b) translucent material that allows some light to pass through,
c) opaque material that does not allow any light to pass through.
3. Pupils study and discuss the uses of transparent, translucent and opaque materials.
Impact

SELASA, 5 JULAI 2011

Kelas 4D / Masa 7.45-8.15 / PJK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Keselamatan
Sub-Tajuk Beraktiviti secara selamat di dewan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menamakan 3 tempat yang selamat untuk bermain.
• Menyedari kepentingan tempat permainan yang selamat.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Menunjukkan gambar dan menamakan tempat yang ditunjukkan.
2. Menerangkan langkah-langkah keselamatan semasa bermain badminton dan gimnastik.
3. Berbincang tentang peraturan yang betul dan selamat.
Impak


Kelas 4C / Masa 8.45-9.15 / PJK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Keselamatan
Sub-Tajuk Beraktiviti secara selamat di dewan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menamakan 3 tempat yang selamat untuk bermain.
• Menyedari kepentingan tempat permainan yang selamat.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Menunjukkan gambar dan menamakan tempat yang ditunjukkan.
2. Menerangkan langkah-langkah keselamatan semasa bermain badminton dan gimnastik.
3. Berbincang tentang peraturan yang betul dan selamat.
Impak

Kelas / Masa / MP 4E / 9.15-10.15 / KHBidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.4 Elektrik dan Elektronik
Tajuk a. Penghasilan projek elektrik
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Memilih alatan, bahan dan komponen
• Mengukur, memotong, membentuk dan menjalur wayar
• Memintal dan mengikat wayar pada tamatan komponen
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Penerangan fungsi alatan seperti pemutar skru rata, philips, penjalur wayar dan playar muncung tirus
2. Tunjuk cara mengukur, memotong dan menjalur wayar dengan menggunakan alatan tangan
Impak

Kelas : 6A / 11.45-12.15 / SN
Theme : Machines
Topic : Simple Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Explain what simples machines is.
• State the type of simples machines.
• Give an examples for each type of simple machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify types of simple machines.
2) Explain what simples machine is and discuss about each type of simple machine.
3) Appreciative of the importance of machines in their daily life

ISNIN, 4 JULAI 2011

Kelas 4A / Masa 7.45-8.15 / PJK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Keselamatan
Sub-Tajuk Beraktiviti secara selamat di dewan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menamakan 3 tempat yang selamat untuk bermain.
• Menyedari kepentingan tempat permainan yang selamat.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Menunjukkan gambar dan menamakan tempat yang ditunjukkan.
2. Menerangkan langkah-langkah keselamatan semasa bermain badminton dan gimnastik.
3. Berbincang tentang peraturan yang betul dan selamat.
Impak

Kelas 4E / Masa 8.45-9.15 / PJK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Keselamatan
Sub-Tajuk Beraktiviti secara selamat di dewan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menamakan 3 tempat yang selamat untuk bermain.
• Menyedari kepentingan tempat permainan yang selamat.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Menunjukkan gambar dan menamakan tempat yang ditunjukkan.
2. Menerangkan langkah-langkah keselamatan semasa bermain badminton dan gimnastik.
3. Berbincang tentang peraturan yang betul dan selamat.
Impak

Kelas : 6A / 9.15-10.15 / SN
Theme : Machines
Topic : Simple Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Explain what simples machines is.
• State the type of simples machines.
• Give an examples for each type of simple machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify types of simple machines.
2) Explain what simples machine is and discuss about each type of simple machine.
3) Appreciative of the importance of machines in their daily life

AHAD, 3 JULAI 2011

Kelas / Masa / MP 5C / 9.15-10.15 / KH
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.7 Ikan Hiasan
Tajuk a. Pengenalan
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menyatakan sebab dan tujuan memelihara ikan hiasan.
• Menyenaraikan beberapa ciri istimewa pada ikan hiasan
Aktiviti
1. Ikan hiasan ialah ikan yang dipelihara dalam bekas atau kolam untuk mengindahkan ruang, memberi ketenangan dan menghayati alam akuatik.
2. Ciri istimewa pada ikan hiasan ialah pada warna, sisik, saiz, pergerakan, bentuk badan, sirip, cara makan, jantina dan cara pembiakan.
Impak

Kelas / Masa / MP 4B /10.45-11.45 / SN
Theme INVESTIGATING MATERIALS
Topic 1. Properties of materials
Learning Objectives 1.1 Understanding the properties of materials
• state what a conductor is.
• state what an insulator is.
BBM Various objects such as wooden ruler, metal spoon, cloth, paper, coin, piece of leather, rubber band, glass plate, cork and marble.
Learning Activities
1. Discuss what conductor and insulator are.
2. Based on the graphic organiser, pupils make a generalisation that a good heat conductor is also a good electric.
Impact

SABTU, 2 JULAI 2011

LARIAN 1 MURID 1 SUKAN 1 MALAYSIA

KHAMIS, 30 JUN 2011

Kelas 4E / Masa 7.45-8.15 / PJK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Keselamatan
Sub-Tajuk Beraktiviti secara selamat di padang dan di gelanggang
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menamakan 3 tempat yang selamat untuk bermain.
• Menyedari kepentingan tempat permainan yang selamat.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Menunjukkan gambar dan menamakan tempat yang ditunjukkan.
2. Mengumpulkan dan mengelaskan gambar-gambar berdasarkan tempat yang selamat dan tidak selamat untuk bermain.
3. Menerangkan tentang langkah-langkah keselamatan.
4. Berbincang tentang peraturan yang betul dan selamat.
Impak

Kelas 4D / Masa 8.15-8.45 / PJK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Keselamatan
Sub-Tajuk Beraktiviti secara selamat di padang dan di gelanggang
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menamakan 3 tempat yang selamat untuk bermain.
• Menyedari kepentingan tempat permainan yang selamat.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Menunjukkan gambar dan menamakan tempat yang ditunjukkan.
2. Mengumpulkan dan mengelaskan gambar-gambar berdasarkan tempat yang selamat dan tidak selamat untuk bermain.
3. Menerangkan tentang langkah-langkah keselamatan.
4. Berbincang tentang peraturan yang betul dan selamat.
Impak

Kelas 4B / Masa 8.45-9.15 / PJK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Keselamatan
Sub-Tajuk Beraktiviti secara selamat di padang dan di gelanggang
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menamakan 3 tempat yang selamat untuk bermain.
• Menyedari kepentingan tempat permainan yang selamat.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Menunjukkan gambar dan menamakan tempat yang ditunjukkan.
2. Mengumpulkan dan mengelaskan gambar-gambar berdasarkan tempat yang selamat dan tidak selamat untuk bermain.
3. Menerangkan tentang langkah-langkah keselamatan.
4. Berbincang tentang peraturan yang betul dan selamat.
Impak

Kelas / Masa / MP 4B /10.45-11.15 / SN
Theme INVESTIGATING MATERIALS
Topic 1. Properties of materials
Learning Objectives 1.1 Understanding the properties of materials
• state what a conductor is.
• state what an insulator is.
BBM Various objects such as wooden ruler, metal spoon, cloth, paper, coin, piece of leather, rubber band, glass plate, cork and marble.
Learning Activities
1. Discuss what conductor and insulator are.
2. Based on the graphic organiser, pupils make a generalisation that a good heat conductor is also a good electric.
Impact

Kelas / Masa / MP 4D / 12.15-1.15 / KH
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.4 Elektrik dan Elektronik
Tajuk a. Penghasilan projek elektrik
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Mengenal pasti litar siri dan litar selari
• Membezakan di antara litar siri dan litar selari
• Membaca dan menterjemah lukisan litar
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Sambungan litar siri dan litar selari
Catatan :
Mentol L1 dan L2 boleh digantikan dengan
buzer ( simbol buzer )
2. Memerhati perbezaan kecerahan pada mentol atau mendengar kekuatan bunyi buzer
Impak