Wednesday, August 3, 2011

KHAMIS, 4 OGOS 2011

Kelas : 4E / Masa : 7.45-8.15 / Mata pelajaran : PJK
Tunjang : Gaya Hidup Sihat
Tajuk : Pemakanan
SubTajuk : A.Piramid Makanan
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Mengenalpasti 4 kumpulan makanan berdasarkan piramid makanan.
ABM : Poster piramid makanan, gambar kumpulan makanan, buku teks (hlm 97)
Aktiviti:
1. Bercerita tentang makanan yang pernah dimakan.
2. Menerangkan tentang piramid makanan menggunakan poster.
3. Memberi contoh makanan dan mengaitkan dengan kumpulan makanan berdasarkan piramid makanan.
4. Menyenaraikan jenis-jenis makanan dan mengasingkan makanan tersebut mengikut kumpulan makanan.
Impak :

Kelas : 4D / Masa : 8.15-8.45 / Mata pelajaran : PJK
Tunjang : Gaya Hidup Sihat
Tajuk : Pemakanan
SubTajuk : A.Piramid Makanan
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Mengenalpasti 4 kumpulan makanan berdasarkan piramid makanan.
ABM : Poster piramid makanan, gambar kumpulan makanan, buku teks (hlm 97)
Aktiviti:
1. Bercerita tentang makanan yang pernah dimakan.
2. Menerangkan tentang piramid makanan menggunakan poster.
3. Memberi contoh makanan dan mengaitkan dengan kumpulan makanan berdasarkan piramid makanan.
4. Menyenaraikan jenis-jenis makanan dan mengasingkan makanan tersebut mengikut kumpulan makanan.
Impak :

Kelas : 4B / Masa : 8.45-9.15 / Mata pelajaran : PJK
Tunjang : Gaya Hidup Sihat
Tajuk : Pemakanan
SubTajuk : A.Piramid Makanan
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Mengenalpasti 4 kumpulan makanan berdasarkan piramid makanan.
ABM : Poster piramid makanan, gambar kumpulan makanan, buku teks (hlm 97)
Aktiviti:
1. Bercerita tentang makanan yang pernah dimakan.
2. Menerangkan tentang piramid makanan menggunakan poster.
3. Memberi contoh makanan dan mengaitkan dengan kumpulan makanan berdasarkan piramid makanan.
4. Menyenaraikan jenis-jenis makanan dan mengasingkan makanan tersebut mengikut kumpulan makanan.
Impak :

Kelas / Masa / MP 4B /10.45-11.15 / SN
Theme INVESTIGATING MATERIALS
Topic 1. Properties of materials
Learning Objectives 1.1 Understanding that some materials can rust
BBM
Learning Activities
1. Pupils observe a rusty nail and a nail without rust and tell the differences.
2. Pupils observe objects around the school and classify objects as:
a) rusty,
b) non-rusty.
3. Pupils discuss to conclude that objects made of iron can rust.
4. Pupils carry out activities to investigate factors that cause rusting i.e. presence of air and water.
Impact

Kelas / Masa / MP 4D / 12.15-1.15 / KH
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.7 Tanaman Hiasan
Tajuk a. Pengenalan
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Mengenal beberapa jenis tanaman hiasan
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Tanaman Hiasan dibahagikan kepada beberapa kumpulan mengikut kegunaan bentuk dan cirri pertumbuhan : pokok naungan, pokok hiasan,pokok renek, pokok menjalar dan memanjat, pokok palma, pokok kaktus, rumput dan bunga semusim
2. Tumpuan diberi kepada penanaman bunga semusim
3. Mempamerkan beberapa contoh pokok bunga semusim
Impak

RABU, 3 OGOS 2011

Kelas : 4C / Masa : 7.45-8.15 / Mata pelajaran : PJK
Tunjang : Gaya Hidup Sihat
Tajuk : Pemakanan
SubTajuk : A.Piramid Makanan
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Mengenalpasti 4 kumpulan makanan berdasarkan piramid makanan.
ABM : Poster piramid makanan, gambar kumpulan makanan, buku teks (hlm 97)
Aktiviti:
1. Bercerita tentang makanan yang pernah dimakan.
2. Menerangkan tentang piramid makanan menggunakan poster.
3. Memberi contoh makanan dan mengaitkan dengan kumpulan makanan berdasarkan piramid makanan.
4. Menyenaraikan jenis-jenis makanan dan mengasingkan makanan tersebut mengikut kumpulan makanan.
Impak :

Kelas : 4A / Masa : 8.15-8.45 / Mata pelajaran : PJK
Tunjang : Gaya Hidup Sihat
Tajuk : Pemakanan
SubTajuk : A.Piramid Makanan
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Mengenalpasti 4 kumpulan makanan berdasarkan piramid makanan.
ABM : Poster piramid makanan, gambar kumpulan makanan, buku teks (hlm 97)
Aktiviti:
1. Bercerita tentang makanan yang pernah dimakan.
2. Menerangkan tentang piramid makanan menggunakan poster.
3. Memberi contoh makanan dan mengaitkan dengan kumpulan makanan berdasarkan piramid makanan.
4. Menyenaraikan jenis-jenis makanan dan mengasingkan makanan tersebut mengikut kumpulan makanan.
Impak :

Kelas : 4B / Masa : 8.45-9.15 / Mata pelajaran : PJK
Tunjang : Gaya Hidup Sihat
Tajuk : Pemakanan
SubTajuk : A.Piramid Makanan
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Mengenalpasti 4 kumpulan makanan berdasarkan piramid makanan.
ABM : Poster piramid makanan, gambar kumpulan makanan, buku teks (hlm 97)
Aktiviti:
1. Bercerita tentang makanan yang pernah dimakan.
2. Menerangkan tentang piramid makanan menggunakan poster.
3. Memberi contoh makanan dan mengaitkan dengan kumpulan makanan berdasarkan piramid makanan.
4. Menyenaraikan jenis-jenis makanan dan mengasingkan makanan tersebut mengikut kumpulan makanan.
Impak :

Kelas : 6C / Masa : 10.45-11.45 / Subjek : SN
Theme : Science Process Skills (SPS)
Topic : SPS 4 ; Communicating
C1 – Record data or information from an investigation
C2 – Present data or information using appropriate drawing, table or graph
C3 – Explain ideas (oral or written)
C4 – Write experimental report systematically (With or without guidance)

Impact :

Kelas / Masa / MP 4B /12.15-1.15 / SN
Theme INVESTIGATING MATERIALS
Topic 1. Properties of materials
Learning Objectives 1.1 Understanding that some materials can rust
BBM
Learning Activities
1. Pupils observe a rusty nail and a nail without rust and tell the differences.
2. Pupils observe objects around the school and classify objects as:
a) rusty,
b) non-rusty.
3. Pupils discuss to conclude that objects made of iron can rust.
4. Pupils carry out activities to investigate factors that cause rusting i.e. presence of air and water.
Impact

SELASA, 2 OGOS 2011

Kelas : 4D / Masa : 7.45-8.15 / Mata pelajaran : PJK
Tunjang : Gaya Hidup Sihat
Tajuk : Pemakanan
SubTajuk : A.Piramid Makanan
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Mengenalpasti 4 kumpulan makanan berdasarkan piramid makanan.
ABM : Poster piramid makanan, gambar kumpulan makanan, buku teks (hlm 97)
Aktiviti:
1. Bercerita tentang makanan yang pernah dimakan.
2. Menerangkan tentang piramid makanan menggunakan poster.
3. Memberi contoh makanan dan mengaitkan dengan kumpulan makanan berdasarkan piramid makanan.
4. Menyenaraikan jenis-jenis makanan dan mengasingkan makanan tersebut mengikut kumpulan makanan.
Impak :

Kelas : 4C / Masa : 7.45-8.15 / Mata pelajaran : PJK
Tunjang : Gaya Hidup Sihat
Tajuk : Pemakanan
SubTajuk : A.Piramid Makanan
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Mengenalpasti 4 kumpulan makanan berdasarkan piramid makanan.
ABM : Poster piramid makanan, gambar kumpulan makanan, buku teks (hlm 97)
Aktiviti:
1. Bercerita tentang makanan yang pernah dimakan.
2. Menerangkan tentang piramid makanan menggunakan poster.
3. Memberi contoh makanan dan mengaitkan dengan kumpulan makanan berdasarkan piramid makanan.
4. Menyenaraikan jenis-jenis makanan dan mengasingkan makanan tersebut mengikut kumpulan makanan.
Impak :

Kelas / Masa / MP 4E / 9.15-10.15 / KH
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.7 Tanaman Hiasan
Tajuk a. Pengenalan
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Mengenal beberapa jenis tanaman hiasan
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Tanaman Hiasan dibahagikan kepada beberapa kumpulan mengikut kegunaan bentuk dan cirri pertumbuhan : pokok naungan, pokok hiasan,pokok renek, pokok menjalar dan memanjat, pokok palma, pokok kaktus, rumput dan bunga semusim
2. Tumpuan diberi kepada penanaman bunga semusim
3. Mempamerkan beberapa contoh pokok bunga semusim
Impak

Kelas : 6C / Masa : 11.45-12.15 / Subjek : SN
Theme : Science Process Skills (SPS)
Topic : SPS 3 ; Measuring and Using Numbers
C1 – Use the correct apparatus to measure quantities e.g. length, volume, mass, time, temperature and speed
C2 – Record reading using numbers and correct standard unit (SI)
C3 – Record reading accurately
C4 – State the increase and decrease in a reading
Impact :

Tuesday, August 2, 2011

ISNIN, 1 OGOS 2011

Kelas : 4A / Masa : 7.45-8.15 / Mata pelajaran : PJK
Tunjang : Gaya Hidup Sihat
Tajuk : Pemakanan
SubTajuk : A.Piramid Makanan
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Mengenalpasti 4 kumpulan makanan berdasarkan piramid makanan.
ABM : Poster piramid makanan, gambar kumpulan makanan, buku teks (hlm 97)
Aktiviti:
1. Bercerita tentang makanan yang pernah dimakan.
2. Menerangkan tentang piramid makanan menggunakan poster.
3. Memberi contoh makanan dan mengaitkan dengan kumpulan makanan berdasarkan piramid makanan.
4. Menyenaraikan jenis-jenis makanan dan mengasingkan makanan tersebut mengikut kumpulan makanan.
Impak :

Kelas : 4E / Masa : 8.45-9.15 / Mata pelajaran : PJK
Tunjang : Gaya Hidup Sihat
Tajuk : Pemakanan
SubTajuk : A.Piramid Makanan
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Mengenalpasti 4 kumpulan makanan berdasarkan piramid makanan.
ABM : Poster piramid makanan, gambar kumpulan makanan, buku teks (hlm 97)
Aktiviti:
1. Bercerita tentang makanan yang pernah dimakan.
2. Menerangkan tentang piramid makanan menggunakan poster.
3. Memberi contoh makanan dan mengaitkan dengan kumpulan makanan berdasarkan piramid makanan.
4. Menyenaraikan jenis-jenis makanan dan mengasingkan makanan tersebut mengikut kumpulan makanan.
Impak :

Kelas : 6C / Masa : 9.15-10.15 / Subjek : SN
Theme : Science Process Skills (SPS)
Topic : SPS 3 ; Measuring and Using Numbers
C1 – Use the correct apparatus to measure quantities e.g. length, volume, mass, time, temperature and speed
C2 – Record reading using numbers and correct standard unit (SI)
C3 – Record reading accurately
C4 – State the increase and decrease in a reading
Impact :

AHAD, 31 JULAI 2011

Kelas / Masa / MP 5C / 9.15-10.15 / KH
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.7 Ikan Hiasan
Tajuk b. Penyediaan bekas
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Memilih akuarium/ bekas dan aksesori
• Menyedia dan menghias akuarium
Aktiviti
1. Panduan menyedia dan menghias akuarium
 letakkan akuarium di lokasi pilihan, pastikan ada pendawaian elektrik dan bekalan air.
 membersih dan bilas bahan hiasan seperti kayu, pasir dan batu.
 letakkan arang diaktifkan dan gegelang bio di dasar akuarium
 masukkan batu, pasir dan kayu buruk
 tanamkan tumbuhan akuatik/tiruan
 masukkan penapis dalaman dan lekatkan pada dinding tangki akuarium
 masukkan air yang telah dinyah klorin ke dalam akuarium
 hidupkan penapisan dalaman dan nyalakan lampu
 masukkan ikan
Impak

Kelas / Masa / MP 4B /12.15-1.15 / SN
Theme INVESTIGATING MATERIALS
Topic 1. Properties of materials
Learning Objectives 1.1 Knowing the importance of reuse, reduce and recycle of materials
BBM wood, soil, metal, leather, cotton, fur, rubber, silk, plastic and synthetic cloth.
Learning Activities
1. Pupils observe and classify objects around them into:
a) objects made of natural materials i.e. wood, soil, metal, leather, cotton, fur, rubber and silk
b) objects made of man-made materials e.g. plastic and synthetic cloth.
2. Pupils discuss that man-made materials come from natural materials.
3. Pupils conclude that we need to conserve materials because man-made materials and natural materials are limited and may be used up if there is no effort to conserve them.
4. Pupils carry out activities about reusing, reducing and recycling of materials throughout the year.
Impact

KHAMIS, 28 JULAI 2011

CUTI BERGANTI LARIAN 1 MURID, 1 SUKAN, 1 MALAYSIA

RABU, 28 JULAI 2011

Kelas 4C / Masa 7.45-8.15 / PK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Keselamatan
Sub-Tajuk Keselamatan semasa menggunakan alatan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Mengenal pasti alatan yang selamat digunakan semasa bersukan dan permainan.
• Menyedari kepentingan tempat permainan yang selamat.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Bersoal jawab tentang pelbagai jenis alatan PJK.
2. Menunjukkan alatan yang baik dan yang rosak.
3. Memilih alatan yang rosak dan baik.
4. Menerangkan langkah-langkah keselamatan semasa menggunakan alatan.
Impak

Kelas 4A / Masa 8.15-8.45 / PK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Keselamatan
Sub-Tajuk Keselamatan semasa menggunakan alatan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Mengenal pasti alatan yang selamat digunakan semasa bersukan dan permainan.
• Menyedari kepentingan tempat permainan yang selamat.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Bersoal jawab tentang pelbagai jenis alatan PJK.
2. Menunjukkan alatan yang baik dan yang rosak.
3. Memilih alatan yang rosak dan baik.
4. Menerangkan langkah-langkah keselamatan semasa menggunakan alatan.
Impak

Kelas 4B / Masa 8.45-9.15 / PK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Keselamatan
Sub-Tajuk Keselamatan semasa menggunakan alatan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Mengenal pasti alatan yang selamat digunakan semasa bersukan dan permainan.
• Menyedari kepentingan tempat permainan yang selamat.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Bersoal jawab tentang pelbagai jenis alatan PJK.
2. Menunjukkan alatan yang baik dan yang rosak.
3. Memilih alatan yang rosak dan baik.
4. Menerangkan langkah-langkah keselamatan semasa menggunakan alatan.
Impak


Kelas : 6C / Masa : 10.45-11.45 / Subjek : SN
Theme : Science Process Skills (SPS)
Topic : SPS 2 ; Classifying
C1 – Grouping objects or events in order into categories based on one common property or criteria
C2 – State the differences and similarities of the physical properties or criteria
C3 – State the common properties or criteria used in each step of classification
C4 – Grouping objects or events in order into categories based on properties or criteria until the final step or the higher level
Impact :

Kelas / Masa / MP 4B /12.15-1.15 / SN
Theme INVESTIGATING MATERIALS
Topic 1. Properties of materials
Learning Objectives 1.1 Knowing the importance of reuse, reduce and recycle of materials
BBM wood, soil, metal, leather, cotton, fur, rubber, silk, plastic and synthetic cloth.
Learning Activities
1. Pupils observe and classify objects around them into:
a) objects made of natural materials i.e. wood, soil, metal, leather, cotton, fur, rubber and silk
b) objects made of man-made materials e.g. plastic and synthetic cloth.
2. Pupils discuss that man-made materials come from natural materials.
3. Pupils conclude that we need to conserve materials because man-made materials and natural materials are limited and may be used up if there is no effort to conserve them.
4. Pupils carry out activities about reusing, reducing and recycling of materials throughout the year.
Impact

SELASA, 27 JULAI 2011

Kelas 4D / Masa 7.45-8.15 / PK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Keselamatan
Sub-Tajuk Keselamatan semasa menggunakan alatan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Mengenal pasti alatan yang selamat digunakan semasa bersukan dan permainan.
• Menyedari kepentingan tempat permainan yang selamat.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Bersoal jawab tentang pelbagai jenis alatan PJK.
2. Menunjukkan alatan yang baik dan yang rosak.
3. Memilih alatan yang rosak dan baik.
4. Menerangkan langkah-langkah keselamatan semasa menggunakan alatan.
Impak

Kelas 4C / Masa 8.45-9.15 / PK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Keselamatan
Sub-Tajuk Keselamatan semasa menggunakan alatan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Mengenal pasti alatan yang selamat digunakan semasa bersukan dan permainan.
• Menyedari kepentingan tempat permainan yang selamat.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Bersoal jawab tentang pelbagai jenis alatan PJK.
2. Menunjukkan alatan yang baik dan yang rosak.
3. Memilih alatan yang rosak dan baik.
4. Menerangkan langkah-langkah keselamatan semasa menggunakan alatan.
Impak

Kelas / Masa / MP 4E / 9.15-10.15 / KH
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.7 Tanaman Hiasan
Tajuk b. Pemilihan biji benih
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Memilih bijih benih pokok bunga semusim
• Menyedia medium semaian
• Menyemai biji benih pokok bunga semusim
• Membincangkan sifat biji benih yang berkualiti
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Mempamerkan beberapa contoh biji benih pokok bunga semusim seperti balung ayam , marigold, keembong, bunga butang dan zinnia
2. Medium semaian daripada campuran tanah,bahan organik dan pasir dengan nisbah 2:1:1
3. Tunjuk cara menyemai biji benih bunga semusim
4. Membincangkan sifat-sifat biji benih yang berkualiti seperti cukup matang, bernas, bebas daripada serangga perosak dan penyakit
Impak

Kelas : 6C / Masa : 11.45-12.15 / Subjek : SN
Theme : Science Process Skills (SPS)
Topic : SPS 1 ; Observing
C1 – State the properties of objects and situations correctly using any of the five senses
C2 – State the properties of objects and situations correctly using appropriate tools to assist senses
C3 – State the properties of objects and situations based on the sequences occured
Impact :