Saturday, August 13, 2011

KHAMIS, 11 OGOS 2011

Kelas :1. 4E / Masa : 7.45-8.15 / Mata pelajaran : PJK
2. 4D / Masa : 8.15-8.45 / Mata pelajaran : PJK
3. 4B / Masa : 8.45-9.15 / Mata pelajaran : PJK
Tunjang : Gaya Hidup Sihat
Tajuk : Pemakanan
SubTajuk : B.Kadar Pengambilan Makanan
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Membezakan kadar pengambilan makanan mengikut kumpulan makanan berdasarkan piramid makanan.
ABM : Poster piramid makanan, gambar kumpulan makanan, buku teks (hlm 98)
Aktiviti:
1. Bersoal jawab tentang jenis makanan yang diambil pada hari ini.
2. Menunjukkan model makanan berkhasiat dan tidak berkhasiat.
3. Menerangkan kadar pengambilan makanan yang patut diambil oleh murid berdasarkan piramid makanan.
4. Membuat ramalan tentang perkara yang mungkin berlaku pada masa hadapan sekiranya tidak mengambil makanan berdasarkan piramid makan.
Impak :

Kelas / Masa / MP 4B /10.45-11.15 / SN
Theme INVESTIGATING MATERIALS
Topic 1. Properties of materials
Learning Objectives 1.1 Understanding that rusting can be prevented
BBM
Learning Activities
1. Pupils observe objects around the school compound and suggest different ways to prevent rusting.
2. Pupils discuss and conclude that rusting can be avoided by preventing iron from into contact with air and water by coating iron with paint, oil, grease or non-rusting materials.
3. Pupils discuss the advantages of preventing rusting.
Impact

Kelas / Masa / MP 4D / 12.15-1.15 / KH
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.7 Tanaman Hiasan
Tajuk b. Pemilihan biji benih
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Memilih bijih benih pokok bunga semusim
• Menyedia medium semaian
• Menyemai biji benih pokok bunga semusim
• Membincangkan sifat biji benih yang berkualiti
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Mempamerkan beberapa contoh biji benih pokok bunga semusim seperti balung ayam , marigold, keembong, bunga butang dan zinnia
2. Medium semaian daripada campuran tanah,bahan organik dan pasir dengan nisbah 2:1:1
3. Tunjuk cara menyemai biji benih bunga semusim
4. Membincangkan sifat-sifat biji benih yang berkualiti seperti cukup matang, bernas, bebas daripada serangga perosak dan penyakit
Impak

RABU, 10 OGOS 2011

Kelas : 1.4C / Masa : 7.45-8.15 / Mata pelajaran : PJK
2.4A / Masa : 8.15-8.45 / Mata pelajaran : PJK
3.4B / Masa : 8.45-9.15 / Mata pelajaran : PJK
Tunjang : Gaya Hidup Sihat
Tajuk : Pemakanan
SubTajuk : B.Kadar Pengambilan Makanan
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Membezakan kadar pengambilan makanan mengikut kumpulan makanan berdasarkan piramid makanan.
ABM : Poster piramid makanan, gambar kumpulan makanan, buku teks (hlm 98)
Aktiviti:
1. Bersoal jawab tentang jenis makanan yang diambil pada hari ini.
2. Menunjukkan model makanan berkhasiat dan tidak berkhasiat.
3. Menerangkan kadar pengambilan makanan yang patut diambil oleh murid berdasarkan piramid makanan.
4. Membuat ramalan tentang perkara yang mungkin berlaku pada masa hadapan sekiranya tidak mengambil makanan berdasarkan piramid makan.
Impak :

Kelas : 6C / Masa : 11.45-12.15 / Subjek : SN
Theme : Science Process Skills (SPS)
Topic :SPS 6 ; Defining Operationally
C1 – State concepts by describing what should be observed
C2 – State concepts by describing what should be done
C3 – State variables by describing what should be observed
C4 – State variables by describing what should be done

Kelas / Masa / MP 4B /12.15-1.15 / SN
Theme INVESTIGATING MATERIALS
Topic 1. Properties of materials
Learning Objectives 1.1 Understanding that rusting can be prevented
BBM
Learning Activities
1. Pupils observe objects around the school compound and suggest different ways to prevent rusting.
2. Pupils discuss and conclude that rusting can be avoided by preventing iron from into contact with air and water by coating iron with paint, oil, grease or non-rusting materials.
3. Pupils discuss the advantages of preventing rusting.
Impact

SELASA, 9 OGOS 2011

Kelas : 4D / Masa : 7.45-8.15 / Mata pelajaran : PJK
Tunjang : Gaya Hidup Sihat
Tajuk : Pemakanan
SubTajuk : B.Kadar Pengambilan Makanan
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Membezakan kadar pengambilan makanan mengikut kumpulan makanan berdasarkan piramid makanan.
ABM : Poster piramid makanan, gambar kumpulan makanan, buku teks (hlm 98)
Aktiviti:
1. Bersoal jawab tentang jenis makanan yang diambil pada hari ini.
2. Menunjukkan model makanan berkhasiat dan tidak berkhasiat.
3. Menerangkan kadar pengambilan makanan yang patut diambil oleh murid berdasarkan piramid makanan.
4. Membuat ramalan tentang perkara yang mungkin berlaku pada masa hadapan sekiranya tidak mengambil makanan berdasarkan piramid makan.
Impak :

Kelas : 4E / Masa : 8.45-9.15 / Mata pelajaran : PJK
Tunjang : Gaya Hidup Sihat
Tajuk : Pemakanan
SubTajuk : B.Kadar Pengambilan Makanan
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Membezakan kadar pengambilan makanan mengikut kumpulan makanan berdasarkan piramid makanan.
ABM : Poster piramid makanan, gambar kumpulan makanan, buku teks (hlm 98)
Aktiviti:
1. Bersoal jawab tentang jenis makanan yang diambil pada hari ini.
2. Menunjukkan model makanan berkhasiat dan tidak berkhasiat.
3. Menerangkan kadar pengambilan makanan yang patut diambil oleh murid berdasarkan piramid makanan.
4. Membuat ramalan tentang perkara yang mungkin berlaku pada masa hadapan sekiranya tidak mengambil makanan berdasarkan piramid makan.
Impak :

Kelas / Masa / MP 4E / 9.15-10.15 / KH
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.7 Tanaman Hiasan
Tajuk b. Pemilihan biji benih
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Memilih bijih benih pokok bunga semusim
• Menyedia medium semaian
• Menyemai biji benih pokok bunga semusim
• Membincangkan sifat biji benih yang berkualiti
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Mempamerkan beberapa contoh biji benih pokok bunga semusim seperti balung ayam , marigold, keembong, bunga butang dan zinnia
2. Medium semaian daripada campuran tanah,bahan organik dan pasir dengan nisbah 2:1:1
3. Tunjuk cara menyemai biji benih bunga semusim
4. Membincangkan sifat-sifat biji benih yang berkualiti seperti cukup matang, bernas, bebas daripada serangga perosak dan penyakit
Impak


Kelas : 6C / Masa : 11.45-12.15 / Subjek : SN
Theme : Science Process Skills (SPS)
Topic : SPS 5 ; Using Space-Time Relationship
C1 – Arrange occurance of phenomenon or chronologically
C2 – State the relationship between the distance travelled and the time taken
C3 – State the quantity of changes based on the rate of changes
C4 – Explain changes in location, size, shape and direction, with time
Impact :

Sunday, August 7, 2011

ISNIN, 8 OGOS 2011

Kelas : 4A / Masa : 7.45-8.15 / Mata pelajaran : PJK
Tunjang : Gaya Hidup Sihat
Tajuk : Pemakanan
SubTajuk : B.Kadar Pengambilan Makanan
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Membezakan kadar pengambilan makanan mengikut kumpulan makanan berdasarkan piramid makanan.
ABM : Poster piramid makanan, gambar kumpulan makanan, buku teks (hlm 98)
Aktiviti:
1. Bersoal jawab tentang jenis makanan yang diambil pada hari ini.
2. Menunjukkan model makanan berkhasiat dan tidak berkhasiat.
3. Menerangkan kadar pengambilan makanan yang patut diambil oleh murid berdasarkan piramid makanan.
4. Membuat ramalan tentang perkara yang mungkin berlaku pada masa hadapan sekiranya tidak mengambil makanan berdasarkan piramid makan.
Impak :

Kelas : 4E / Masa : 8.45-9.15 / Mata pelajaran : PJK
Tunjang : Gaya Hidup Sihat
Tajuk : Pemakanan
SubTajuk : B.Kadar Pengambilan Makanan
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Membezakan kadar pengambilan makanan mengikut kumpulan makanan berdasarkan piramid makanan.
ABM : Poster piramid makanan, gambar kumpulan makanan, buku teks (hlm 98)
Aktiviti:
1. Bersoal jawab tentang jenis makanan yang diambil pada hari ini.
2. Menunjukkan model makanan berkhasiat dan tidak berkhasiat.
3. Menerangkan kadar pengambilan makanan yang patut diambil oleh murid berdasarkan piramid makanan.
4. Membuat ramalan tentang perkara yang mungkin berlaku pada masa hadapan sekiranya tidak mengambil makanan berdasarkan piramid makan.
Impak :

Kelas : 6C / Masa : 9.15-10.15 / Subjek : SN
Theme : Science Process Skills (SPS)
Topic : SPS 5 ; Using Space-Time Relationship
C1 – Arrange occurance of phenomenon or chronologically
C2 – State the relationship between the distance travelled and the time taken
C3 – State the quantity of changes based on the rate of changes
C4 – Explain changes in location, size, shape and direction, with time
Impact :

AHAD, 7 OGOS 2011

Kelas / Masa / MP 5C / 9.15-10.15 / KH
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.7 Ikan Hiasan
Tajuk b. Penyediaan bekas
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Mengenal dan memilih tumbuhan akuatik atau tiruan
• Menanam tumbuhan akuartik dalam akurium
Aktiviti
1. Pemilihan aksesori bergantung kepada sepsis ikan yang hendak dipelihara.
2. Aksesori akuarium asas ialah pam, dan penapis.
3. Aksesori tambahan ; batu, pasir, tumbuhan akuatik, kayu buruk, poster, model dan lampu akuarium
Impak

Kelas / Masa / MP 4B /10.45-11.45 / SN
Theme INVESTIGATING MATERIALS
Topic 1. Properties of materials
Learning Objectives 1.1 Understanding that rusting can be prevented
BBM
Learning Activities
1. Pupils observe objects around the school compound and suggest different ways to prevent rusting.
2. Pupils discuss and conclude that rusting can be avoided by preventing iron from into contact with air and water by coating iron with paint, oil, grease or non-rusting materials.
3. Pupils discuss the advantages of preventing rusting.
Impact