Saturday, January 22, 2011

AHAD 23 JANUARI 2011

Kelas / Masa / MP :4B / 8.15-8.45 / PJK
Tunjang :Kecergasan Fizikal
Tajuk :Kecergasan Fizikal
Sub-Tajuk :Kelenturan
Objektif:
· Melakukan aktiviti meregang otot kaki dan kilas badan dengan betul dan selamat.
· Menamakan 3 otot utama yang terlibat dalam aktiviti meregang otot kaki dan kilas badan.
ABM :Skital, wisel,
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Regangan;
a. Duduk melunjur tarik kaki ke dada
b. Berdiri dan melakukan aktiviti condong sisi ke kanan dan ke kiri.
c. Duduk, depangkan tangan kilas ke kanan dan kiri.
d. Berdiri lurus bongkok ke hadapan dan menjangkau sejauh mungkin.
3. Gerak kendur
Impak :


Kelas / Masa / MP : 4D / 8.45-9.15 / PJK
Tunjang :Kecergasan Fizikal
Tajuk :Kecergasan Fizikal
Sub-Tajuk ;Kelenturan
Objektif :
· Melakukan aktiviti meregang otot kaki dan kilas badan dengan betul dan selamat.
· Menamakan 3 otot utama yang terlibat dalam aktiviti meregang otot kaki dan kilas badan.
ABM :Skital, wisel,
Aktiviti:
4. Memanaskan badan dan kelonggaran.
5. Regangan;
e. Duduk melunjur tarik kaki ke dada
f. Berdiri dan melakukan aktiviti condong sisi ke kanan dan ke kiri.
g. Duduk, depangkan tangan kilas ke kanan dan kiri.
h. Berdiri lurus bongkok ke hadapan dan menjangkau sejauh mungkin.
6. Gerak kendur
Impak :


Kelas / Masa / MP : 6C / 10.45-111.15 / SN
Theme :Investigating Living Things
Topic :1. Interaction Among Living Things
Learning Objectives :1.3 Understanding the responsibility of human beings in protecting endangered species.
Learning Activities:
1. Explain that extinction and endangered of species
2. Give examples of extinct animal.
3. Give examples of endangered animals.
4. Give examples of endangered plant,
5. Explain why certain animals or plants are facing the threat of extinction.
6. Suggest ways to prevent animals and plants from extinction.
Impact:


Kelas / Masa / MP : 4B /12.15-1.15 / SN
Theme : Investigating Living Things
Topic : 2. Living Things Undergo Life Processes
Learning Objectives :2.1 Analysing life processes in humans - humans excrete and
defecate
Learning Activities:
1. Pupils discuss to conclude that humans excrete and defecate.
2. Pupils discuss that when humans:
a. excrete they get rid of urine, carbon dioxide and sweat.
b. defecate they get rid of faeces.
3. Pupils discuss that humans excrete and defecate to get rid of waste materials from their bodies.
4. Pupils discuss to infer the effect on health if humans do not excrete or defecate.
Impact :

Wednesday, January 19, 2011

20 JANUARI 2011 (KHAMIS)

Kelas / Masa / MP
4E / 7.45-8.15 / PJK
Tunjang
Kesihatan diri dan keluarga
Tajuk
Kesihatan Diri
Sub-Tajuk
Akil Baligh
Objektif
Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
· Menyatakan maksud akil baligh dan menyenaraikan beberapa perubahan fizikal pada anggota badan.
ABM
Gambar dan poster
Aktiviti
1. Menunjukkan gambar remaja lelaki dan perempuan dan bertanyakan perbezaan.
2. Bersoal jawab mengenai perubahan fizikal perempuan seperti pembesaran buah dada, pembesaran punggung, pertumbuhan bulu ketiak dan sekitar kemaluan.
3. Bersoal jawab mengenai perubahan fizikal lelaki seperti perubahan suara, pertumbuhan misai dan janggut, pertumbuhan bulu ketiak, kaki, dada dan disekitar kemaluan.
Impak


Kelas / Masa / MP
4A / 8.45-9.15 / PJK
Tunjang
Kesihatan diri dan keluarga
Tajuk
Kesihatan Diri
Sub-Tajuk
Akil Baligh
Objektif
Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
· Menyatakan maksud akil baligh dan menyenaraikan beberapa perubahan fizikal pada anggota badan.
ABM
Gambar dan poster
Aktiviti
4. Menunjukkan gambar remaja lelaki dan perempuan dan bertanyakan perbezaan.
5. Bersoal jawab mengenai perubahan fizikal perempuan seperti pembesaran buah dada, pembesaran punggung, pertumbuhan bulu ketiak dan sekitar kemaluan.
6. Bersoal jawab mengenai perubahan fizikal lelaki seperti perubahan suara, pertumbuhan misai dan janggut, pertumbuhan bulu ketiak, kaki, dada dan disekitar kemaluan.
Impak


Kelas / Masa / MP
4E /10.45-11.45 / SN
Theme
Investigating Living Things
Topic
2. Living Things Undergo Life Processes
Learning Objectives
2.1 Analysing life processes in humans - humans excrete and
defecate
Learning Activities
1. Pupils discuss to conclude that humans excrete and defecate.
2. Pupils discuss that when humans:
a. excrete they get rid of urine, carbon dioxide and sweat.
b. defecate they get rid of faeces.
3. Pupils discuss that humans excrete and defecate to get rid of waste materials from their bodies.
4. Pupils discuss to infer the effect on health if humans do not excrete or defecate.
Impact


Kelas / Masa / MP
4B /11.45-12.45 / SN
Theme
Investigating Living Things
Topic
2. Living Things Undergo Life Processes
Learning Objectives
2.1 Analysing life processes in humans - humans excrete and
defecate
Learning Activities
1. Pupils discuss to conclude that humans excrete and defecate.
2. Pupils discuss that when humans:
a. excrete they get rid of urine, carbon dioxide and sweat.
b. defecate they get rid of faeces.
3. Pupils discuss that humans excrete and defecate to get rid of waste materials from their bodies.
4. Pupils discuss to infer the effect on health if humans do not excrete or defecate.
Impact

Tuesday, January 18, 2011

19 JANUARI 2011 (RABU)

Kelas / Masa / MP
4A / 7.45-8.15 / PJK
Tunjang
Kesihatan diri dan keluarga
Tajuk
Kesihatan Diri
Sub-Tajuk
Akil Baligh
Objektif
Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
· Menyatakan maksud akil baligh dan menyenaraikan beberapa perubahan fizikal pada anggota badan.
ABM
Gambar dan poster
Aktiviti
1. Menunjukkan gambar remaja lelaki dan perempuan dan bertanyakan perbezaan.
2. Bersoal jawab mengenai perubahan fizikal perempuan seperti pembesaran buah dada, pembesaran punggung, pertumbuhan bulu ketiak dan sekitar kemaluan.
3. Bersoal jawab mengenai perubahan fizikal lelaki seperti perubahan suara, pertumbuhan misai dan janggut, pertumbuhan bulu ketiak, kaki, dada dan disekitar kemaluan.
Impak




Kelas / Masa / MP
4C / 8.45-9.15 / PJK
Tunjang
Kesihatan diri dan keluarga
Tajuk
Kesihatan Diri
Sub-Tajuk
Akil Baligh
Objektif
Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
· Menyatakan maksud akil baligh dan menyenaraikan beberapa perubahan fizikal pada anggota badan.
ABM
Gambar dan poster
Aktiviti
1. Menunjukkan gambar remaja lelaki dan perempuan dan bertanyakan perbezaan.
2. Bersoal jawab mengenai perubahan fizikal perempuan seperti pembesaran buah dada, pembesaran punggung, pertumbuhan bulu ketiak dan sekitar kemaluan.
3. Bersoal jawab mengenai perubahan fizikal lelaki seperti perubahan suara, pertumbuhan misai dan janggut, pertumbuhan bulu ketiak, kaki, dada dan disekitar kemaluan.
Impak



Kelas / Masa / MP
5C / 9.45-10.15 &10.45-11.15 / KH
Bidang Pembelajaran
1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit
1.2 Kreativiti dan Reka Cipta
Tajuk
b. Kajian reka bentuk dan kefungsian produk
Objektif
Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapar:
· Mengenal pasti alatan tangan
· Membuka dan mengenal pasti komponen
· Menyatakan fungsi komponen
· Memasang semula kit model
ABM
Buku teks
Aktiviti
1. Menerangkan kefungsian sistem pergerakan kit model
2. Alatan tangan yang digunakan seperti gandin plastik, tukul kecil dan set pemutar skru kecil.
3. Membaca dan memahami manual
4. Menyimpan kit model secara tersusun dan selamat.
5. Contoh kit model ialah kit model robot, jentolak, kereta, motosikal, dan kereta kabel
Impak



Kelas / Masa / MP
4E /12.45-1.15 / SN
Theme
Investigating Living Things
Topic
2. Living Things Undergo Life Processes
Learning Objectives
2.1 Analysing life processes in humans
- Human Breathe
Learning Activities
1. Pupils use their hands to feel the movement of their chests as they breathe.
2. Pupils discuss to conclude that the movement of the chest is due to breathing.
3. Pupils discuss that when they inhale they take in air and when they exhale they give out air.
4. Pupils gather information and discuss that:
a. inhaled air has more oxygen than exhaled air,
b. exhaled air has more carbon dioxyde than inhaled air.
5. Pupils observe model or view video of human body to see that the lung is a breathing organ for human and to identify the passage of air movement when human breathes.
6. Pupils just need to know the main organs involved in breathing i.e. nose, mouth, wind pipe and lungs.
7. The rate of breathing means the number of chest movements in a period of time.
Impact

Monday, January 17, 2011

18 JANUARI 2011 (SELASA)

Kelas / Masa / MP
4D / 7.45-8.45 / PJK
Tunjang
Kesihatan diri dan keluarga
Tajuk
Kesihatan Diri
Sub-Tajuk
Akil Baligh
Objektif
Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
· Menyatakan maksud akil baligh dan menyenaraikan beberapa perubahan fizikal pada anggota badan.
ABM
Gambar dan poster
Aktiviti
1. Menunjukkan gambar remaja lelaki dan perempuan dan bertanyakan perbezaan.
2. Bersoal jawab mengenai perubahan fizikal perempuan seperti pembesaran buah dada, pembesaran punggung, pertumbuhan bulu ketiak dan sekitar kemaluan.
3. Bersoal jawab mengenai perubahan fizikal lelaki seperti perubahan suara, pertumbuhan misai dan janggut, pertumbuhan bulu ketiak, kaki, dada dan disekitar kemaluan.
Impak



Kelas / Masa / MP
4C / 8.45 - 9.15 / PJK
Tunjang
Kesihatan diri dan keluarga
Tajuk
Kesihatan Diri
Sub-Tajuk
Akil Baligh
Objektif
Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
· Menyatakan maksud akil baligh dan menyenaraikan beberapa perubahan fizikal pada anggota badan.
ABM
Gambar dan poster
Aktiviti
1. Menunjukkan gambar remaja lelaki dan perempuan dan bertanyakan perbezaan.
2. Bersoal jawab mengenai perubahan fizikal perempuan seperti pembesaran buah dada, pembesaran punggung, pertumbuhan bulu ketiak dan sekitar kemaluan.
3. Bersoal jawab mengenai perubahan fizikal lelaki seperti perubahan suara, pertumbuhan misai dan janggut, pertumbuhan bulu ketiak, kaki, dada dan disekitar kemaluan.
Impak


Kelas / Masa / MP
4E / 9.45-10.15 &10.45-11.15 / KH
Bidang Pembelajaran
1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit
1.2 Kreativiti dan Reka Cipta.
Tajuk
a. Pengenalan kreativiti.
i. Pendedahan kepada bentuk asas reka bentuk.
Objektif
Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapar:
· Mengenal pasti bentuk asas reka bentuk
· Melakar bentuk asas.
· Menyenaraikan objek di persekitaran yang mempunyai perasamaan dengan bentuk asas.
· Membina bentuk asas secara 3D.
ABM
Buku teks
Aktiviti
1. Merujuk bentuk asas reka bentuk segi empat, bulatan, segi tiga dalam 2D dan 3D berasaskan unsur dan prinsip lukisan.
2. Membuat lakaran bentuk asas.
3. Memerhatikan bentuk asas di dalam kelas dan persekitaran bagi menjana idea.
4. Membuat lawatan di pearsekitaran sekolah, taman permainan bagi menjana idea.
5. Melakar objek-objek yang berkaitan dengan bentuk asas.
6. Membuat bentuk asas 3D menggunakan pensel, pen, krayon, arang dan pensel warna.
Impak

Sunday, January 16, 2011

17 JANUARI 2011 (ISNIN)

Kelas / Masa / MP
4B / 7.45-8.45 / PJK
Tunjang
Kesihatan diri dan keluarga
Tajuk
Kesihatan Diri
Sub-Tajuk
Akil Baligh
Objektif
Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
· Menyatakan maksud akil baligh dan menyenaraikan beberapa perubahan fizikal pada anggota badan.
ABM
Gambar dan poster
Aktiviti
1. Menunjukkan gambar remaja lelaki dan perempuan dan bertanyakan perbezaan.
2. Bersoal jawab mengenai perubahan fizikal perempuan seperti pembesaran buah dada, pembesaran punggung, pertumbuhan bulu ketiak dan sekitar kemaluan.
3. Bersoal jawab mengenai perubahan fizikal lelaki seperti perubahan suara, pertumbuhan misai dan janggut, pertumbuhan bulu ketiak, kaki, dada dan disekitar kemaluan.
Impak


Kelas / Masa / MP
4E / 8.45 - 9.15 / PJK
Tunjang
Kesihatan diri dan keluarga
Tajuk
Kesihatan Diri
Sub-Tajuk
Akil Baligh
Objektif
Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
· Menyatakan maksud akil baligh dan menyenaraikan beberapa perubahan fizikal pada anggota badan.
ABM
Gambar dan poster
Aktiviti
1. Menunjukkan gambar remaja lelaki dan perempuan dan bertanyakan perbezaan.
2. Bersoal jawab mengenai perubahan fizikal perempuan seperti pembesaran buah dada, pembesaran punggung, pertumbuhan bulu ketiak dan sekitar kemaluan.
3. Bersoal jawab mengenai perubahan fizikal lelaki seperti perubahan suara, pertumbuhan misai dan janggut, pertumbuhan bulu ketiak, kaki, dada dan disekitar kemaluan.
Impak


Kelas / Masa / MP
4D/ 9.45-10.15 &10.45-11.15 / KH
Bidang Pembelajaran
1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit
1.2 Kreativiti dan Reka Cipta.
Tajuk
a. Pengenalan kreativiti.
i. Pendedahan kepada bentuk asas reka bentuk.
Objektif
Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapar:
· Mengenal pasti bentuk asas reka bentuk
· Melakar bentuk asas.
· Menyenaraikan objek di persekitaran yang mempunyai perasamaan dengan bentuk asas.
· Membina bentuk asas secara 3D.
ABM
Buku teks
Aktiviti
1. Merujuk bentuk asas reka bentuk segi empat, bulatan, segi tiga dalam 2D dan 3D berasaskan unsur dan prinsip lukisan.
2. Membuat lakaran bentuk asas.
3. Memerhatikan bentuk asas di dalam kelas dan persekitaran bagi menjana idea.
4. Membuat lawatan di pearsekitaran sekolah, taman permainan bagi menjana idea.
5. Melakar objek-objek yang berkaitan dengan bentuk asas.
6. Membuat bentuk asas 3D menggunakan pensel, pen, krayon, arang dan pensel warna.
Impak


Kelas / Masa / MP
4E /12.45-1.15 / SN
Theme
Investigating Living Things
Topic
2. Living Things Undergo Life Processes
Learning Objectives
2.1 Analysing life processes in humans
- Human Breathe
Learning Activities
1. Pupils use their hands to feel the movement of their chests as they breathe.
2. Pupils discuss to conclude that the movement of the chest is due to breathing.
3. Pupils discuss that when they inhale they take in air and when they exhale they give out air.
4. Pupils gather information and discuss that:
a. inhaled air has more oxygen than exhaled air,
b. exhaled air has more carbon dioxyde than inhaled air.
5. Pupils observe model or view video of human body to see that the lung is a breathing organ for human and to identify the passage of air movement when human breathes.
6. Pupils just need to know the main organs involved in breathing i.e. nose, mouth, wind pipe and lungs.
7. The rate of breathing means the number of chest movements in a period of time.
Impact

16 JANUARI 2011 (AHAD)

Kelas / Masa / MP
4B / 8.15-9.15 / SN
Theme
Investigating Living Things
Topic
2. Living Things Undergo Life Processes
Learning Objectives
2.1 Analysing life processes in humans
- Human Breathe
Learning Activities
1. Pupils use their hands to feel the movement of their chests as they breathe.
2. Pupils discuss to conclude that the movement of the chest is due to breathing.
3. Pupils discuss that when they inhale they take in air and when they exhale they give out air.
4. Pupils gather information and discuss that:
a. inhaled air has more oxygen than exhaled air,
b. exhaled air has more carbon dioxyde than inhaled air.
5. Pupils observe model or view video of human body to see that the lung is a breathing organ for human and to identify the passage of air movement when human breathes.
6. Pupils just need to know the main organs involved in breathing i.e. nose, mouth, wind pipe and lungs.
7. The rate of breathing means the number of chest movements in a period of time.
Impact



Kelas / Masa / MP
4B / 10.45-11.15 / SN
Theme
Investigating Living Things
Topic
2. Living Things Undergo Life Processes
Learning Objectives
2.1 Analysing life processes in humans
- Human Breathe
Learning Activities
1. Pupils use their hands to feel the movement of their chests as they breathe.
2. Pupils discuss to conclude that the movement of the chest is due to breathing.
3. Pupils discuss that when they inhale they take in air and when they exhale they give out air.
4. Pupils gather information and discuss that:
a. inhaled air has more oxygen than exhaled air,
b. exhaled air has more carbon dioxyde than inhaled air.
5. Pupils observe model or view video of human body to see that the lung is a breathing organ for human and to identify the passage of air movement when human breathes.
6. Pupils just need to know the main organs involved in breathing i.e. nose, mouth, wind pipe and lungs.
7. The rate of breathing means the number of chest movements in a period of time.
Impact