Kelas / Masa / MP 5C / 9.15-10.15 / KH
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.7 Ikan Hiasan
Tajuk b. Penyediaan bekas
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Memilih ikan hiasan untuk dipelihara
Aktiviti
1. Faktor pemilihan ikan hiasan untuk dipelihara;
kesesuaian bekas
habitat dan sifat ikan
mudah dipelihara
boleh bercampur dengan jenis ikan lain (untuk pemilihan campuran)
tahan terhadap perubahan mutu air
tahan terhadap serangan penyakit
Impak
Kelas / Masa / MP 4B /10.45-11.45 / SN
Theme INVESTIGATING MATERIALS
Topic 1. Properties of materials
Learning Objectives 1.1 Knowing the importance of reuse, reduce and recycle of materials
BBM wood, soil, metal, leather, cotton, fur, rubber, silk, plastic and synthetic cloth.
Learning Activities
1. Pupils observe and classify objects around them into:
a) objects made of natural materials i.e. wood, soil, metal, leather, cotton, fur, rubber and silk
b) objects made of man-made materials e.g. plastic and synthetic cloth.
2. Pupils discuss that man-made materials come from natural materials.
3. Pupils conclude that we need to conserve materials because man-made materials and natural materials are limited and may be used up if there is no effort to conserve them.
4. Pupils carry out activities about reusing, reducing and recycling of materials throughout the year.
Impact
Saturday, July 23, 2011
Tuesday, July 19, 2011
KHAMIS, 21 JULAI 2011
Kelas 4E / Masa 7.45-8.15 / PJK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Pengurusan
Sub-Tajuk Pengurusan alatan sukan dan permainan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menyatakan cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
• Menyedari kepentingan penjagaan alatan sukan dan permainan.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Berbincang tentang penjagaan alatan sukan dan permainan sebelum, semasa dan selepas menggunakannya.
2. Menunjukkan cara-cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
3. Tugasan membersihkan alatan sukan dan permainan.
Impak
Kelas 4D / Masa 8.15-8.45 / PJK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Pengurusan
Sub-Tajuk Pengurusan alatan sukan dan permainan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menyatakan cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
• Menyedari kepentingan penjagaan alatan sukan dan permainan.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Berbincang tentang penjagaan alatan sukan dan permainan sebelum, semasa dan selepas menggunakannya.
2. Menunjukkan cara-cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
3. Tugasan membersihkan alatan sukan dan permainan.
Impak
Kelas 4B / Masa 8.45-9.15 / PJK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Pengurusan
Sub-Tajuk Pengurusan alatan sukan dan permainan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menyatakan cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
• Menyedari kepentingan penjagaan alatan sukan dan permainan.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Berbincang tentang penjagaan alatan sukan dan permainan sebelum, semasa dan selepas menggunakannya.
2. Menunjukkan cara-cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
3. Tugasan membersihkan alatan sukan dan permainan.
Impak
Kelas / Masa / MP 4B /10.45-11.15 / SN
Theme INVESTIGATING MATERIALS
Topic 1. Properties of materials
Learning Objectives 1.1 Synthesising the knowledge about uses of materials based on their properties
• list objects and the materials that they are made of.
• give reasons why particular materials are used to make an object.
• state that materials are chosen to make an object based on their properties.
• design an object for a specific purpose and give reasons why certain materials are used to make it.
BBM use a tin lid and a wooden ruler to make a frying pan.
Learning Activities
1. Pupils study objects and list the materials that these objects are made of.
2. Pupils suggest reasons why the materials are used to make the objects.
3. Pupils discuss that different materials have different properties which are taken into consideration when choosing materials to make an object e.g. metal and glass are used to make a pair of glasses.
4. Pupils design an object for a specific purpose using the materials of their choice and justify why they choose the materials.
Impact
Kelas / Masa / MP 4D / 12.15-1.15 / KH
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.7 Tanaman Hiasan
Tajuk a. Pengenalan
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Mengenal beberapa jenis tanaman hiasan
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Tanaman Hiasan dibahagikan kepada beberapa kumpulan mengikut kegunaan bentuk dan cirri pertumbuhan : pokok naungan, pokok hiasan,pokok renek, pokok menjalar dan memanjat, pokok palma, pokok kaktus, rumput dan bunga semusim
2. Tumpuan diberi kepada penanaman bunga semusim
3. Mempamerkan beberapa contoh pokok bunga semusim
Impak
Tunjang Kesukanan
Tajuk Pengurusan
Sub-Tajuk Pengurusan alatan sukan dan permainan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menyatakan cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
• Menyedari kepentingan penjagaan alatan sukan dan permainan.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Berbincang tentang penjagaan alatan sukan dan permainan sebelum, semasa dan selepas menggunakannya.
2. Menunjukkan cara-cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
3. Tugasan membersihkan alatan sukan dan permainan.
Impak
Kelas 4D / Masa 8.15-8.45 / PJK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Pengurusan
Sub-Tajuk Pengurusan alatan sukan dan permainan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menyatakan cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
• Menyedari kepentingan penjagaan alatan sukan dan permainan.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Berbincang tentang penjagaan alatan sukan dan permainan sebelum, semasa dan selepas menggunakannya.
2. Menunjukkan cara-cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
3. Tugasan membersihkan alatan sukan dan permainan.
Impak
Kelas 4B / Masa 8.45-9.15 / PJK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Pengurusan
Sub-Tajuk Pengurusan alatan sukan dan permainan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menyatakan cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
• Menyedari kepentingan penjagaan alatan sukan dan permainan.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Berbincang tentang penjagaan alatan sukan dan permainan sebelum, semasa dan selepas menggunakannya.
2. Menunjukkan cara-cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
3. Tugasan membersihkan alatan sukan dan permainan.
Impak
Kelas / Masa / MP 4B /10.45-11.15 / SN
Theme INVESTIGATING MATERIALS
Topic 1. Properties of materials
Learning Objectives 1.1 Synthesising the knowledge about uses of materials based on their properties
• list objects and the materials that they are made of.
• give reasons why particular materials are used to make an object.
• state that materials are chosen to make an object based on their properties.
• design an object for a specific purpose and give reasons why certain materials are used to make it.
BBM use a tin lid and a wooden ruler to make a frying pan.
Learning Activities
1. Pupils study objects and list the materials that these objects are made of.
2. Pupils suggest reasons why the materials are used to make the objects.
3. Pupils discuss that different materials have different properties which are taken into consideration when choosing materials to make an object e.g. metal and glass are used to make a pair of glasses.
4. Pupils design an object for a specific purpose using the materials of their choice and justify why they choose the materials.
Impact
Kelas / Masa / MP 4D / 12.15-1.15 / KH
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.7 Tanaman Hiasan
Tajuk a. Pengenalan
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Mengenal beberapa jenis tanaman hiasan
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Tanaman Hiasan dibahagikan kepada beberapa kumpulan mengikut kegunaan bentuk dan cirri pertumbuhan : pokok naungan, pokok hiasan,pokok renek, pokok menjalar dan memanjat, pokok palma, pokok kaktus, rumput dan bunga semusim
2. Tumpuan diberi kepada penanaman bunga semusim
3. Mempamerkan beberapa contoh pokok bunga semusim
Impak
RABU, 20 JULAI 2011
Kelas 4C / Masa 7.45-8.15 / PJK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Pengurusan
Sub-Tajuk Pengurusan alatan sukan dan permainan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menyatakan cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
• Menyedari kepentingan penjagaan alatan sukan dan permainan.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Berbincang tentang penjagaan alatan sukan dan permainan sebelum, semasa dan selepas menggunakannya.
2. Menunjukkan cara-cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
3. Tugasan membersihkan alatan sukan dan permainan.
Impak
Kelas 4A / Masa 8.15-8.45 / PJK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Pengurusan
Sub-Tajuk Pengurusan alatan sukan dan permainan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menyatakan cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
• Menyedari kepentingan penjagaan alatan sukan dan permainan.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Berbincang tentang penjagaan alatan sukan dan permainan sebelum, semasa dan selepas menggunakannya.
2. Menunjukkan cara-cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
3. Tugasan membersihkan alatan sukan dan permainan.
Impak
Kelas 4B / Masa 8.45-9.15 / PJK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Pengurusan
Sub-Tajuk Pengurusan alatan sukan dan permainan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menyatakan cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
• Menyedari kepentingan penjagaan alatan sukan dan permainan.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Berbincang tentang penjagaan alatan sukan dan permainan sebelum, semasa dan selepas menggunakannya.
2. Menunjukkan cara-cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
3. Tugasan membersihkan alatan sukan dan permainan.
Impak
Kelas : 6C / 10.45-11.45 / SN
Theme : Machines
Topic : Appreciating The Invention Of Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Predict how life is without machines.
• Explain how machines can make our lives easier.
• Design a machine to solve a problem.
Learning Activities :
1) Predict how life is without machines.
2) Explain how machines can make our lives easier.
3) Evaluate the existence of machines in helping to improve life.
Impact:
Kelas / Masa / MP 4B /12.15-1.15 / SN
Theme INVESTIGATING MATERIALS
Topic 1. Properties of materials
Learning Objectives 1.1 Synthesising the knowledge about uses of materials based on their properties
• list objects and the materials that they are made of.
• give reasons why particular materials are used to make an object.
• state that materials are chosen to make an object based on their properties.
• design an object for a specific purpose and give reasons why certain materials are used to make it.
BBM use a tin lid and a wooden ruler to make a frying pan.
Learning Activities
1. Pupils study objects and list the materials that these objects are made of.
2. Pupils suggest reasons why the materials are used to make the objects.
3. Pupils discuss that different materials have different properties which are taken into consideration when choosing materials to make an object e.g. metal and glass are used to make a pair of glasses.
4. Pupils design an object for a specific purpose using the materials of their choice and justify why they choose the materials.
Impact
Tunjang Kesukanan
Tajuk Pengurusan
Sub-Tajuk Pengurusan alatan sukan dan permainan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menyatakan cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
• Menyedari kepentingan penjagaan alatan sukan dan permainan.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Berbincang tentang penjagaan alatan sukan dan permainan sebelum, semasa dan selepas menggunakannya.
2. Menunjukkan cara-cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
3. Tugasan membersihkan alatan sukan dan permainan.
Impak
Kelas 4A / Masa 8.15-8.45 / PJK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Pengurusan
Sub-Tajuk Pengurusan alatan sukan dan permainan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menyatakan cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
• Menyedari kepentingan penjagaan alatan sukan dan permainan.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Berbincang tentang penjagaan alatan sukan dan permainan sebelum, semasa dan selepas menggunakannya.
2. Menunjukkan cara-cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
3. Tugasan membersihkan alatan sukan dan permainan.
Impak
Kelas 4B / Masa 8.45-9.15 / PJK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Pengurusan
Sub-Tajuk Pengurusan alatan sukan dan permainan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menyatakan cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
• Menyedari kepentingan penjagaan alatan sukan dan permainan.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Berbincang tentang penjagaan alatan sukan dan permainan sebelum, semasa dan selepas menggunakannya.
2. Menunjukkan cara-cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
3. Tugasan membersihkan alatan sukan dan permainan.
Impak
Kelas : 6C / 10.45-11.45 / SN
Theme : Machines
Topic : Appreciating The Invention Of Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Predict how life is without machines.
• Explain how machines can make our lives easier.
• Design a machine to solve a problem.
Learning Activities :
1) Predict how life is without machines.
2) Explain how machines can make our lives easier.
3) Evaluate the existence of machines in helping to improve life.
Impact:
Kelas / Masa / MP 4B /12.15-1.15 / SN
Theme INVESTIGATING MATERIALS
Topic 1. Properties of materials
Learning Objectives 1.1 Synthesising the knowledge about uses of materials based on their properties
• list objects and the materials that they are made of.
• give reasons why particular materials are used to make an object.
• state that materials are chosen to make an object based on their properties.
• design an object for a specific purpose and give reasons why certain materials are used to make it.
BBM use a tin lid and a wooden ruler to make a frying pan.
Learning Activities
1. Pupils study objects and list the materials that these objects are made of.
2. Pupils suggest reasons why the materials are used to make the objects.
3. Pupils discuss that different materials have different properties which are taken into consideration when choosing materials to make an object e.g. metal and glass are used to make a pair of glasses.
4. Pupils design an object for a specific purpose using the materials of their choice and justify why they choose the materials.
Impact
SELASA, 19 JULAI 2011
Kelas 4D / Masa 7.45-8.15 / PJK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Pengurusan
Sub-Tajuk Pengurusan alatan sukan dan permainan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menyatakan cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
• Menyedari kepentingan penjagaan alatan sukan dan permainan.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Berbincang tentang penjagaan alatan sukan dan permainan sebelum, semasa dan selepas menggunakannya.
2. Menunjukkan cara-cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
3. Tugasan membersihkan alatan sukan dan permainan.
Impak
Kelas 4C / Masa 8.45-9.15 / PJK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Pengurusan
Sub-Tajuk Pengurusan alatan sukan dan permainan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menyatakan cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
• Menyedari kepentingan penjagaan alatan sukan dan permainan.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Berbincang tentang penjagaan alatan sukan dan permainan sebelum, semasa dan selepas menggunakannya.
2. Menunjukkan cara-cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
3. Tugasan membersihkan alatan sukan dan permainan.
Impak
Kelas / Masa / MP 4E / 9.15-10.15 / KH
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.7 Tanaman Hiasan
Tajuk a. Pengenalan
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Mengenal beberapa jenis tanaman hiasan
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Tanaman Hiasan dibahagikan kepada beberapa kumpulan mengikut kegunaan bentuk dan ciri pertumbuhan : pokok naungan, pokok hiasan,pokok renek, pokok menjalar dan memanjat, pokok palma, pokok kaktus, rumput dan bunga semusim
2. Tumpuan diberi kepada penanaman bunga semusim
3. Mempamerkan beberapa contoh pokok bunga semusim
Impak
Kelas : 6C / 11.45-12.15 / SN
Theme : Machines
Topic : Appreciating The Invention Of Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Predict how life is without machines.
• Explain how machines can make our lives easier.
• Design a machine to solve a problem.
Learning Activities :
1) Predict how life is without machines.
2) Explain how machines can make our lives easier.
3) Evaluate the existence of machines in helping to improve life.
Impact:
Tunjang Kesukanan
Tajuk Pengurusan
Sub-Tajuk Pengurusan alatan sukan dan permainan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menyatakan cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
• Menyedari kepentingan penjagaan alatan sukan dan permainan.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Berbincang tentang penjagaan alatan sukan dan permainan sebelum, semasa dan selepas menggunakannya.
2. Menunjukkan cara-cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
3. Tugasan membersihkan alatan sukan dan permainan.
Impak
Kelas 4C / Masa 8.45-9.15 / PJK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Pengurusan
Sub-Tajuk Pengurusan alatan sukan dan permainan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menyatakan cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
• Menyedari kepentingan penjagaan alatan sukan dan permainan.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Berbincang tentang penjagaan alatan sukan dan permainan sebelum, semasa dan selepas menggunakannya.
2. Menunjukkan cara-cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
3. Tugasan membersihkan alatan sukan dan permainan.
Impak
Kelas / Masa / MP 4E / 9.15-10.15 / KH
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.7 Tanaman Hiasan
Tajuk a. Pengenalan
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Mengenal beberapa jenis tanaman hiasan
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Tanaman Hiasan dibahagikan kepada beberapa kumpulan mengikut kegunaan bentuk dan ciri pertumbuhan : pokok naungan, pokok hiasan,pokok renek, pokok menjalar dan memanjat, pokok palma, pokok kaktus, rumput dan bunga semusim
2. Tumpuan diberi kepada penanaman bunga semusim
3. Mempamerkan beberapa contoh pokok bunga semusim
Impak
Kelas : 6C / 11.45-12.15 / SN
Theme : Machines
Topic : Appreciating The Invention Of Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Predict how life is without machines.
• Explain how machines can make our lives easier.
• Design a machine to solve a problem.
Learning Activities :
1) Predict how life is without machines.
2) Explain how machines can make our lives easier.
3) Evaluate the existence of machines in helping to improve life.
Impact:
ISNIN,18 JULAI 2011
Kelas 4A / Masa 7.45-8.15 / PJK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Pengurusan
Sub-Tajuk Pengurusan alatan sukan dan permainan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menyatakan cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
• Menyedari kepentingan penjagaan alatan sukan dan permainan.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Berbincang tentang penjagaan alatan sukan dan permainan sebelum, semasa dan selepas menggunakannya.
2. Menunjukkan cara-cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
3. Tugasan membersihkan alatan sukan dan permainan.
Impak
Kelas 4E / Masa 8.45-9.15 / PJK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Pengurusan
Sub-Tajuk Pengurusan alatan sukan dan permainan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menyatakan cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
• Menyedari kepentingan penjagaan alatan sukan dan permainan.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Berbincang tentang penjagaan alatan sukan dan permainan sebelum, semasa dan selepas menggunakannya.
2. Menunjukkan cara-cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
3. Tugasan membersihkan alatan sukan dan permainan.
Impak
Kelas : 6A / Masa : 11.15-12.15 / MP: SN
Theme : Machines
Topic : Complex Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Identify simples machines in a complex machine.
• Conclude that a complex machine is made up of more than one simples machines.
• Give an examples of complex machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify simple machines in a complex machine.
2) Present the examples of complex machine in their scrapbook.
3) Make conclusions that a complex machine is made up of several simple machines
Impact:
Tunjang Kesukanan
Tajuk Pengurusan
Sub-Tajuk Pengurusan alatan sukan dan permainan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menyatakan cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
• Menyedari kepentingan penjagaan alatan sukan dan permainan.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Berbincang tentang penjagaan alatan sukan dan permainan sebelum, semasa dan selepas menggunakannya.
2. Menunjukkan cara-cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
3. Tugasan membersihkan alatan sukan dan permainan.
Impak
Kelas 4E / Masa 8.45-9.15 / PJK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Pengurusan
Sub-Tajuk Pengurusan alatan sukan dan permainan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menyatakan cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
• Menyedari kepentingan penjagaan alatan sukan dan permainan.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Berbincang tentang penjagaan alatan sukan dan permainan sebelum, semasa dan selepas menggunakannya.
2. Menunjukkan cara-cara penjagaan alatan sukan dan permainan.
3. Tugasan membersihkan alatan sukan dan permainan.
Impak
Kelas : 6A / Masa : 11.15-12.15 / MP: SN
Theme : Machines
Topic : Complex Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Identify simples machines in a complex machine.
• Conclude that a complex machine is made up of more than one simples machines.
• Give an examples of complex machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify simple machines in a complex machine.
2) Present the examples of complex machine in their scrapbook.
3) Make conclusions that a complex machine is made up of several simple machines
Impact:
AHAD, 17 JULAI 2011
Kelas / Masa / MP 5C / 9.15-10.15 / KH
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.3 Reka Bentuk dan Penghasilan Projek
Tajuk b. Mereka bentuk dan menghasilkan projek berasaskan logam dan bahan kitar semula
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menentukan projek berpandukan kad kerja
• Membaca lukisan projek
• Mengenal pasti alatan tangan
• Menentukan jenis bahan dan kuantiti
• Mengukur, menanda dan memotong bahan projek
• Memasang komponen projek
• Membuat kemasan
ABM kad kerja, alatan tangan
Aktiviti
1. Lukisan projek dan langkah kerja disediakan dengan jelas dalam kad kerja
2. Penerangan nama dan fungsi alatan tangan yang berkaitan.
3. Contoh bahan kitar semula logam tin aluminium, zink, dan wayar.
4. Membuat projek berpandukan kad kerja yang disediakan.
5. Tunjuk cara memaku dan memasang skru.
6. Cadangan bahan kemasan seperti cat sembur dan pelekat bergambar
7. Contoh projek :
• Bekas serbaguna
• Penyangkut serbaguna
Impak
Kelas / Masa / MP 4B /10.45-11.45/ SN
Theme INVESTIGATING MATERIALS
Topic 1. Properties of materials
Learning Objectives 1.1 Applying the knowledge of properties of materials in everyday life
• suggest ways to keep things cold.
• suggest ways to keep things hot.
• design an effective way to keep things hot or to keep things cold.
BBM encourage pupils to use recycled materials/objects.
Learning Activities
1. Pupils observe models or view video to see the structure of a polystyrene container or thermos flask to understand how they work.
2. Pupils discuss and suggest ways to keep things cold. e.g. keeping cold drinks for picnic.
3. Pupils discuss and suggest ways to keep things hot e.g. keeping hot drinks or food for picnic.
4. Pupils carry out activities to test their suggestions.
5. Pupils discuss to conclude the best way to keep things hot or to keep things cool.
Impact
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.3 Reka Bentuk dan Penghasilan Projek
Tajuk b. Mereka bentuk dan menghasilkan projek berasaskan logam dan bahan kitar semula
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menentukan projek berpandukan kad kerja
• Membaca lukisan projek
• Mengenal pasti alatan tangan
• Menentukan jenis bahan dan kuantiti
• Mengukur, menanda dan memotong bahan projek
• Memasang komponen projek
• Membuat kemasan
ABM kad kerja, alatan tangan
Aktiviti
1. Lukisan projek dan langkah kerja disediakan dengan jelas dalam kad kerja
2. Penerangan nama dan fungsi alatan tangan yang berkaitan.
3. Contoh bahan kitar semula logam tin aluminium, zink, dan wayar.
4. Membuat projek berpandukan kad kerja yang disediakan.
5. Tunjuk cara memaku dan memasang skru.
6. Cadangan bahan kemasan seperti cat sembur dan pelekat bergambar
7. Contoh projek :
• Bekas serbaguna
• Penyangkut serbaguna
Impak
Kelas / Masa / MP 4B /10.45-11.45/ SN
Theme INVESTIGATING MATERIALS
Topic 1. Properties of materials
Learning Objectives 1.1 Applying the knowledge of properties of materials in everyday life
• suggest ways to keep things cold.
• suggest ways to keep things hot.
• design an effective way to keep things hot or to keep things cold.
BBM encourage pupils to use recycled materials/objects.
Learning Activities
1. Pupils observe models or view video to see the structure of a polystyrene container or thermos flask to understand how they work.
2. Pupils discuss and suggest ways to keep things cold. e.g. keeping cold drinks for picnic.
3. Pupils discuss and suggest ways to keep things hot e.g. keeping hot drinks or food for picnic.
4. Pupils carry out activities to test their suggestions.
5. Pupils discuss to conclude the best way to keep things hot or to keep things cool.
Impact
KHAMIS, 14 JULAI 2011
Kelas 4E / Masa 7.45-8.15 / PJK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Keselamatan
Sub-Tajuk Keselamatan semasa menggunakan alatan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Mengenal pasti alatan yang selamat digunakan semasa bersukan dan permainan.
• Menyedari kepentingan tempat permainan yang selamat.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Bersoal jawab tentang pelbagai jenis alatan PJK.
2. Menunjukkan alatan yang baik dan yang rosak.
3. Memilih alatan yang rosak dan baik.
4. Menerangkan langkah-langkah keselamatan semasa menggunakan alatan.
Impak
Kelas 4D / Masa 8.15-8.45 / PJK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Keselamatan
Sub-Tajuk Keselamatan semasa menggunakan alatan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Mengenal pasti alatan yang selamat digunakan semasa bersukan dan permainan.
• Menyedari kepentingan tempat permainan yang selamat.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Bersoal jawab tentang pelbagai jenis alatan PJK.
2. Menunjukkan alatan yang baik dan yang rosak.
3. Memilih alatan yang rosak dan baik.
4. Menerangkan langkah-langkah keselamatan semasa menggunakan alatan.
Impak
Kelas 4B / Masa 8.45-9.15 / PJK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Keselamatan
Sub-Tajuk Keselamatan semasa menggunakan alatan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Mengenal pasti alatan yang selamat digunakan semasa bersukan dan permainan.
• Menyedari kepentingan tempat permainan yang selamat.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Bersoal jawab tentang pelbagai jenis alatan PJK.
2. Menunjukkan alatan yang baik dan yang rosak.
3. Memilih alatan yang rosak dan baik.
4. Menerangkan langkah-langkah keselamatan semasa menggunakan alatan.
Impak
Kelas / Masa / MP 4B /10.45-11.15 / SN
Theme INVESTIGATING MATERIALS
Topic 1. Properties of materials
Learning Objectives 1.1 Applying the knowledge of properties of materials in everyday life
• suggest ways to keep things cold.
• suggest ways to keep things hot.
• design an effective way to keep things hot or to keep things cold.
BBM encourage pupils to use recycled materials/objects.
Learning Activities
1. Pupils observe models or view video to see the structure of a polystyrene container or thermos flask to understand how they work.
2. Pupils discuss and suggest ways to keep things cold. e.g. keeping cold drinks for picnic.
3. Pupils discuss and suggest ways to keep things hot e.g. keeping hot drinks or food for picnic.
4. Pupils carry out activities to test their suggestions.
5. Pupils discuss to conclude the best way to keep things hot or to keep things cool.
Impact
Kelas / Masa / MP 4D / 12.15-1.15 / KH
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.7 Tanaman Hiasan
Tajuk a. Pengenalan
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Mengenal beberapa jenis tanaman hiasan
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Tanaman Hiasan dibahagikan kepada beberapa kumpulan mengikut kegunaan bentuk dan cirri pertumbuhan : pokok naungan, pokok hiasan,pokok renek, pokok menjalar dan memanjat, pokok palma, pokok kaktus, rumput dan bunga semusim
2. Tumpuan diberi kepada penanaman bunga semusim
3. Mempamerkan beberapa contoh pokok bunga semusim
Impak
Tunjang Kesukanan
Tajuk Keselamatan
Sub-Tajuk Keselamatan semasa menggunakan alatan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Mengenal pasti alatan yang selamat digunakan semasa bersukan dan permainan.
• Menyedari kepentingan tempat permainan yang selamat.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Bersoal jawab tentang pelbagai jenis alatan PJK.
2. Menunjukkan alatan yang baik dan yang rosak.
3. Memilih alatan yang rosak dan baik.
4. Menerangkan langkah-langkah keselamatan semasa menggunakan alatan.
Impak
Kelas 4D / Masa 8.15-8.45 / PJK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Keselamatan
Sub-Tajuk Keselamatan semasa menggunakan alatan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Mengenal pasti alatan yang selamat digunakan semasa bersukan dan permainan.
• Menyedari kepentingan tempat permainan yang selamat.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Bersoal jawab tentang pelbagai jenis alatan PJK.
2. Menunjukkan alatan yang baik dan yang rosak.
3. Memilih alatan yang rosak dan baik.
4. Menerangkan langkah-langkah keselamatan semasa menggunakan alatan.
Impak
Kelas 4B / Masa 8.45-9.15 / PJK
Tunjang Kesukanan
Tajuk Keselamatan
Sub-Tajuk Keselamatan semasa menggunakan alatan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Mengenal pasti alatan yang selamat digunakan semasa bersukan dan permainan.
• Menyedari kepentingan tempat permainan yang selamat.
ABM Gambar
Aktiviti
1. Bersoal jawab tentang pelbagai jenis alatan PJK.
2. Menunjukkan alatan yang baik dan yang rosak.
3. Memilih alatan yang rosak dan baik.
4. Menerangkan langkah-langkah keselamatan semasa menggunakan alatan.
Impak
Kelas / Masa / MP 4B /10.45-11.15 / SN
Theme INVESTIGATING MATERIALS
Topic 1. Properties of materials
Learning Objectives 1.1 Applying the knowledge of properties of materials in everyday life
• suggest ways to keep things cold.
• suggest ways to keep things hot.
• design an effective way to keep things hot or to keep things cold.
BBM encourage pupils to use recycled materials/objects.
Learning Activities
1. Pupils observe models or view video to see the structure of a polystyrene container or thermos flask to understand how they work.
2. Pupils discuss and suggest ways to keep things cold. e.g. keeping cold drinks for picnic.
3. Pupils discuss and suggest ways to keep things hot e.g. keeping hot drinks or food for picnic.
4. Pupils carry out activities to test their suggestions.
5. Pupils discuss to conclude the best way to keep things hot or to keep things cool.
Impact
Kelas / Masa / MP 4D / 12.15-1.15 / KH
Bidang Pembelajaran 1. Reka Bentuk dan Teknologi
Unit 1.7 Tanaman Hiasan
Tajuk a. Pengenalan
Objektif Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Mengenal beberapa jenis tanaman hiasan
ABM Buku teks
Aktiviti
1. Tanaman Hiasan dibahagikan kepada beberapa kumpulan mengikut kegunaan bentuk dan cirri pertumbuhan : pokok naungan, pokok hiasan,pokok renek, pokok menjalar dan memanjat, pokok palma, pokok kaktus, rumput dan bunga semusim
2. Tumpuan diberi kepada penanaman bunga semusim
3. Mempamerkan beberapa contoh pokok bunga semusim
Impak
Subscribe to:
Posts (Atom)