Kelas : 6A / Masa : 7.45-8.15 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Pegangan peluru
a. Pegang peluru menggunakan tiga jari di tengah-tengah.
b. Ibu jari dan jari kelingking di sisi peluru.
c. Rapatkan peluru pada leher dan di bahagian bawah dagu.
3. Lontar peluru gaya berdiri
a. Berdiri sisi, buka kaki seluas bahu.
b. Bahu kiri menghadap arah lontaran, fleksi badan secara mengiring, bawa tubuh ke hadapan dan lepaskan.
c. Bongkokkan badan serendah mungkin dan gerakkan kaki kiri ke kayu penghadang.
d. Ayun lengan kiri ke belakang semasa memutar pinggang dan bahu ke hadapan.
e. Gerakkan siku serta tangan ke atas. Lepaskan peluru.
f. Berat badan dipindahkan daripada kaki kiri ke kanan.
4. Gerak kendur.
Impak :
Kelas 6C/ Masa 8.45-9.45/ SN
Perbincangan dan Analisis Kertas Ujian UBB2
Impact
Kelas : 6A / Masa : 10.45-11.15 / KT
Tajuk : Implikasi Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar
Sub-Tajuk : Kegiatan Ekonomi Dan Pencemaran
• Pencemaran
Objektif : Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menyatakan punca berlakunya pencemaran akibat daripada kegiatan ekonomi.
• Menghubungkaitkan kesan pencemaran terhadao tumbuhan, hidupan laut, haiwan dan manusia.
ABM : Gambar kawasan tercemar, Borang pengurusan grafik, Buku teks
Aktiviti :
1. Berbincang tentang gambar pencemaran.
2. Menyatakan jenis-jenis pencemaran.
3. Mengkaji punca pencemaran (BT. Hlm. 45-48)
4. Melengkapkan borang pengurusan grafik.
Impak :
Kelas 6A / Masa 12.15-1.15/ SN
Perbincangan dan Analisis Kertas Ujian UBB2
Impact
Tuesday, April 20, 2010
RABU 21 APRIL 2010
UJIAN BULANAN BERPUSAT 2/2010
08.00 - 09.15 SAINS
(Dewan Tahun 6)
09.40 - 10.30 BAHASA INGGERIS Kertas 1
11.30 - 12.45 BAHASA INGGERIS Kertas 2
08.00 - 09.15 SAINS
(Dewan Tahun 6)
09.40 - 10.30 BAHASA INGGERIS Kertas 1
11.30 - 12.45 BAHASA INGGERIS Kertas 2
SELASA 20 APRIL 2010
UJIAN BULANAN BRPUSAT 2/2010
08.00 - 09.00 MATEMATIK Kertas 1
09.30 - 10.30 PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
(Dewan Tahun 6)
11.30 - 1.00 PENDIDIKAN SENI
(Dewan Tahun 6)
08.00 - 09.00 MATEMATIK Kertas 1
09.30 - 10.30 PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
(Dewan Tahun 6)
11.30 - 1.00 PENDIDIKAN SENI
(Dewan Tahun 6)
ISNIN 19 APRIL 2010
UJIAN BULANAN BERPUSAT 2/2010
08.00 - 08.50 BAHASA MELAYU Pemahaman
09.15 - 10.30 BAHASA MELAYU Penulisan
(Bilik 6D)
11.30 - 12.10 MATEMATIK Kertas 1
08.00 - 08.50 BAHASA MELAYU Pemahaman
09.15 - 10.30 BAHASA MELAYU Penulisan
(Bilik 6D)
11.30 - 12.10 MATEMATIK Kertas 1
AHAD 18 APRIL 2010
Kelas : 6C / Masa : 8.15-8.45 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Pegangan peluru
a. Pegang peluru menggunakan tiga jari di tengah-tengah.
b. Ibu jari dan jari kelingking di sisi peluru.
c. Rapatkan peluru pada leher dan di bahagian bawah dagu.
3. Lontar peluru gaya berdiri
a. Berdiri sisi, buka kaki seluas bahu.
b. Bahu kiri menghadap arah lontaran, fleksi badan secara mengiring, bawa tubuh ke hadapan dan lepaskan.
c. Bongkokkan badan serendah mungkin dan gerakkan kaki kiri ke kayu penghadang.
d. Ayun lengan kiri ke belakang semasa memutar pinggang dan bahu ke hadapan.
e. Gerakkan siku serta tangan ke atas. Lepaskan peluru.
f. Berat badan dipindahkan daripada kaki kiri ke kanan.
4. Gerak kendur.
Impak :
Kelas : 6B / Masa : 8.45-9.15 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Pegangan peluru
a. Pegang peluru menggunakan tiga jari di tengah-tengah.
b. Ibu jari dan jari kelingking di sisi peluru.
c. Rapatkan peluru pada leher dan di bahagian bawah dagu.
3. Lontar peluru gaya berdiri
a. Berdiri sisi, buka kaki seluas bahu.
b. Bahu kiri menghadap arah lontaran, fleksi badan secara mengiring, bawa tubuh ke hadapan dan lepaskan.
c. Bongkokkan badan serendah mungkin dan gerakkan kaki kiri ke kayu penghadang.
d. Ayun lengan kiri ke belakang semasa memutar pinggang dan bahu ke hadapan.
e. Gerakkan siku serta tangan ke atas. Lepaskan peluru.
f. Berat badan dipindahkan daripada kaki kiri ke kanan.
4. Gerak kendur.
Impak :
Kelas : 6D / Masa : 9.15-9.45 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Pegangan peluru
a. Pegang peluru menggunakan tiga jari di tengah-tengah.
b. Ibu jari dan jari kelingking di sisi peluru.
c. Rapatkan peluru pada leher dan di bahagian bawah dagu.
3. Lontar peluru gaya berdiri
a. Berdiri sisi, buka kaki seluas bahu.
b. Bahu kiri menghadap arah lontaran, fleksi badan secara mengiring, bawa tubuh ke hadapan dan lepaskan.
c. Bongkokkan badan serendah mungkin dan gerakkan kaki kiri ke kayu penghadang.
d. Ayun lengan kiri ke belakang semasa memutar pinggang dan bahu ke hadapan.
e. Gerakkan siku serta tangan ke atas. Lepaskan peluru.
f. Berat badan dipindahkan daripada kaki kiri ke kanan.
4. Gerak kendur.
Impak :
Kelas : 6A / 10.45-11.15 / SN
Theme : Machines
Topic : Simple Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Explain what simples machines is.
• State the type of simples machines.
• Give an examples for each type of simple machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify types of simple machines.
2) Explain what simples machine is and discuss about each type of simple machine.
3) Appreciative of the importance of machines in their daily life
Kelas : 6C / 11.45-12.15 / KT
Tajuk : Implikasi Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar
Sub-Tajuk : Kegiatan Ekonomi Dan Pencemaran
• Pencemaran
Objektif : Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menyatakan punca berlakunya pencemaran akibat daripada kegiatan ekonomi.
• Menghubungkaitkan kesan pencemaran terhadao tumbuhan, hidupan laut, haiwan dan manusia.
ABM : Gambar kawasan tercemar, Borang pengurusan grafik, Buku teks
Aktiviti :
1. Berbincang tentang gambar pencemaran.
2. Menyatakan jenis-jenis pencemaran.
3. Mengkaji punca pencemaran (BT. Hlm. 45-48)
4. Melengkapkan borang pengurusan grafik.
Impak :
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Pegangan peluru
a. Pegang peluru menggunakan tiga jari di tengah-tengah.
b. Ibu jari dan jari kelingking di sisi peluru.
c. Rapatkan peluru pada leher dan di bahagian bawah dagu.
3. Lontar peluru gaya berdiri
a. Berdiri sisi, buka kaki seluas bahu.
b. Bahu kiri menghadap arah lontaran, fleksi badan secara mengiring, bawa tubuh ke hadapan dan lepaskan.
c. Bongkokkan badan serendah mungkin dan gerakkan kaki kiri ke kayu penghadang.
d. Ayun lengan kiri ke belakang semasa memutar pinggang dan bahu ke hadapan.
e. Gerakkan siku serta tangan ke atas. Lepaskan peluru.
f. Berat badan dipindahkan daripada kaki kiri ke kanan.
4. Gerak kendur.
Impak :
Kelas : 6B / Masa : 8.45-9.15 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Pegangan peluru
a. Pegang peluru menggunakan tiga jari di tengah-tengah.
b. Ibu jari dan jari kelingking di sisi peluru.
c. Rapatkan peluru pada leher dan di bahagian bawah dagu.
3. Lontar peluru gaya berdiri
a. Berdiri sisi, buka kaki seluas bahu.
b. Bahu kiri menghadap arah lontaran, fleksi badan secara mengiring, bawa tubuh ke hadapan dan lepaskan.
c. Bongkokkan badan serendah mungkin dan gerakkan kaki kiri ke kayu penghadang.
d. Ayun lengan kiri ke belakang semasa memutar pinggang dan bahu ke hadapan.
e. Gerakkan siku serta tangan ke atas. Lepaskan peluru.
f. Berat badan dipindahkan daripada kaki kiri ke kanan.
4. Gerak kendur.
Impak :
Kelas : 6D / Masa : 9.15-9.45 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Pegangan peluru
a. Pegang peluru menggunakan tiga jari di tengah-tengah.
b. Ibu jari dan jari kelingking di sisi peluru.
c. Rapatkan peluru pada leher dan di bahagian bawah dagu.
3. Lontar peluru gaya berdiri
a. Berdiri sisi, buka kaki seluas bahu.
b. Bahu kiri menghadap arah lontaran, fleksi badan secara mengiring, bawa tubuh ke hadapan dan lepaskan.
c. Bongkokkan badan serendah mungkin dan gerakkan kaki kiri ke kayu penghadang.
d. Ayun lengan kiri ke belakang semasa memutar pinggang dan bahu ke hadapan.
e. Gerakkan siku serta tangan ke atas. Lepaskan peluru.
f. Berat badan dipindahkan daripada kaki kiri ke kanan.
4. Gerak kendur.
Impak :
Kelas : 6A / 10.45-11.15 / SN
Theme : Machines
Topic : Simple Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Explain what simples machines is.
• State the type of simples machines.
• Give an examples for each type of simple machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify types of simple machines.
2) Explain what simples machine is and discuss about each type of simple machine.
3) Appreciative of the importance of machines in their daily life
Kelas : 6C / 11.45-12.15 / KT
Tajuk : Implikasi Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar
Sub-Tajuk : Kegiatan Ekonomi Dan Pencemaran
• Pencemaran
Objektif : Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menyatakan punca berlakunya pencemaran akibat daripada kegiatan ekonomi.
• Menghubungkaitkan kesan pencemaran terhadao tumbuhan, hidupan laut, haiwan dan manusia.
ABM : Gambar kawasan tercemar, Borang pengurusan grafik, Buku teks
Aktiviti :
1. Berbincang tentang gambar pencemaran.
2. Menyatakan jenis-jenis pencemaran.
3. Mengkaji punca pencemaran (BT. Hlm. 45-48)
4. Melengkapkan borang pengurusan grafik.
Impak :
KHAMIS 15 APRIL 2010
Kelas : 6A / Masa : 7.45-8.15 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Pegangan peluru
a. Pegang peluru menggunakan tiga jari di tengah-tengah.
b. Ibu jari dan jari kelingking di sisi peluru.
c. Rapatkan peluru pada leher dan di bahagian bawah dagu.
3. Lontar peluru gaya berdiri
a. Berdiri sisi, buka kaki seluas bahu.
b. Bahu kiri menghadap arah lontaran, fleksi badan secara mengiring, bawa tubuh ke hadapan dan lepaskan.
c. Bongkokkan badan serendah mungkin dan gerakkan kaki kiri ke kayu penghadang.
d. Ayun lengan kiri ke belakang semasa memutar pinggang dan bahu ke hadapan.
e. Gerakkan siku serta tangan ke atas. Lepaskan peluru.
f. Berat badan dipindahkan daripada kaki kiri ke kanan.
4. Gerak kendur.
Impak :
Kelas : 6C / 8.45-9.45 / SN
Theme : Machines
Topic : Simple Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Explain what simples machines is.
• State the type of simples machines.
• Give an examples for each type of simple machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify types of simple machines.
2) Explain what simples machine is and discuss about each type of simple machine.
3) Appreciative of the importance of machines in their daily life
Kelas : 6A / 10.45-11.15 / KT
Tajuk : Implikasi Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar
Sub-Tajuk : Kegiatan Ekonomi Dan Pencemaran
• Perubahan Landskap Akibat Kegiatan Ekonomi
Objektif : Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menjelaskan implikasi kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar.
• Menyenaraikan perubahan landskap akibat daripada kegiatan ekonomi.
ABM : Gambar Kawasan Hutan dan Empangan Hidroelektrik, Borang pengurusan grafik, Buku teks
Aktiviti :
1. Mencari maklumat tentang kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar di negara kita. (BT. Hlm. 42-44)
2. Menyatakan pendapat tentang perubahan landskap yang berlaku daripada gambar Kawasan Hutan dan Empangan Hidroelektrik.
3. Menyediakan laporan tentang kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar dalam boring pengurusan grafik.
Impak :
Kelas : 6A / 12.15-1.15 / SN
Theme : Machines
Topic : Simple Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Explain what simples machines is.
• State the type of simples machines.
• Give an examples for each type of simple machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify types of simple machines.
2) Explain what simples machine is and discuss about each type of simple machine.
3) Appreciative of the importance of machines in their daily life
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Pegangan peluru
a. Pegang peluru menggunakan tiga jari di tengah-tengah.
b. Ibu jari dan jari kelingking di sisi peluru.
c. Rapatkan peluru pada leher dan di bahagian bawah dagu.
3. Lontar peluru gaya berdiri
a. Berdiri sisi, buka kaki seluas bahu.
b. Bahu kiri menghadap arah lontaran, fleksi badan secara mengiring, bawa tubuh ke hadapan dan lepaskan.
c. Bongkokkan badan serendah mungkin dan gerakkan kaki kiri ke kayu penghadang.
d. Ayun lengan kiri ke belakang semasa memutar pinggang dan bahu ke hadapan.
e. Gerakkan siku serta tangan ke atas. Lepaskan peluru.
f. Berat badan dipindahkan daripada kaki kiri ke kanan.
4. Gerak kendur.
Impak :
Kelas : 6C / 8.45-9.45 / SN
Theme : Machines
Topic : Simple Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Explain what simples machines is.
• State the type of simples machines.
• Give an examples for each type of simple machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify types of simple machines.
2) Explain what simples machine is and discuss about each type of simple machine.
3) Appreciative of the importance of machines in their daily life
Kelas : 6A / 10.45-11.15 / KT
Tajuk : Implikasi Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar
Sub-Tajuk : Kegiatan Ekonomi Dan Pencemaran
• Perubahan Landskap Akibat Kegiatan Ekonomi
Objektif : Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menjelaskan implikasi kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar.
• Menyenaraikan perubahan landskap akibat daripada kegiatan ekonomi.
ABM : Gambar Kawasan Hutan dan Empangan Hidroelektrik, Borang pengurusan grafik, Buku teks
Aktiviti :
1. Mencari maklumat tentang kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar di negara kita. (BT. Hlm. 42-44)
2. Menyatakan pendapat tentang perubahan landskap yang berlaku daripada gambar Kawasan Hutan dan Empangan Hidroelektrik.
3. Menyediakan laporan tentang kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar dalam boring pengurusan grafik.
Impak :
Kelas : 6A / 12.15-1.15 / SN
Theme : Machines
Topic : Simple Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Explain what simples machines is.
• State the type of simples machines.
• Give an examples for each type of simple machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify types of simple machines.
2) Explain what simples machine is and discuss about each type of simple machine.
3) Appreciative of the importance of machines in their daily life
Monday, April 19, 2010
RABU 14 APRIL 2010
Kelas : 6D / Masa : 7.45-8.15 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Pegangan peluru
a. Pegang peluru menggunakan tiga jari di tengah-tengah.
b. Ibu jari dan jari kelingking di sisi peluru.
c. Rapatkan peluru pada leher dan di bahagian bawah dagu.
3. Lontar peluru gaya berdiri
a. Berdiri sisi, buka kaki seluas bahu.
b. Bahu kiri menghadap arah lontaran, fleksi badan secara mengiring, bawa tubuh ke hadapan dan lepaskan.
c. Bongkokkan badan serendah mungkin dan gerakkan kaki kiri ke kayu penghadang.
d. Ayun lengan kiri ke belakang semasa memutar pinggang dan bahu ke hadapan.
e. Gerakkan siku serta tangan ke atas. Lepaskan peluru.
f. Berat badan dipindahkan daripada kaki kiri ke kanan.
4. Gerak kendur.
Impak :
Kelas 4A / Masa 8.45-9.15 / PJK
Tunjang Gaya Hidup Sihat
Tajuk Pemakanan
Sub-Tajuk Piramid Makanan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Mengenal pasti empat kumpulan makanan berdasarkan piramid makanan.
ABM Gambar poster
Aktiviti 1. Bersoal jawab tentang kumpulan makanan.
2. Melukis rajah Piramid Makanan.
Impak
Kelas : 6A / 9.15-10.15 / SN
Theme : Machines
Topic : Simple Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Explain what simples machines is.
• State the type of simples machines.
• Give an examples for each type of simple machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify types of simple machines.
2) Explain what simples machine is and discuss about each type of simple machine.
3) Appreciative of the importance of machines in their daily life
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Pegangan peluru
a. Pegang peluru menggunakan tiga jari di tengah-tengah.
b. Ibu jari dan jari kelingking di sisi peluru.
c. Rapatkan peluru pada leher dan di bahagian bawah dagu.
3. Lontar peluru gaya berdiri
a. Berdiri sisi, buka kaki seluas bahu.
b. Bahu kiri menghadap arah lontaran, fleksi badan secara mengiring, bawa tubuh ke hadapan dan lepaskan.
c. Bongkokkan badan serendah mungkin dan gerakkan kaki kiri ke kayu penghadang.
d. Ayun lengan kiri ke belakang semasa memutar pinggang dan bahu ke hadapan.
e. Gerakkan siku serta tangan ke atas. Lepaskan peluru.
f. Berat badan dipindahkan daripada kaki kiri ke kanan.
4. Gerak kendur.
Impak :
Kelas 4A / Masa 8.45-9.15 / PJK
Tunjang Gaya Hidup Sihat
Tajuk Pemakanan
Sub-Tajuk Piramid Makanan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Mengenal pasti empat kumpulan makanan berdasarkan piramid makanan.
ABM Gambar poster
Aktiviti 1. Bersoal jawab tentang kumpulan makanan.
2. Melukis rajah Piramid Makanan.
Impak
Kelas : 6A / 9.15-10.15 / SN
Theme : Machines
Topic : Simple Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Explain what simples machines is.
• State the type of simples machines.
• Give an examples for each type of simple machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify types of simple machines.
2) Explain what simples machine is and discuss about each type of simple machine.
3) Appreciative of the importance of machines in their daily life
SELASA 13 APRIL 2010
Kelas 6C / Masa 7.45-8.15 / PJK
Tunjang Kecergasan
Tajuk Masa Tindak Balas
Sub-Tajuk Menghantar dan Menerima Bola
Objektif Pada akhir P&P murid dapat:
• Melakukan aktiviti dengan teknik yang betul dan selamat 8 daripada 10 percubaan.
• Meningkatkan tahap tindak balas kendiri semasa melakukan aktiviti.
ABM Wisel, bola, gelung rotan, skital
Aktiviti
1. Memanaskan badan – aktiviti keregangan.
2. Menghantar dan menerima bola
Dirian kaki – sebelah kaki di belakang dan satu depan.
Hantar bola – siku bengkok – hantar bola – siku lurus.
Mata sentiasa memerhati bola.
Menerima bola – tangan dalam keadaan sedia menerima bola.
Terima bola dengan membuka jari-jari di depan dada dan terus menarik bola ke dada.
Koordinasi mata, tangan, dan kaki perlu dititikberatkan.
3. Aktiviti gerak kendur otot.
Kelas 6B / Masa 7.45-8.15 / PJK
Tunjang Kecergasan
Tajuk Masa Tindak Balas
Sub-Tajuk Menghantar dan Menerima Bola
Objektif Pada akhir P&P murid dapat:
• Melakukan aktiviti dengan teknik yang betul dan selamat 8 daripada 10 percubaan.
• Meningkatkan tahap tindak balas kendiri semasa melakukan aktiviti.
ABM Wisel, bola, gelung rotan, skital
Aktiviti
1. Memanaskan badan – aktiviti keregangan.
2. Menghantar dan menerima bola
Dirian kaki – sebelah kaki di belakang dan satu depan.
Hantar bola – siku bengkok – hantar bola – siku lurus.
Mata sentiasa memerhati bola.
Menerima bola – tangan dalam keadaan sedia menerima bola.
Terima bola dengan membuka jari-jari di depan dada dan terus menarik bola ke dada.
Koordinasi mata, tangan, dan kaki perlu dititikberatkan.
3. Aktiviti gerak kendur otot.
Kelas : 6C / 9.15-10.15 / SN
Theme : Machines
Topic : Simple Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Explain what simples machines is.
• State the type of simples machines.
• Give an examples for each type of simple machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify types of simple machines.
2) Explain what simples machine is and discuss about each type of simple machine.
3) Appreciative of the importance of machines in their daily life
Kelas : 6C / 11.15-12.15 / KT
Tajuk : Implikasi Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar
Sub-Tajuk : Kegiatan Ekonomi Dan Pencemaran
• Perubahan Landskap Akibat Kegiatan Ekonomi
Objektif : Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menjelaskan implikasi kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar.
• Menyenaraikan perubahan landskap akibat daripada kegiatan ekonomi.
ABM : Gambar Kawasan Hutan dan Empangan Hidroelektrik, Borang pengurusan grafik, Buku teks
Aktiviti :
1. Mencari maklumat tentang kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar di negara kita. (BT. Hlm. 42-44)
2. Menyatakan pendapat tentang perubahan landskap yang berlaku daripada gambar Kawasan Hutan dan Empangan Hidroelektrik.
3. Menyediakan laporan tentang kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar dalam boring pengurusan grafik.
Impak :
Kelas : 6A / 12.45-1.15 / KT
Tajuk : Implikasi Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar
Sub-Tajuk : Kegiatan Ekonomi Dan Pencemaran
• Perubahan Landskap Akibat Kegiatan Ekonomi
Objektif : Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menjelaskan implikasi kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar.
• Menyenaraikan perubahan landskap akibat daripada kegiatan ekonomi.
ABM : Gambar Kawasan Hutan dan Empangan Hidroelektrik, Borang pengurusan grafik, Buku teks
Aktiviti :
1. Mencari maklumat tentang kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar di negara kita. (BT. Hlm. 42-44)
2. Menyatakan pendapat tentang perubahan landskap yang berlaku daripada gambar Kawasan Hutan dan Empangan Hidroelektrik.
3. Menyediakan laporan tentang kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar dalam boring pengurusan grafik.
Impak :
Tunjang Kecergasan
Tajuk Masa Tindak Balas
Sub-Tajuk Menghantar dan Menerima Bola
Objektif Pada akhir P&P murid dapat:
• Melakukan aktiviti dengan teknik yang betul dan selamat 8 daripada 10 percubaan.
• Meningkatkan tahap tindak balas kendiri semasa melakukan aktiviti.
ABM Wisel, bola, gelung rotan, skital
Aktiviti
1. Memanaskan badan – aktiviti keregangan.
2. Menghantar dan menerima bola
Dirian kaki – sebelah kaki di belakang dan satu depan.
Hantar bola – siku bengkok – hantar bola – siku lurus.
Mata sentiasa memerhati bola.
Menerima bola – tangan dalam keadaan sedia menerima bola.
Terima bola dengan membuka jari-jari di depan dada dan terus menarik bola ke dada.
Koordinasi mata, tangan, dan kaki perlu dititikberatkan.
3. Aktiviti gerak kendur otot.
Kelas 6B / Masa 7.45-8.15 / PJK
Tunjang Kecergasan
Tajuk Masa Tindak Balas
Sub-Tajuk Menghantar dan Menerima Bola
Objektif Pada akhir P&P murid dapat:
• Melakukan aktiviti dengan teknik yang betul dan selamat 8 daripada 10 percubaan.
• Meningkatkan tahap tindak balas kendiri semasa melakukan aktiviti.
ABM Wisel, bola, gelung rotan, skital
Aktiviti
1. Memanaskan badan – aktiviti keregangan.
2. Menghantar dan menerima bola
Dirian kaki – sebelah kaki di belakang dan satu depan.
Hantar bola – siku bengkok – hantar bola – siku lurus.
Mata sentiasa memerhati bola.
Menerima bola – tangan dalam keadaan sedia menerima bola.
Terima bola dengan membuka jari-jari di depan dada dan terus menarik bola ke dada.
Koordinasi mata, tangan, dan kaki perlu dititikberatkan.
3. Aktiviti gerak kendur otot.
Kelas : 6C / 9.15-10.15 / SN
Theme : Machines
Topic : Simple Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Explain what simples machines is.
• State the type of simples machines.
• Give an examples for each type of simple machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify types of simple machines.
2) Explain what simples machine is and discuss about each type of simple machine.
3) Appreciative of the importance of machines in their daily life
Kelas : 6C / 11.15-12.15 / KT
Tajuk : Implikasi Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar
Sub-Tajuk : Kegiatan Ekonomi Dan Pencemaran
• Perubahan Landskap Akibat Kegiatan Ekonomi
Objektif : Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menjelaskan implikasi kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar.
• Menyenaraikan perubahan landskap akibat daripada kegiatan ekonomi.
ABM : Gambar Kawasan Hutan dan Empangan Hidroelektrik, Borang pengurusan grafik, Buku teks
Aktiviti :
1. Mencari maklumat tentang kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar di negara kita. (BT. Hlm. 42-44)
2. Menyatakan pendapat tentang perubahan landskap yang berlaku daripada gambar Kawasan Hutan dan Empangan Hidroelektrik.
3. Menyediakan laporan tentang kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar dalam boring pengurusan grafik.
Impak :
Kelas : 6A / 12.45-1.15 / KT
Tajuk : Implikasi Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar
Sub-Tajuk : Kegiatan Ekonomi Dan Pencemaran
• Perubahan Landskap Akibat Kegiatan Ekonomi
Objektif : Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menjelaskan implikasi kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar.
• Menyenaraikan perubahan landskap akibat daripada kegiatan ekonomi.
ABM : Gambar Kawasan Hutan dan Empangan Hidroelektrik, Borang pengurusan grafik, Buku teks
Aktiviti :
1. Mencari maklumat tentang kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar di negara kita. (BT. Hlm. 42-44)
2. Menyatakan pendapat tentang perubahan landskap yang berlaku daripada gambar Kawasan Hutan dan Empangan Hidroelektrik.
3. Menyediakan laporan tentang kesan kegiatan ekonomi terhadap alam sekitar dalam boring pengurusan grafik.
Impak :
ISNIN 12 APRIL 2010
Kelas 4A / Masa 8.45-9.15 / PJK
Tunjang Kesihatan Diri dan Keluarga
Tajuk Kesihatan Diri
Sub-Tajuk Sistem Pencernaan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menamakan bahagian dan organ utama sistem pencernaan.
ABM Gambar poster
Aktiviti 1. Bersoal jawab tentang organ pencernaan berdasarkan gambar.
2. Melabel dan menamakan organ sistem pencernaan.
Impak
Kelas 6A / Masa 9.15-9.45 / PJK
Tunjang Kecergasan
Tajuk Masa Tindak Balas
Sub-Tajuk Menghantar dan Menerima Bola
Objektif Pada akhir P&P murid dapat:
• Melakukan aktiviti dengan teknik yang betul dan selamat 8 daripada 10 percubaan.
• Meningkatkan tahap tindak balas kendiri semasa melakukan aktiviti.
ABM Wisel, bola, gelung rotan, skital
Aktiviti 1. Memanaskan badan – aktiviti keregangan.
2. Menghantar dan menerima bola
Dirian kaki – sebelah kaki di belakang dan satu depan.
Hantar bola – siku bengkok – hantar bola – siku lurus.
Mata sentiasa memerhati bola.
Menerima bola – tangan dalam keadaan sedia menerima bola.
Terima bola dengan membuka jari-jari di depan dada dan terus menarik bola ke dada.
Koordinasi mata, tangan, dan kaki perlu dititikberatkan.
3. Aktiviti gerak kendur otot.
Kelas : 6C / 11.45-12.15 / SN
Theme : Machines
Topic : Simple Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Explain what simples machines is.
• State the type of simples machines.
• Give an examples for each type of simple machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify types of simple machines.
2) Explain what simples machine is and discuss about each type of simple machine.
3) Appreciative of the importance of machines in their daily life
Tunjang Kesihatan Diri dan Keluarga
Tajuk Kesihatan Diri
Sub-Tajuk Sistem Pencernaan
Objektif Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
• Menamakan bahagian dan organ utama sistem pencernaan.
ABM Gambar poster
Aktiviti 1. Bersoal jawab tentang organ pencernaan berdasarkan gambar.
2. Melabel dan menamakan organ sistem pencernaan.
Impak
Kelas 6A / Masa 9.15-9.45 / PJK
Tunjang Kecergasan
Tajuk Masa Tindak Balas
Sub-Tajuk Menghantar dan Menerima Bola
Objektif Pada akhir P&P murid dapat:
• Melakukan aktiviti dengan teknik yang betul dan selamat 8 daripada 10 percubaan.
• Meningkatkan tahap tindak balas kendiri semasa melakukan aktiviti.
ABM Wisel, bola, gelung rotan, skital
Aktiviti 1. Memanaskan badan – aktiviti keregangan.
2. Menghantar dan menerima bola
Dirian kaki – sebelah kaki di belakang dan satu depan.
Hantar bola – siku bengkok – hantar bola – siku lurus.
Mata sentiasa memerhati bola.
Menerima bola – tangan dalam keadaan sedia menerima bola.
Terima bola dengan membuka jari-jari di depan dada dan terus menarik bola ke dada.
Koordinasi mata, tangan, dan kaki perlu dititikberatkan.
3. Aktiviti gerak kendur otot.
Kelas : 6C / 11.45-12.15 / SN
Theme : Machines
Topic : Simple Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Explain what simples machines is.
• State the type of simples machines.
• Give an examples for each type of simple machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify types of simple machines.
2) Explain what simples machine is and discuss about each type of simple machine.
3) Appreciative of the importance of machines in their daily life
AHAD 11 APRIL 2010
Kelas 6C / Masa 8.15-8.45 / PJK
Tunjang Kecergasan
Tajuk Masa Tindak Balas
Sub-Tajuk Menghantar dan Menerima Bola
Objektif Pada akhir P&P murid dapat:
• Melakukan aktiviti dengan teknik yang betul dan selamat 8 daripada 10 percubaan.
• Meningkatkan tahap tindak balas kendiri semasa melakukan aktiviti.
ABM Wisel, bola, gelung rotan, skital
Aktiviti
1. Memanaskan badan – aktiviti keregangan.
2. Menghantar dan menerima bola
Dirian kaki – sebelah kaki di belakang dan satu depan.
Hantar bola – siku bengkok – hantar bola – siku lurus.
Mata sentiasa memerhati bola.
Menerima bola – tangan dalam keadaan sedia menerima bola.
Terima bola dengan membuka jari-jari di depan dada dan terus menarik bola ke dada.
Koordinasi mata, tangan, dan kaki perlu dititikberatkan.
3. Aktiviti gerak kendur otot.
Kelas 6B / Masa 8.45-9.15 / PJK
Tunjang Kecergasan
Tajuk Masa Tindak Balas
Sub-Tajuk Menghantar dan Menerima Bola
Objektif Pada akhir P&P murid dapat:
• Melakukan aktiviti dengan teknik yang betul dan selamat 8 daripada 10 percubaan.
• Meningkatkan tahap tindak balas kendiri semasa melakukan aktiviti.
ABM Wisel, bola, gelung rotan, skital
Aktiviti
1. Memanaskan badan – aktiviti keregangan.
2. Menghantar dan menerima bola
Dirian kaki – sebelah kaki di belakang dan satu depan.
Hantar bola – siku bengkok – hantar bola – siku lurus.
Mata sentiasa memerhati bola.
Menerima bola – tangan dalam keadaan sedia menerima bola.
Terima bola dengan membuka jari-jari di depan dada dan terus menarik bola ke dada.
Koordinasi mata, tangan, dan kaki perlu dititikberatkan.
3. Aktiviti gerak kendur otot.
Kelas 6D / Masa 9.15-9.45 / PJK
Tunjang Kecergasan
Tajuk Masa Tindak Balas
Sub-Tajuk Menghantar dan Menerima Bola
Objektif Pada akhir P&P murid dapat:
• Melakukan aktiviti dengan teknik yang betul dan selamat 8 daripada 10 percubaan.
• Meningkatkan tahap tindak balas kendiri semasa melakukan aktiviti.
ABM Wisel, bola, gelung rotan, skital
Aktiviti
1. Memanaskan badan – aktiviti keregangan.
2. Menghantar dan menerima bola
Dirian kaki – sebelah kaki di belakang dan satu depan.
Hantar bola – siku bengkok – hantar bola – siku lurus.
Mata sentiasa memerhati bola.
Menerima bola – tangan dalam keadaan sedia menerima bola.
Terima bola dengan membuka jari-jari di depan dada dan terus menarik bola ke dada.
Koordinasi mata, tangan, dan kaki perlu dititikberatkan.
3. Aktiviti gerak kendur otot.
Kelas : 6A / 10.15-11.15 / SN
Theme : Machines
Topic : Simple Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Explain what simples machines is.
• State the type of simples machines.
• Give an examples for each type of simple machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify types of simple machines.
2) Explain what simples machine is and discuss about each type of simple machine.
3) Appreciative of the importance of machines in their daily life
Kelas : 6C / 11.45-12.15 / KT
Tajuk : Sumbangan Kegiatan Ekonomi
Sub-Tajuk : Kepentingan Kegiatan Ekonomi
• Menambahkan Pendapatan Negara
• Membangunkan Negara
• Membangunkan Kawasan
Objektif : Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menjelaskan kegiatan ekonomi yang memberikan sumbangan lepada pembangunan negara.
• Menghuraikan pembangunan sesuatu kawasan berdasarkan kegiatan ekonomi.
ABM : Senikata lagu ’Keranamu Malaysai’ Borang pengurusan grafik, Buku teks
Aktiviti :
1. Bincang tentang gambar Kuala Lumpur tahun 1957 dan tahun 2007.
2. Mengkaji teks penerangan Pegawai Pemungut Cukai LHDN. (BT. Hlm. 36)
3. Mengkaji tentang pembangunan di Proton City, Tanjong Malim, Perak (BT hlm. 37-38)
4. Aktiviti merancang sebuah ’Bandar Impian’.
Impak :
Tunjang Kecergasan
Tajuk Masa Tindak Balas
Sub-Tajuk Menghantar dan Menerima Bola
Objektif Pada akhir P&P murid dapat:
• Melakukan aktiviti dengan teknik yang betul dan selamat 8 daripada 10 percubaan.
• Meningkatkan tahap tindak balas kendiri semasa melakukan aktiviti.
ABM Wisel, bola, gelung rotan, skital
Aktiviti
1. Memanaskan badan – aktiviti keregangan.
2. Menghantar dan menerima bola
Dirian kaki – sebelah kaki di belakang dan satu depan.
Hantar bola – siku bengkok – hantar bola – siku lurus.
Mata sentiasa memerhati bola.
Menerima bola – tangan dalam keadaan sedia menerima bola.
Terima bola dengan membuka jari-jari di depan dada dan terus menarik bola ke dada.
Koordinasi mata, tangan, dan kaki perlu dititikberatkan.
3. Aktiviti gerak kendur otot.
Kelas 6B / Masa 8.45-9.15 / PJK
Tunjang Kecergasan
Tajuk Masa Tindak Balas
Sub-Tajuk Menghantar dan Menerima Bola
Objektif Pada akhir P&P murid dapat:
• Melakukan aktiviti dengan teknik yang betul dan selamat 8 daripada 10 percubaan.
• Meningkatkan tahap tindak balas kendiri semasa melakukan aktiviti.
ABM Wisel, bola, gelung rotan, skital
Aktiviti
1. Memanaskan badan – aktiviti keregangan.
2. Menghantar dan menerima bola
Dirian kaki – sebelah kaki di belakang dan satu depan.
Hantar bola – siku bengkok – hantar bola – siku lurus.
Mata sentiasa memerhati bola.
Menerima bola – tangan dalam keadaan sedia menerima bola.
Terima bola dengan membuka jari-jari di depan dada dan terus menarik bola ke dada.
Koordinasi mata, tangan, dan kaki perlu dititikberatkan.
3. Aktiviti gerak kendur otot.
Kelas 6D / Masa 9.15-9.45 / PJK
Tunjang Kecergasan
Tajuk Masa Tindak Balas
Sub-Tajuk Menghantar dan Menerima Bola
Objektif Pada akhir P&P murid dapat:
• Melakukan aktiviti dengan teknik yang betul dan selamat 8 daripada 10 percubaan.
• Meningkatkan tahap tindak balas kendiri semasa melakukan aktiviti.
ABM Wisel, bola, gelung rotan, skital
Aktiviti
1. Memanaskan badan – aktiviti keregangan.
2. Menghantar dan menerima bola
Dirian kaki – sebelah kaki di belakang dan satu depan.
Hantar bola – siku bengkok – hantar bola – siku lurus.
Mata sentiasa memerhati bola.
Menerima bola – tangan dalam keadaan sedia menerima bola.
Terima bola dengan membuka jari-jari di depan dada dan terus menarik bola ke dada.
Koordinasi mata, tangan, dan kaki perlu dititikberatkan.
3. Aktiviti gerak kendur otot.
Kelas : 6A / 10.15-11.15 / SN
Theme : Machines
Topic : Simple Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Explain what simples machines is.
• State the type of simples machines.
• Give an examples for each type of simple machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify types of simple machines.
2) Explain what simples machine is and discuss about each type of simple machine.
3) Appreciative of the importance of machines in their daily life
Kelas : 6C / 11.45-12.15 / KT
Tajuk : Sumbangan Kegiatan Ekonomi
Sub-Tajuk : Kepentingan Kegiatan Ekonomi
• Menambahkan Pendapatan Negara
• Membangunkan Negara
• Membangunkan Kawasan
Objektif : Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menjelaskan kegiatan ekonomi yang memberikan sumbangan lepada pembangunan negara.
• Menghuraikan pembangunan sesuatu kawasan berdasarkan kegiatan ekonomi.
ABM : Senikata lagu ’Keranamu Malaysai’ Borang pengurusan grafik, Buku teks
Aktiviti :
1. Bincang tentang gambar Kuala Lumpur tahun 1957 dan tahun 2007.
2. Mengkaji teks penerangan Pegawai Pemungut Cukai LHDN. (BT. Hlm. 36)
3. Mengkaji tentang pembangunan di Proton City, Tanjong Malim, Perak (BT hlm. 37-38)
4. Aktiviti merancang sebuah ’Bandar Impian’.
Impak :
KHAMIS 08 APRIL 2010
Kelas 6A / Masa:07.45-08.15 / PJK
Tunjang Kecergasan
Tajuk Imbangan
Sub-Tajuk Guling Depan
Objektif Pada akhir P&P murid dapat:
• Melakukan aktiviti imbangan dengan teknik yang betul 3 daripada 4 percubaan.
• Menyatakan 3 aspek keselamatan semasa melakukan aktiviti imbangan.
ABM Wisel, jam randik, skital
Aktiviti 1. Memanaskan badan – aktiviti keregangan.
2. Guling Depan
Dari kedudukan dekam letakkan kedua-dua tangan di atas lantai.
Naikkan punggung dan rapatkan dagu ke dada.
Bengkokkan tangan dan guling ke hadapan.
Berdiri tegak semula.
3. Permainan kecil – Jala Ikan
4. Aktiviti gerak kendur otot.
Impak
Kelas : 6C / 08.45-09.45 / SN
Theme : Machines
Topic : Simple Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Explain what simples machines is.
• State the type of simples machines.
• Give an examples for each type of simple machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify types of simple machines.
2) Explain what simples machine is and discuss about each type of simple machine.
3) Appreciative of the importance of machines in their daily life
Kelas : 6A / 10.45-11.15 / KT
Tajuk : Sumbangan Kegiatan Ekonomi
Sub-Tajuk : Kepentingan Kegiatan Ekonomi
• Menambahkan Pendapatan Negara
• Membangunkan Negara
• Membangunkan Kawasan
Objektif : Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menjelaskan kegiatan ekonomi yang memberikan sumbangan lepada pembangunan negara.
• Menghuraikan pembangunan sesuatu kawasan berdasarkan kegiatan ekonomi.
ABM : Senikata lagu ’Keranamu Malaysai’ Borang pengurusan grafik, Buku teks
Aktiviti :
1. Bincang tentang gambar Kuala Lumpur tahun 1957 dan tahun 2007.
2. Mengkaji teks penerangan Pegawai Pemungut Cukai LHDN. (BT. Hlm. 36)
3. Mengkaji tentang pembangunan di Proton City, Tanjong Malim, Perak (BT hlm. 37-38)
4. Aktiviti merancang sebuah ’Bandar Impian’.
Impak :
Kelas : 6A / 12.15-1.15 / SN
Theme : Machines
Topic : Simple Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Explain what simples machines is.
• State the type of simples machines.
• Give an examples for each type of simple machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify types of simple machines.
2) Explain what simples machine is and discuss about each type of simple machine.
3) Appreciative of the importance of machines in their daily life
Tunjang Kecergasan
Tajuk Imbangan
Sub-Tajuk Guling Depan
Objektif Pada akhir P&P murid dapat:
• Melakukan aktiviti imbangan dengan teknik yang betul 3 daripada 4 percubaan.
• Menyatakan 3 aspek keselamatan semasa melakukan aktiviti imbangan.
ABM Wisel, jam randik, skital
Aktiviti 1. Memanaskan badan – aktiviti keregangan.
2. Guling Depan
Dari kedudukan dekam letakkan kedua-dua tangan di atas lantai.
Naikkan punggung dan rapatkan dagu ke dada.
Bengkokkan tangan dan guling ke hadapan.
Berdiri tegak semula.
3. Permainan kecil – Jala Ikan
4. Aktiviti gerak kendur otot.
Impak
Kelas : 6C / 08.45-09.45 / SN
Theme : Machines
Topic : Simple Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Explain what simples machines is.
• State the type of simples machines.
• Give an examples for each type of simple machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify types of simple machines.
2) Explain what simples machine is and discuss about each type of simple machine.
3) Appreciative of the importance of machines in their daily life
Kelas : 6A / 10.45-11.15 / KT
Tajuk : Sumbangan Kegiatan Ekonomi
Sub-Tajuk : Kepentingan Kegiatan Ekonomi
• Menambahkan Pendapatan Negara
• Membangunkan Negara
• Membangunkan Kawasan
Objektif : Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menjelaskan kegiatan ekonomi yang memberikan sumbangan lepada pembangunan negara.
• Menghuraikan pembangunan sesuatu kawasan berdasarkan kegiatan ekonomi.
ABM : Senikata lagu ’Keranamu Malaysai’ Borang pengurusan grafik, Buku teks
Aktiviti :
1. Bincang tentang gambar Kuala Lumpur tahun 1957 dan tahun 2007.
2. Mengkaji teks penerangan Pegawai Pemungut Cukai LHDN. (BT. Hlm. 36)
3. Mengkaji tentang pembangunan di Proton City, Tanjong Malim, Perak (BT hlm. 37-38)
4. Aktiviti merancang sebuah ’Bandar Impian’.
Impak :
Kelas : 6A / 12.15-1.15 / SN
Theme : Machines
Topic : Simple Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Explain what simples machines is.
• State the type of simples machines.
• Give an examples for each type of simple machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify types of simple machines.
2) Explain what simples machine is and discuss about each type of simple machine.
3) Appreciative of the importance of machines in their daily life
Subscribe to:
Posts (Atom)