Saturday, May 8, 2010

AHAD 9 MEI 2010

Kelas : 6C / Masa : 8.15-8.45 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Fasa persediaan
a. Bengkokkan kaki kanan.
b. Kaki kiri diangkat dan dibengkokkan.
3. Fasa gelongsoran
a. Tendang kaki kiri cepat ke belakang ke arah lontaran, serentak gelongsorkan kaki kanan ke tengah bulatan.
b. Letakkan kaki kiri dekat kayu penahan dengan tidak mengubah kedudukan bahagian atas badan.
c. Luruskan kaki dengan cepat serta badan diangkat dan diputarkan sedikit.
d. Kaki kanan menggerakkan pinggul ke atas dan kehadapan, bahu menghadap arah lontaran.
4. Fasa lontaran
a. Siku kanan diangkat tinggi, kaki kiri masih menyentuh bulatan, peluru dilepaskan.
5. Fasa pemulihan
a. Lompat dan mendarat dengan kaki kanan.
b. Pindah berat badan daripada kaki kiri ke kaki kanan.
6. Gerak kendur otot.

Kelas : 6B / Masa : 8.45-9.15 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Fasa persediaan
a. Bengkokkan kaki kanan.
b. Kaki kiri diangkat dan dibengkokkan.
3. Fasa gelongsoran
a. Tendang kaki kiri cepat ke belakang ke arah lontaran, serentak gelongsorkan kaki kanan ke tengah bulatan.
b. Letakkan kaki kiri dekat kayu penahan dengan tidak mengubah kedudukan bahagian atas badan.
c. Luruskan kaki dengan cepat serta badan diangkat dan diputarkan sedikit.
d. Kaki kanan menggerakkan pinggul ke atas dan kehadapan, bahu menghadap arah lontaran.
4. Fasa lontaran
a. Siku kanan diangkat tinggi, kaki kiri masih menyentuh bulatan, peluru dilepaskan.
5. Fasa pemulihan
a. Lompat dan mendarat dengan kaki kanan.
b. Pindah berat badan daripada kaki kiri ke kaki kanan.
6. Gerak kendur otot.

Kelas : 6D / Masa : 8.45-9.15 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Fasa persediaan
a. Bengkokkan kaki kanan.
b. Kaki kiri diangkat dan dibengkokkan.
3. Fasa gelongsoran
a. Tendang kaki kiri cepat ke belakang ke arah lontaran, serentak gelongsorkan kaki kanan ke tengah bulatan.
b. Letakkan kaki kiri dekat kayu penahan dengan tidak mengubah kedudukan bahagian atas badan.
c. Luruskan kaki dengan cepat serta badan diangkat dan diputarkan sedikit.
d. Kaki kanan menggerakkan pinggul ke atas dan kehadapan, bahu menghadap arah lontaran.
4. Fasa lontaran
a. Siku kanan diangkat tinggi, kaki kiri masih menyentuh bulatan, peluru dilepaskan.
5. Fasa pemulihan
a. Lompat dan mendarat dengan kaki kanan.
b. Pindah berat badan daripada kaki kiri ke kaki kanan.
6. Gerak kendur otot.

Kelas : 6C / 11.45-12.15 / KTTajuk : Implikasi Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar
Sub-Tajuk : Kegiatan Ekonomi Dan Pencemaran
• Kepupusan Flora dan Fauna
Objektif : Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menghuraikan aktiviti ekonomi yang menyebabkan kepupusan flora dan fauna.
• Meramalkan akibat daripada kepupusan sumber terhadap kegiatan ekonomi.
ABM : Gambar flora dan fauna, Borang TOC (Sebab dan Akibat), Buku teks
Aktiviti :
1. Berbincang tentang kegiatan ekonomi yang mungkin dijalankan di kawasan gambar flora dan fauna yang ditunjukkan.
2. Mencari maklumat tentang bagaimana kegiatan ekonomi boleh menjejaskan alam sekitar. (BT. Hlm. 50)
3. Menyatakan jenis-jenis pencemaran.
4. Mengkaji punca pencemaran (BT. Hlm. 45-48)
5. Melengkapkan borang pengurusan grafik – TOC (Sebab dan Akibat).
6. Menyanyikan lagu ’Bunyi Haiwan’ beramai-ramai.
Impak :

Wednesday, May 5, 2010

KHAMIS 06 MEI 2010

Kelas : 6A / Masa : 7.45-8.15 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Pegangan peluru
a. Pegang peluru menggunakan tiga jari di tengah-tengah.
b. Ibu jari dan jari kelingking di sisi peluru.
c. Rapatkan peluru pada leher dan di bahagian bawah dagu.
3. Lontar peluru gaya berdiri
a. Berdiri sisi, buka kaki seluas bahu.
b. Bahu kiri menghadap arah lontaran, fleksi badan secara mengiring, bawa tubuh ke hadapan dan lepaskan.
c. Bongkokkan badan serendah mungkin dan gerakkan kaki kiri ke kayu penghadang.
d. Ayun lengan kiri ke belakang semasa memutar pinggang dan bahu ke hadapan.
e. Gerakkan siku serta tangan ke atas. Lepaskan peluru.
f. Berat badan dipindahkan daripada kaki kiri ke kanan.
4. Gerak kendur.
Impak :

Kelas : 6C /Masa: 8.45-9.45 / SN
Theme : Machines
Topic : Complex Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Identify simples machines in a complex machine.
• Conclude that a complex machine is made up of more than one simples machines.
• Give an examples of complex machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify simple machines in a complex machine.
2) Present the examples of complex machine in their scrapbook.
3) Make conclusions that a complex machine is made up of several simple machines

Kelas : 6A /Masa: 12.15-1.15 / SN
Theme : Machines
Topic : Complex Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Identify simples machines in a complex machine.
• Conclude that a complex machine is made up of more than one simples machines.
• Give an examples of complex machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify simple machines in a complex machine.
2) Present the examples of complex machine in their scrapbook.
3) Make conclusions that a complex machine is made up of several simple machines

Sunday, May 2, 2010

RABU 05 MEI 2010

Kelas : 6D / Masa : 7.45-8.15 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Pegangan peluru
a. Pegang peluru menggunakan tiga jari di tengah-tengah.
b. Ibu jari dan jari kelingking di sisi peluru.
c. Rapatkan peluru pada leher dan di bahagian bawah dagu.
3. Lontar peluru gaya berdiri
a. Berdiri sisi, buka kaki seluas bahu.
b. Bahu kiri menghadap arah lontaran, fleksi badan secara mengiring, bawa tubuh ke hadapan dan lepaskan.
c. Bongkokkan badan serendah mungkin dan gerakkan kaki kiri ke kayu penghadang.
d. Ayun lengan kiri ke belakang semasa memutar pinggang dan bahu ke hadapan.
e. Gerakkan siku serta tangan ke atas. Lepaskan peluru.
f. Berat badan dipindahkan daripada kaki kiri ke kanan.
4. Gerak kendur.
Impak :

Kelas : 4A / Masa : 8.45-9.15 / PJK
Tunjang : Gaya Hidup Sihat
Tajuk : Penyalahgunaan Bahan
SubTajuk : Ubat dan Racun
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menyatakan definisi ubat dan racun
• Membezakan ubat dan racun
ABM : Gambar, poster
Aktiviti:
1. Meneka gambar.
2. Definisi ubat dan racun.
3. Kegunaan ubat dan racun.
Impak :

Kelas : 6A / Masa : 9.15-10.15 / SN
Theme : Machines
Topic : Complex Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Identify simples machines in a complex machine.
• Conclude that a complex machine is made up of more than one simples machines.
• Give an examples of complex machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify simple machines in a complex machine.
2) Present the examples of complex machine in their scrapbook.
3) Make conclusions that a complex machine is made up of several simple machines

SELASA 04 MEI 2010

Kelas : 6C / Masa : 7.45-8.15 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Pegangan peluru
a. Pegang peluru menggunakan tiga jari di tengah-tengah.
b. Ibu jari dan jari kelingking di sisi peluru.
c. Rapatkan peluru pada leher dan di bahagian bawah dagu.
3. Lontar peluru gaya berdiri
a. Berdiri sisi, buka kaki seluas bahu.
b. Bahu kiri menghadap arah lontaran, fleksi badan secara mengiring, bawa tubuh ke hadapan dan lepaskan.
c. Bongkokkan badan serendah mungkin dan gerakkan kaki kiri ke kayu penghadang.
d. Ayun lengan kiri ke belakang semasa memutar pinggang dan bahu ke hadapan.
e. Gerakkan siku serta tangan ke atas. Lepaskan peluru.
f. Berat badan dipindahkan daripada kaki kiri ke kanan.
4. Gerak kendur.
Impak :

Kelas : 6B / Masa : 8.45-9.15 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Pegangan peluru
a. Pegang peluru menggunakan tiga jari di tengah-tengah.
b. Ibu jari dan jari kelingking di sisi peluru.
c. Rapatkan peluru pada leher dan di bahagian bawah dagu.
3. Lontar peluru gaya berdiri
a. Berdiri sisi, buka kaki seluas bahu.
b. Bahu kiri menghadap arah lontaran, fleksi badan secara mengiring, bawa tubuh ke hadapan dan lepaskan.
c. Bongkokkan badan serendah mungkin dan gerakkan kaki kiri ke kayu penghadang.
d. Ayun lengan kiri ke belakang semasa memutar pinggang dan bahu ke hadapan.
e. Gerakkan siku serta tangan ke atas. Lepaskan peluru.
f. Berat badan dipindahkan daripada kaki kiri ke kanan.
4. Gerak kendur.
Impak :

Kelas : 6C / Masa : 9.15-10.15 / SN
Theme : Machines
Topic : Complex Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Identify simples machines in a complex machine.
• Conclude that a complex machine is made up of more than one simples machines.
• Give an examples of complex machines.
Learning Activities :
1) Observe and identify simple machines in a complex machine.
2) Present the examples of complex machine in their scrapbook.
3) Make conclusions that a complex machine is made up of several simple machines

Kelas : 6C / 11.45-12.15 / KT
Tajuk : Implikasi Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar
Sub-Tajuk : Kegiatan Ekonomi Dan Pencemaran
• Kepupusan Flora dan Fauna
Objektif : Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menghuraikan aktiviti ekonomi yang menyebabkan kepupusan flora dan fauna.
• Meramalkan akibat daripada kepupusan sumber terhadap kegiatan ekonomi.
ABM : Gambar flora dan fauna, Borang TOC (Sebab dan Akibat), Buku teks
Aktiviti :
1. Berbincang tentang kegiatan ekonomi yang mungkin dijalankan di kawasan gambar flora dan fauna yang ditunjukkan.
2. Mencari maklumat tentang bagaimana kegiatan ekonomi boleh menjejaskan alam sekitar. (BT. Hlm. 50)
3. Menyatakan jenis-jenis pencemaran.
4. Mengkaji punca pencemaran (BT. Hlm. 45-48)
5. Melengkapkan borang pengurusan grafik – TOC (Sebab dan Akibat).
6. Menyanyikan lagu ’Bunyi Haiwan’ beramai-ramai.
Impak :

Kelas : 6A /Masa: 12.45-1.15 / KT
Tajuk : Implikasi Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar
Sub-Tajuk : Kegiatan Ekonomi Dan Pencemaran
• Kepupusan Flora dan Fauna
Objektif : Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menghuraikan aktiviti ekonomi yang menyebabkan kepupusan flora dan fauna.
• Meramalkan akibat daripada kepupusan sumber terhadap kegiatan ekonomi.
ABM : Gambar flora dan fauna, Borang TOC (Sebab dan Akibat), Buku teks
Aktiviti :
1. Berbincang tentang kegiatan ekonomi yang mungkin dijalankan di kawasan gambar flora dan fauna yang ditunjukkan.
2. Mencari maklumat tentang bagaimana kegiatan ekonomi boleh menjejaskan alam sekitar. (BT. Hlm. 50)
3. Menyatakan jenis-jenis pencemaran.
4. Mengkaji punca pencemaran (BT. Hlm. 45-48)
5. Melengkapkan borang pengurusan grafik – TOC (Sebab dan Akibat).
6. Menyanyikan lagu ’Bunyi Haiwan’ beramai-ramai.
Impak :

ISNIN 03 MEI 2010

Kelas : 4A / Masa : 8.45-9.15 / PJK
Tunjang : Gaya Hidup Sihat
Tajuk : Penyalahgunaan Bahan
SubTajuk : Ubat dan Racun
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menyatakan definisi ubat dan racun
• Membezakan ubat dan racun
ABM : Gambar, poster
Aktiviti:
1. Meneka gambar.
2. Definisi ubat dan racun.
3. Kegunaan ubat dan racun.
Impak :

Kelas : 6A / Masa : 9.15-9.45 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Pegangan peluru
a. Pegang peluru menggunakan tiga jari di tengah-tengah.
b. Ibu jari dan jari kelingking di sisi peluru.
c. Rapatkan peluru pada leher dan di bahagian bawah dagu.
3. Lontar peluru gaya berdiri
a. Berdiri sisi, buka kaki seluas bahu.
b. Bahu kiri menghadap arah lontaran, fleksi badan secara mengiring, bawa tubuh ke hadapan dan lepaskan.
c. Bongkokkan badan serendah mungkin dan gerakkan kaki kiri ke kayu penghadang.
d. Ayun lengan kiri ke belakang semasa memutar pinggang dan bahu ke hadapan.
e. Gerakkan siku serta tangan ke atas. Lepaskan peluru.
f. Berat badan dipindahkan daripada kaki kiri ke kanan.
4. Gerak kendur.
Impak :

Kelas : 6C / Masa : 11.45-12.15 / KT
Tajuk : Implikasi Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar
Sub-Tajuk : Kegiatan Ekonomi Dan Pencemaran
• Kepupusan Flora dan Fauna
Objektif : Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menghuraikan aktiviti ekonomi yang menyebabkan kepupusan flora dan fauna.
• Meramalkan akibat daripada kepupusan sumber terhadap kegiatan ekonomi.
ABM : Gambar flora dan fauna, Borang TOC (Sebab dan Akibat), Buku teks
Aktiviti :
1. Berbincang tentang kegiatan ekonomi yang mungkin dijalankan di kawasan gambar flora dan fauna yang ditunjukkan.
2. Mencari maklumat tentang bagaimana kegiatan ekonomi boleh menjejaskan alam sekitar. (BT. Hlm. 50)
3. Menyatakan jenis-jenis pencemaran.
4. Mengkaji punca pencemaran (BT. Hlm. 45-48)
5. Melengkapkan borang pengurusan grafik – TOC (Sebab dan Akibat).
6. Menyanyikan lagu ’Bunyi Haiwan’ beramai-ramai.
Impak :

AHAD 02 MEI 2010

CUTI GANTIAN HARI PEKERJA