Monday, May 10, 2010

SELASA 11 MEI 2010

Kelas : 6C / Masa : 7.45-8.15 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Fasa persediaan
a. Bengkokkan kaki kanan.
b. Kaki kiri diangkat dan dibengkokkan.
3. Fasa gelongsoran
a. Tendang kaki kiri cepat ke belakang ke arah lontaran, serentak gelongsorkan kaki kanan ke tengah bulatan.
b. Letakkan kaki kiri dekat kayu penahan dengan tidak mengubah kedudukan bahagian atas badan.
c. Luruskan kaki dengan cepat serta badan diangkat dan diputarkan sedikit.
d. Kaki kanan menggerakkan pinggul ke atas dan kehadapan, bahu menghadap arah lontaran.
4. Fasa lontaran
a. Siku kanan diangkat tinggi, kaki kiri masih menyentuh bulatan, peluru dilepaskan.
5. Fasa pemulihan
a. Lompat dan mendarat dengan kaki kanan.
b. Pindah berat badan daripada kaki kiri ke kaki kanan.
6. Gerak kendur otot.

Kelas : 6B / Masa : 8.45-9.15 / PJK
Tunjang : Kemahiran
Tajuk : Olahraga
SubTajuk : Lontar Peluru
Objektif : Diakhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Melakukan teknik lontar peluru dengan betul dan selamat 4 daripada 5 percubaan.
• Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 fasa-fasa lontar peluru.
ABM : Peluru, gelnggang lontaran
Aktiviti:
1. Memanaskan badan dan kelonggaran.
2. Fasa persediaan
a. Bengkokkan kaki kanan.
b. Kaki kiri diangkat dan dibengkokkan.
3. Fasa gelongsoran
a. Tendang kaki kiri cepat ke belakang ke arah lontaran, serentak gelongsorkan kaki kanan ke tengah bulatan.
b. Letakkan kaki kiri dekat kayu penahan dengan tidak mengubah kedudukan bahagian atas badan.
c. Luruskan kaki dengan cepat serta badan diangkat dan diputarkan sedikit.
d. Kaki kanan menggerakkan pinggul ke atas dan kehadapan, bahu menghadap arah lontaran.
4. Fasa lontaran
a. Siku kanan diangkat tinggi, kaki kiri masih menyentuh bulatan, peluru dilepaskan.
5. Fasa pemulihan
a. Lompat dan mendarat dengan kaki kanan.
b. Pindah berat badan daripada kaki kiri ke kaki kanan.
6. Gerak kendur otot.

Kelas : 6C / 9.15-10.15 / SN
Theme : Machines
Topic : Appreciating The Invention Of Machines
Learning Objectives : At the end of this lesson, pupils should be able to:
• Predict how life is without machines.
• Explain how machines can make our lives easier.
• Design a machine to solve a problem.
Learning Activities :
1) Predict how life is without machines.
2) Explain how machines can make our lives easier.
3) Evaluate the existence of machines in helping to improve life.

Kelas : 6C / 11.45-12.15 / KT
Tajuk : Implikasi Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar
Sub-Tajuk : Kegiatan Ekonomi Dan Pencemaran
• Kepupusan Flora dan Fauna
Objektif : Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menghuraikan aktiviti ekonomi yang menyebabkan kepupusan flora dan fauna.
• Meramalkan akibat daripada kepupusan sumber terhadap kegiatan ekonomi.
ABM : Gambar flora dan fauna, Borang TOC (Sebab dan Akibat), Buku teks
Aktiviti :
1. Berbincang tentang kegiatan ekonomi yang mungkin dijalankan di kawasan gambar flora dan fauna yang ditunjukkan.
2. Mencari maklumat tentang bagaimana kegiatan ekonomi boleh menjejaskan alam sekitar. (BT. Hlm. 50)
3. Menyatakan jenis-jenis pencemaran.
4. Mengkaji punca pencemaran (BT. Hlm. 45-48)
5. Melengkapkan borang pengurusan grafik – TOC (Sebab dan Akibat).
6. Menyanyikan lagu ’Bunyi Haiwan’ beramai-ramai.
Impak :

Kelas : 6A / 12.15-1.15 / KT
Tajuk : Implikasi Kegiatan Ekonomi Terhadap Alam Sekitar
Sub-Tajuk : Kegiatan Ekonomi Dan Pencemaran
• Kepupusan Flora dan Fauna
Objektif : Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
• Menghuraikan aktiviti ekonomi yang menyebabkan kepupusan flora dan fauna.
• Meramalkan akibat daripada kepupusan sumber terhadap kegiatan ekonomi.
ABM : Gambar flora dan fauna, Borang TOC (Sebab dan Akibat), Buku teks
Aktiviti :
1. Berbincang tentang kegiatan ekonomi yang mungkin dijalankan di kawasan gambar flora dan fauna yang ditunjukkan.
2. Mencari maklumat tentang bagaimana kegiatan ekonomi boleh menjejaskan alam sekitar. (BT. Hlm. 50)
3. Menyatakan jenis-jenis pencemaran.
4. Mengkaji punca pencemaran (BT. Hlm. 45-48)
5. Melengkapkan borang pengurusan grafik – TOC (Sebab dan Akibat).
6. Menyanyikan lagu ’Bunyi Haiwan’ beramai-ramai.
Impak :

No comments:

Post a Comment